Lenovo IdeaPad Y500 (00619-NL) Review

Gashuno 27 juli 2013, laatste update op 29 juli 2013, 3.291 views

Lenovo IdeaPad Y500 (00619-NL)

Pluspunten

• Mooi en lekker toetsenbord
  • Mooi beeld
  • de laptop voelt erg stevig aan
  • goed geluid
  • snel en krachtig
  • redelijke batterijduur
  • optisch station vervangen is kinderwerk

Minpunten

• hoge temperaturen bij gamen
  • glanzend scherm is mooi maar kan vervelend zijn af en toe
  • vingerafdrukken zijn erg zichtbaar
  • op schoot gamen gaat vrijwel niet vanwege de warmte
  • Onmogelijk om Intel HD graphics ipv Nvidia te gebruiken voor langere batterij duur
  • Geen Intel HD graphics geen WiDi

er is maar 1 woord nodig om deze laptop te beschrijven.

FANTASTISCH

UITERLIJK
De laptop heeft een ontzettend mooi uiterlijk, zwart geborsteld alluminium met randen van plastic, voelt erg stevig aan vind ik. het grootste compliment moet ik aan het toetsenbord geven, mooie toetsen die je niet ver hoeft in te drukken met rode acenten die licht geven (3 standen, uit, gedimd en vel)

BEELD en GELUID
een full HD beeldscherm ziet er altijd wel mooi uit(zeker als je 1280x1024 gewend bent). een nadeel is dat het glanzend is, dit is dan wel mooi maar in sommige situaties kan dit vervelend zijn, voornamelijk buiten als het licht is.
boven het toetsenbord zitten 2 speakers aan de linker- en rechterkant die hoge kwaliteit geluid produceren (dat verschilt meer per persoon)

PRESTATIES
in het begin merk je de prestaties van deze laptop niet hellemaal op, Windows moest namelijk eerst geconfigureerd worden en dan nog rond de 50 updates. nadat Windows hellemaal geconfigureerd was en alle crapware verwijderd was kon ik de echte kracht van deze laptop ervaren, binnen 10 seconden was de laptop bij het login scherm na een volledige afsluiting(ik heb een SSD besteld dus dit gaat nog sneller worden) dus geen irritant gewacht meer om iets te kunenn doen.
ik heb op dit moment 3 "intensieve" spellen geinstalleerd.
het eerste spel is Minecraft met shaders, 20-30 fps met

het 2e spel is Guild wars 2, hoogste settings, full-hd ~30 fps, heb maar eventjes gespeeld dus misschien dat het in andere gebieden meer of minder kan zijn

het 3e spel is Bioshock Infinite, High settings, Full-HD geeft een mooi vloeiend beeld

bij normaal gebruik is deze laptop zeer stil en amper warmte ontwikkeling, maar bij gamen begint de ventilator wel te blazen (geluids productie is niet hinderend) en beginnen te temperaturen op te lopen tot 70 C+

kortgevat, deze laptop is een fantastiche laptop, voor zowel gamen als multimedia gebruik.

overige informatie:
-voor zover geen een touchpad probleem(veel mensen ervaarde deze blijkbaar met een andere versie van de Y500 series)
-optisch station is makkelijk te vervangen, een dure HDD drive van lenovo is niet nodig, die van HDDcaddy.nl past er perfect in

UPDATE 10-10-2013:
Volgens vele winkels inlc Lenovo's winkel pagina heeft de Y500 ondersteuning voor WiDi(dit staat ook op tweakers), dit blijkt echter niet waar te zijn, Lenovo heeft blijkbaar de geintergreerde videokaart(hd 4000) permanent uitgezet waardoor deze niet ingezet kan worden om batterij te besparen t.o.v de energieslurpende GT750m, en dit betekent ook dat er geen mogelijkheid voor WiDi is. Erg jammer is dit, Lenovo blijkt dit probleem ook te negeren.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (00619-NL)?

Helemaal mee eens, ik heb ook een Y500 in mijn bezit sinds een weekje.
redelijke batterijduur.

Wat is redelijk? Hoelang bij internet/film/gamen?
ik heb de batterij duur nog niet echt uitgetest, misschien had ik dat eerst moeten doen voordat ik dat ging beoordelen, als ik tijd heb zal ik de batterij duur volledig testen.
Is er al meer informatie over de batterij duur van deze laptop?

