MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC) Review

Ferry H. 28 juli 2013, 33.524 views

MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Prijs/Prestaties
  • Lage geluidsproductie

Minpunten

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Inleiding:

Ik heb gisteren mijn videokaart (HD7950 Windforce 3) geruild met een mede-Tweaker. AMD werkte altijd goed bij mij, maar nu was het wel eens tijd om op nVidia over te stappen. Dit mede vanwege de CUDA-cores voor het renderen etc.

Op het moment van schrijven kost de kaart: ¤ 238.80. Voor een kleine 160 euro meer heb je de GTX770 van MSI met 4GB geheugen, het grotere broertje van de GTX760.
Naar mijn mening is ¤ 238.80 een nette prijs voor zijn prestaties. (prestaties kom ik later op terug)

Dit is tevens mijn eerste review en ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)

De verpakking:

Deze videokaart wordt geleverd in een solide doos die duidelijk te herkennen is.
Zelf ben ik altijd erg fan van het zachte (bijna niet breekbare) schuim wat er in zit. In tegen stelling tot piepschuim dat overal een woestijn aan korreltjes achterlaat. Verder zit er netjes nog een anti-statische zak omheen, wat overigens standaard is.

Verder kun je in de doos vinden, de boekjes, driver CD, VGA naar DVI adaptertje, 2x molex naar 6 pins PCIE voeding en een 6 pins PCIE naar 8 pins PCIE voeding adapter voor als je geen 8 pins aansluiting op je voeding hebt zitten.

Het uiterlijk:

Het uiterlijk is natuurlijk ook een factor die meespeelt als je gaat voor de looks. Ik vind dat het MSI goed gelukt is om de kaart een chique uiterlijk te geven die echt op gamen is gericht. Je zult in het midden van de kaart een embleem tegen komen met een draak waar bij de tekst: Gaming Series te zien is. Verder heeft de body zwart hard plastic met een rood accent. Ook mag de welbekende Twin Frozr koeling niet ontbreken.

Het beeldscherm kun je aansluiten op de volgende aansluitingen: Display Port, DVI-D, DVI-I, HDMI. de kaart wordt gevoed door 1x6 pins en 1 x 8pins voeding connectoren.

Benchmarks/Prestaties:

Dit is natuurlijk het meest belangrijke, de benchmarks. Hieronder zul je een aantal benchmarks vinden die door mij en Mastergup zijn gemaakt. Al deze snelheden zijn met de standaard clocks gedaan, tenzij anders aangegeven.

Unigine Valley:

Asus HD7970 (1): OC Core 1150
Asus HD7970 (2): OC Core 1200

3D Mark Icestorm:

3D Mark Cloud Gate:

3D Mark Fire Strike:

Asus HD7950: OC Core 1200 Mem 1600

3D Mark Vantage:

Asus HD7950 (Met OC: Core 1175 Mem 1350)

3D Mark 11:

Gigabyte GTX770: OC Core 1200

Let op, de benchmarks van de overige kaarten zijn gemaakt met een andere CPU.
De GTX760 benchmarks zijn met een i5 3350p gemaakt die op 3.1 draait.
Mocht dit enige verschil uitmaken, is het hier te verklaren. Ook wordt de graphics score aangegeven en NIET de totale score omdat onze CPU's verschillen.

Op verzoek kan ik nog wat benchmarks draaien, maar ik denk dat dit al een aardig beeld geeft over de performance van deze videokaart.

Thanks to http://tweakers.net/gallery/420436 voor het delen van de benchmarks van de andere kaarten.

Conclusie:

Voor ¤ 238.80 kun je al super goed gamen met dit kaartje. Je zult de meeste games op 1 scherm (Resolutie 1920 X 1080) high/ultra kunnen spelen met goede frame-rates. Maar als je meedere schermen (boven de 1920 X 1080) op ultra wilt spelen, zul je moeten uitwijken naar zijn grote broer.De GTX770, deze heeft namelijk 4 gb geheugen.

Hij is lekker stil en blijft lekker koel, en de looks zijn allemaal goed.

Mijn beoordeling is: 4.5/5

Als er tips/opmerking zijn hoor ik het graag! Dit was nota bene mijn eerste geschreven review

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)?

Ik mis eigenlijk 3 dingen:

Het is jammer dat je geen benchmarks had gemaakt voor dat je je oudere kaart had weggedaan, dan kon je makkelijk het verschil in performance aantonen.

Het 2e dingetje wat ontbreekt zijn de gemiddelde FPS, minimale fps is "niet echt" een belangrijke factor omdat dat een dal moment is.
Het zelfde kan worden gezegd over de maximale FPS maar, dat willen mensen toch altijd graag zien :)
De gemiddelde FPS toont juist de algemene performance ( en toont eigenlijk de realistische waarde van de kaart i.t.t. het piek en dal moment )

Het laatste puntje is dat ik eigenlijk wat meer mainstream benchmarks zou willen zien.
Hiermee kunnen we zelf een helder beeldscheppen als we zelf draaien en kunnen vergelijk waar jij zelf en wij zelf langs elkaar uitkomen.
Futuremark Benchmarks lijken me een logische keuze omdat je de resultaten online naast elkaar kan houden en zien waar de verschillen vandaan komen.

Verder een korte maar mooie review
Bedankt voor de reactie/tips/aanvullingen!
Wat de gemiddelde FPS betreft, zal ik opnieuw gaan benchmarken en hier uploaden.

Ik ben nu een aantal Future Mark benchmark programma's aan het downloaden, deze zal ik ook toevoegen ;)

EDIT; Nu een nieuwe benchmark gedaan, nu ook met gemiddelde fps. Nu zal ik ook wat Future mark toevoegen

[Reactie gewijzigd door Ferry H. op 28 juli 2013 16:49]

Waarom heb je juist gekozen voor deze kaart?
De Palit levert standaard betere prestaties dan deze MSI.
waaruit blijkt dat de palit betere prestatie,s leverd?
afgaande op testen van guru3d bijv zie je dat de msi overal betere prestatie,s heeft.
de testen zijn gedaan met de zelfde systemen.

msi load temp 60graden.
palit load temp 67 graden

msi noise level load 38 DBa
palit noise level load 40 DBa

in bf3 hebben ze dezelfde fps

metro last light 1 fps voordeel voor palit

crysis 3 zitten ze gelijk.

en daar komt bij dat de core snelheid van de palit 50mhz hoger ligt dan de msi.
Welke kaart is nu beter deze of de palit jetstream?
Ga je overclocken of niet? De Palit kaart is out-of-the-box meer overclocked, dus sneller dan de MSI kaart.

Als je echter de overclock resultaten op guru3d van diverse 760's bekijkt, zie je dat ze allemaal op vrijwel hetzelfde uitkomen:

Op dat moment zal de power / voltage de limiterende factor zijn (de load temperaturen zitten zo ver onder de 80 graden Boost 2.0 limit dat die ook bij OC niet gehaald zullen worden). De prestaties zijn dus gelijk bij gelijk verbruik. Dan is er volgens mij nog een factor waarop je beter / slechter kunt bepalen en dat is geluidsproductie bij gelijke temperatuur. Daarop scoort de MSI Twin Frozr IV het best.

WIl je dus niets aan de kaart instellen, dan is de Palit de betere keus. Ga je dat wel doen dan is de MSI kaart zonder meer gelijk aan de Palit te clocken en zal dezelfde performance geleverd worden. De MSI kaart zal dit stiller / koeler doen dan de Palit kaart. Als stilte een belangrijke factor is, is de MSI met ruime marge de betere keus.
Top bedankt voor de reactie _/-\o_
Omdat deze kaart aangeboden werdt om te ruilen ;)
Waarschijnlijk omdat het een ruil betrof met een andere tweaker (zie eerste zin van de review ;) )
Kan je mij vertellen hoe Battlefield 3 met deze kaart op de hoogste instellingen speelt? Ben ook opzoek naar een kaart maar wil BF3 kunnen spelen met minimaal 60fps

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 28 juli 2013 14:08]

Battlefield 3 draait bij mij op Ultra (1680x1050) 80~90 fps.
BF3 Benchmark

Battlefield 3 - 1920x1080 - Ultra 4x AA - DoF 90
AMD Radeon HD 7990 (Official)
145,6 fps

Nvidia GeForce GTX 670
61 fps

AMD Radeon HD 7970 GHz Edition
60,6 fps

AMD Radeon HD 7870 XT (Tahiti...
56,3 fps

Nvidia GeForce GTX 660 Ti
52 fps

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 28 juli 2013 16:37]

Welke Nvidia GeForce GTX 660 Ti heb je getest?