Ik zoek een laptop voor mijn studie informatica en deze laptop voldoet aan alle eisen. Nu is mijn enigste probleem dat nergens staat hoelang de accu meegaat.

Hoelang zal hij meegaan met normaal gebruik (internetten, office, photoshop)? Gamen zal ik niet gaan doen op deze laptop.
volgens windows gaat deze laptop 3 uur mee met de optie hoge perfomance en beeld helderheid op het hoogst, niet dat dit veel zegt...

ik probeer zo snel mogelijk de laptop echt te testen op batterij, ik blijf dit maar uitstellen 8)7
De laptop gaat een goede 3 tot 4 uur mee op school tijdens het browsen en progammeren mits het in de energiebesparings stand staat, wat voor mij meer dan genoeg is. Lenovo heeft het helaas onmogelijk gemaakt om de geintergreerde video kaart te gebruiken i.p.v de gt750m om energie te besparen.
Opmerkelijk dat je bij Guild Wars 2 zulke hoge framerates krijgt in full-HD. Op basis van de review van de gt 750m bij notebookcheck.net had ik dat toch lager ingeschat.

Kun je misschien wat meer benchmarks van GW2 doen?
ik vond het ook opmerkelijk dat Guild wars zo goed liep op deze videokaart, ik had namelijk begrepen dat het niet op de hoogste settings zou spelen, blijk toch niet zo te zijn

ik voer de benchmarks uit als ik de tijd en plaats ze hier.
hier zijn de benchmarks
van boven naar beneden:
best appearance
auto detect
best perfomance
Bedankt. Ik heb hem mede door jou review nu 2 weken in bezit en alle spellen die ik speel incl. GW2 draaien gewoon lekker soepel op hoge settings dus ik ben er erg tevreden mee. :)
Is het mogelijk om deze laptop uit te breiden met een SSD kaart? of kan je daar die plek van de optische drive voor gebruiken?
ja ik heb de cd/dvd drive vervangen door een 128gb samsung ssd, werkt prima.
het is niet nodig om een speciale drive voor extra opslag te bestellen van Lenovo zelf, http://hddcaddy.com/nl/le...eapad-y500-hdd-caddy.html deze past perfect.

Zeg het maar als je er een fotootje van wilt :)
De beste optie is om een msata ssd te kopen zoals ik heb gedaan. Deze versie van de y500 heeft namelijk een leeg msata slot waar je gemakkelijk een msata ssd in kunt stoppen zonder andere dingen op te hoeven offeren.
je hebt de ssd met hddcaddy al geplaatst? heb je er ook foto's van?
en voor die hddcaddy moest je alleen even de ultrabay met cddrive vervangen of het hele ultrabay systeem losschroeven? (heb er net 1 zelf gekocht en wil er ook even een ssd in zetten)
ik zal morgen de foto's plaatsen, als je wilt kan ik er ook foto's erbij zetten hoe je die cover van de cd kan overplaatsen op de HDD caddy
@Gashuno
Zou jij nog de beloofde foto's willen toevoegen? Ik ben heel benieuws hoe de caddy er uitziet.
Excuses voor het wachten
hier zijn ze dan
Zit er bij jou ook ruimte tussen het scherm en de randen waardoor je naar binnen kan kijken en de schermverlichting waar kan nemen?
Is deze nog ergens te verkrijgen?

Ik zit er sterk aan te denken na deze review om hem te kopen 8-)
Ik heb de y500 caddy reeds besteld. Echter vraag ik me af wat de Y500 aan kan en wat in de caddy past? Zouden alle SSD's in deze caddy passen? En welke SSD kan ik het beste nemen als ik Windows 8.1 en nog een paar programma's van maximaal 10GB erop wil zetten?

En als ik mijn OS (Windows 8.1) op de SSD wil laten draaien, kan ik deze dan beter vervangen door de HDD locatie (direct op het moederboord)? En dat ik dan de reeds aanwezige HDD in de caddy stop? Of zou dit niets uit moeten maken?

[Reactie gewijzigd door Weigl1987 op 28 oktober 2013 01:30]

ik denk dat je het beste een mSATA SSD kan halen, op die manier verlies je je CD drive niet, je moet alleen wel je laptop openschroeven.

Het maakt niks uit op welke plek je SSD en HDD zitten, ik heb mijn SSD in de caddy zitten waar oorspronkelijk de cd-drive zat. maar zoals ik net zei is het (denk ik) beter als je een mSATA ssd gebruikt.