Heb zelf Evga GTX 660 Ti FTW 2 GB.
En haal gemiddeld 66 FPS op Battlefield 3 alles op Ultra en AA op zijn hoogst. :)

Heaven 4 benchmark zit ik op 1292 net zo hoog als de GTX 760.
Dat kan ook afhankelijk zijn met welke cpu er getest is uiteraard :)
Tsjah, als je naar Techpowerup hun reviews bekijkt, ligt het wel anders tov andere kaarten ;)

Zo kan je op dit moment beter nog een gtx 670 oppikken voor 220 euro.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 3 september 2013 19:54]

Hoi, ik zal even kijken hoe duur Battlefield 3 is, dan koop ik dat gelijk en zet ik het neer in een Benchmark.
Kan je me ook vertellen, wat ze gemiddeld verbruiken? Ik heb nu een gtx 560 die aan het vergaan is.
met een 760 gtx heb ik begrepen dat ie dat wel moet trekken.
Ik heb een 450 watt bronze corsair voeding
Hi, 450 watt zal wat krap gaan worden, ik heb de cx500m van Corsair
De GTX 560 heeft een TDP van 150W, de GTX 760 heeft een TDP van 170W (195W bij OC).

In mijn systeem zit een MSI 7850 Power Edition met een TDP van 130W. Daarnaast een i5-3570 op een Asus P8Z77-V Pro bord, 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz LP RAM en een Samsung 830 serie SSD. Daarnaast de fans; 1 maal de fan op een Scythe Mugen 3 Rev B. en 3x be quiet! Shadow Wings 120mm PWM.

Gemeten op het stopcontact waar verder niets op zit, heeft mijn systeem een maximum van 209W getrokken.

Tenzij je 2 videokaarten hebt of een enorme berg HDD's en een flinke OC op CPU en RAM, zie ik niet hoe je boven de 400W gaat komen.
Goede review, alleen de plaatjes doen het niet meer. Kun je deze opnieuw uploaden?
hallo, bedankt! :) Ik ga even kijken, waarschijnlijk teveel geupload :P
Nee je foto's hebben teveel bandwidth gebruikt. Gebruik een alternatief upload site.
Hmm ik ga even kijken..
Probeer Imgur, die blijven altijd online.
Okay dankje, ik ga gelijk de afbeeldingen omzetten.

Edit: Alles werkt weer zoals het moet :D

[Reactie gewijzigd door Ferry H. op 16 augustus 2013 10:47]

zeer nette revieuw en dat voor je eerste keer TOP

maar graag had ik wel wat game benchmarks gezien
Bedankt! :) Ik ga nu wat game benchmarks maken, die zullen er eind van de middag op komen te staan.
Waar ik eigenlijk wel heel erg in geļnteresseerd ben: Wat is precies het effect van Boost 2.0 op de prestaties onder hoge load (95%+ belasting) als er gestuurd wordt op een maximaal toelaatbaar geluidsniveau? Ik heb zelf een zeer stil systeem en ik wil best wat fps minder accepteren als daarmee de kaart tijdens gamen onhoorbaar blijft. Bij m'n MSI 7850 Power Edition is bv. 35% fan speed onhoorbaar, daarna ga je 'em horen. Op 35% speed blijft de kaart bij 100% load echter niet onder de 85 graden, dus ik moet een hoorbare fan accepteren als ik "zware" spellen speel.

Met boost 2.0 zou het zo te configureren moeten zijn, dat als er 100% load gevraagd wordt maar de temperatuur te hoog wordt, de kaart zichzelf naar beneden gaat clocken om te voorkomen dat de temperatuur hoger wordt. Dit effect zou ik graag in de praktijk getest zien omdat je daarmee effectief het maximale geluidniveau kan vastleggen terwijl de kaart wel het maximaal haalbare presteert binnen die grens.

Bijvoorbeeld:
Situatie 1:
100% load, fan speed op 30% (als dit bv. onhoorbaar is, kan dus ook een ander % zijn) tot 85 graden en boost 2.0 temperatuurlimiet op 80 graden. Hoeveel fps wordt er gehaald op <selectie van games>?

Situatie 2:
100% load, fan speed hoog (60-70%, 100% als je echt doof bent) op elke temperatuur en boost 2.0 temperatuurlimiet op 80 graden (in de benchmarks zie je dat de full load temperatuur van deze kaart ronde de 60 graden blijft, dus boost 2.0 zal vol overclocken in dit scenario). Hoeveel fps wordt er gehaald op <selectie van games> en hoeveel scheelt het met situatie 1?
Nu dat ik deze kaart zelf in m'n systeem heb, is mijn eerste conclusie dat geluid nooit een issue gaat worden, mits je het default fan profiel even aanpast.

Het default MSI profiel begint rond de 40% fan speed en loopt vanaf daar gestaag op. Het eindresultaat is bij 100% load een core clock van rond de 1150 MHz en zo'n 60 graden.

De minimum fan speed is 34% (je kunt lager instellen in je graph, maar dan draaien de fans op 34%) en dat hoor je niet. Bij 100% load komt mijn core clock op 1163 MHz en net 70 graden. Tenzij je gaat overclocken zal je de 80 graden (default setpoint waarop de core clock omlaag geschakeld gaat worden) dus nooit halen. De kaart is zo op het eerste gezicht dus geruisloos te houden zonder dat je daarvoor performance inlevert...je accepteert alleen een 70 graden in plaats van 60 graden.
Palit gtx 760 deze of 7950 windforce? Thx
Windforce voor de prestaties, palit voor het uiterlijk :)
Of deze voor de stilte =)
Zou ik deze videokaart kunnen gebruiken met een PSU van 430W?
Ik zou het je niet aan kunnen raden. 600-650W lijkt me een mooi getal.

Here is Guru3Ds power supply recommendation:

GeForce GTX 760 - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.

(http://www.guru3d.com/art...rce_gtx_760_review,5.html)

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 27 augustus 2013 01:08]

Danku, dat wordt dus zoeken naar een andere kaart of een grotere psu.
Ik vraag me af waar Guru3D die 550W op baseert. Op dezelfde pagina:

"System Wattage with GPU in FULL Stress = 280W" (geen CPU load)

Daarbij zeggen ze er bij dat het een overclocked, powerhungry Sandy-Bridge systeem is, dus een moederbord dat al in de top van het verbruikspectrum zit. Dat blijkt wel uit de rest van de getallen; ze komen op 170W verbruik van de kaart. Het systeem met een idle CPU trekt dus 110W.

Kun je deze kaart gebruiken met een PSU van 430W? Hangt van de rest van je systeem af. Het zou me verbazen als het niet past. Als je het systeem van Guru3D neemt als basis, heb je 150W beschikbaar voor CPU. Een normale i5 heeft een max TDP van 95W (als je alle power savings uitzet). Dan heb je daarna dus nog ruim 50W ruimte.

Grof gerekend: 95W voor een i5, 170W voor deze kaart, 100W voor moederbord (en dat is al behoorlijk aan de hoge kant) komt op nog geen 400W. Eventueel nog iets van 10-15W per mechanische HDD erbij optellen.

Dit soort adviezen (krijg je ook in de meeste winkels) gaan uit van wat je nodig hebt, plus nog eens 150W-200W...zodat je in ieder geval bent voorbereidt op SLI / Crossfire.

Natuurlijk kan het zijn dat je alles flink overclockt, dan zal je wat ruimter moeten rekenen (OC'ers kunnen je vast wel vertellen hoeveel).

Bottom line is wat mij betreft: op een niet-OC, single GPU systeem recent Intel systeem moet 400W genoeg zijn, een recent AMD systeem 430W.

In de praktijk zul je overigens een veel lager verbruik zien; tijdens normaal gebruik ga je echt je GPU en je CPU plus alle HDDs en alle fans (etc.) niet op 100% belasting zien.

Edit: ik gebruik deze kaart in een i5 systeem met een 460W voeding.

[Reactie gewijzigd door Zarhrezz op 28 augustus 2013 20:12]

Oke. Dit zit er momenteel in mijn computer:
CPU: AMD A10-5800K 4,3 GHZ (100W)
Moederbord: Asus F2A85-M,sFM2 (?W)

Dus als ik 100 (CPU) + 100 (moederbord) + 170 (Videokaart) = 370W Dus zou moeten kunnen.

Maar heeft dual graphics echt veel zin? want als ik hier ga kijken voor de A10: http://www.amd.com/us/pro...ages/dual-graphics.aspx#3. Dan zou ik beter een HD 6670 kunnen nemen. of gewoon de GTX 760 nemen?
Ik zou deze nemen. Deze kaart staat 9 stappen hoger in de hierarcy chart (http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html) dan de HD 6670.

Dat gat gaat bij lange na niet gedicht worden door de ondersteuning van de A10. De GTX 760 zonder ondersteunende iGPU zal rondjes rennen om de HD 6670 ondersteund door de A10.

Die 'Recommended pairing' is de combinatie waarbij de iGPU en GPU het meest effectief samenwerken. Dat betekent echter niet dat de combinatie van die twee opeens high-end is...het is low-range + low-range = mid-range. De GTX760 is de onderkant van de high-end range.
Dus ik zou in principe gewoon de GTX 760 in mijn systeem kunnen runnen zonder problemen?
Volgens mij wel...de 100W van de CPU zal in de praktijk ook niet gehaald worden, omdat de iGPU niets gaat doen als je er een GTX 760 in hangt.
Mooie review, bedankt!

Ik zit zelf sterk te denken om een GTX 760 aan te schaffen! Heb nu een GTX 460 dus het zal een flinke slag vooruit worden.

Nu wordt op alternate ook een GTX 760 aangeboden met 4.0gb videogeheugen, ipv de gebruikelijke 2.0gb bij de meeste GTX 760's.

Is dit een toevoeging? De hogere prijs vind ik in zo verre geen probleem als dit ook meerwaarde geeft.

Alvast bedankt voor je reactie! :)

[Reactie gewijzigd door TomWesstein op 29 juli 2013 13:09]

Als je 4 gigabyte hebt is het altijd beter. Als je op meer schermen op ultra wilt gamen zou ik voor de 4gb gaan omdat de 2 gb daar te kort komt qua geheugen.

Als je gewoon 1 scherm gamed op ultra is 2 gb meer als zat ;)
Dan ga ik voor de MSI met 2.0 Gb. Ik heb wel 2 schermen, maar die is van ander formaat en gebruik ik alleen voor een website of tv tijdens gamen. In iedergeval niks zwaar grafisch. In andere reviews/bencemarks las ik inderdaad ook al dat voor hogere resoluties dan 1920*1080 de 760 al niet heel geschikt is bij zware games.

Eigenlijk hetzelfde verhaal dus als bij je normale werkgeheugen. Mn huidige pc heb ik 2e hands van een mede-tweaker, die vond het toen nodig om er 16gb DDR3 in te gooien. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat er meer dan 4 gebruikt werd. 8)7

De MSI past qua looks ook meer in mijn kast, grote ventilatoren en wat rode kleuren. Heel erg bedankt voor je review/reactie, ik ben over de streep! :)
Fijne dat je je keuze hebt gemaakt! Ik zou zeggen, veel plezier met je kaart ;)
Momenteel ruim op voorraad bij Si ;) ( http://www.sicomputers.nl...-nvd-n760-tf-2gd5-oc.html)
Hee, goed nieuws:

MSI heeft ook een 4gb uitvoering!

Twijfels twijfels...
Ik zou voor een 2GB versie kiezen als je 1x 1080 scherm hebt. 4GB is leuk maar onnodig en het kost weer extra geld. Als je op 2 of 3 schermen van 1080 speelt of een scherm met een hogere resolutie is 4GB beter.

Ik ga zodra het geld er is waarschijnlijk ook een GTX 760 halen. Heb nog wel lichte twijfels naar een GTX 770 omdat ik veel Battlefield 3 speel en aangezien Battlefield 4 dit jaar komt.. :+
En welke is het geworden?, ik twijfel namelijk over hetzelfde en denk je dat die kaarten ook bf4 op ultra goed kunnen draaien?
Hoeveel schermen heb je? Als je maar een scherm hebt, kun je voor de 2GB versie gaan. Weet je zeker dat je binnenkort een 2e of zelfs 3e scherm neemt, dan is het zeker aan te raden om voor de 4GB versie te gaan ;)