TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1) Review

techetga 27 juli 2013, 12.172 views

TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1)

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • 3 keer zo snel als wifi

Minpunten

• Langzamer dan kabel(30%)

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb deze Powerline gekocht omdat ik de snelheid over Wi-FI niet genoeg vond. Speedtest.net gaf met Wi-Fi (op zijn hoogtepunten) 15.42 mb/s down en 5.61 up. Met kabel haalde ik ongeveer 63 mb/s down en 6 mb/s up.

Ik heb er totaal 4 besteld omdat de buren wilden opbouwen en een kabel trekken heel veel gedoe bracht. Ik heb ze bij internetshop.nl besteld, kostte totaal ¤66,85

Verzending
Ik heb het om ongeveer 10 uur 's avonds besteld en laten verzenden door PostNL via "PakketjeGemak" Het wordt dan op het postkantoor geleverd. De volgende dag om 09:50 's ochtends kan ik het pakketje al ophalen. Goeie service van PostNL.

Inhoud
In mijn doos zaten 2 powerlines, 2 Cat5 kabel, een Quick start Guide, een handleiding en garantiebewijs.

Installatie
De ene plug moest in aan de router vastmaken en de andere aan de computer. Daarna hoefde ik alleen maar de 2 "pair" knopjes in te drukken en ze waren geïnstalleerd.

Conclus+Speedtest
Als je een snelle internetverbinding wil en geen kabel kan leggen/trekken dan zijn deze powerlines een goede oplossing.
Bij de foto's staan de resultaten van de speedtest.

Heb jij ook een TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1)?

Heb je nu deze powerline adapters ook gebruikt om je verbinding te delen met de buren? Werkt dat buiten een meterkast?
Nee dat werkt absoluut niet op 2 verschillende meterkasten. Dus wat hij zegt kan niet.

Maar ik snap zijn zin niet dus hij zou er ongetwijfeld wat anders mee kunnen bedoelen
Ik heb er zelf ook 4 in huis. Ze werken gewoon fantastisch. Simpel, snel en betrouwbaar. WiFi staat bij mij volledig uit.
Langzamer dan kabel is ook een hele vreemde aanname. Het enige wat ik dan kan constateren is het volgende:
1. Je hebt een glasvezel abonnement van minimaal 200/200.
2. ze zitten in een stekkerdoos

Aangezien ik één niet aanmerkelijk acht dan ga ik voor twee. Het minpunt dat het 30% slomer is dan kabel is dan ook niet waar. Met mijn Ziggo abonnementje van 150/25 ofzo inmiddels haal ik met GEMAK de volle snelheid. Ik heb ook nooit gehoord dat de powerlines trager zouden zijn dan een kabel... Want 500mbps is 500mbps. Daarnaast is het uiteraard 3x zo snel dan wifi, maar dat ligt meer aan jou WiFi router en WiFi adapter dan aan deze powerlines.

Al met al een nogal twijfelachtige en slecht onderbouwde review.
Beetje laat, maar wat een onzin zeg... 500 Mbps is 500 Mbps, werkt dat net zo als op wifi? 300 Mbps is 300 Mbps? Nee, dat kun je echt vergeten.
Als jij echt 150 Mbps haalt over deze apparaatjes dan heb je vet geluk denk ik. Zelf heb ik net een setje geïnstalleerd en eens door het huis gaan lopen met een laptop met netstress er op om de verbinding vanuit verschillende stopcontacten naar mijn vaste PC te testen. Het hoogste wat ik haalde was zo'n 40 Mbps en op de bovenverdieping was het meer 30.
De bedrading in mijn woning zal wel niet optimaal zijn (jaren 80 exwoningbouw), maar het is ook niet bizar laag. Zie bv hier wat testresultaten in nieuwbouw:

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik er nou tevreden mee ben of niet... Het is wel stabieler dan de wifi extender die ik tot nu toe gebruikte, maar heel veel sneller is het niet. Om in bed een beetje te surfen is prima, maar om iets van of naar mijn NAS te kopiëren is nog steeds een crime.
Ik heb al test gedaan met een 200/200 glasvezelabonnement en zelfs dat halen ze.

Dus ja. Ik wil je best allemaal screenshots laten zien daarvan. Daarbij is die 500 mbps idd bij de meest gunstige omstandigheden (nooit dus). Maar er is veel minder storing te vinden dan via een wifi oplossing.

Ik ben trouwens bij lange na niet de enige die hier 150 op haalt.

PS: Kijk ook even wat je internetabo aan kan met de draad in de router :)
Ik test binnen het LAN, dus los van de internetsnelheid. Verder is het leuk te zien dat het blijkbaar wel kan en mooi dat jij het haalt, maar ik wou toch in ieder geval nog even een ander geluid laten horen bij deze review. Lang niet iedereen zal deze snelheden namelijk halen en het kan dus véél trager uitvallen.
Verder vraag ik me wel af waar het dan precies aan ligt want ik heb twee stopcontacten in dezelfde muur geprobeerd en daar werd het niet veel beter van... Misschien nog eens echt samen in hetzelfde stopcontact, als het dan nog steeds niet beter wordt dan snap ik het echt niet.
Een erg late reactie, en ik denk dat de discussie al niet meer gaande was, maar het lijkt me sterk dat je 150 Mbit haalt op een 100Mbit poort. en met het troll plaatje erbij op zijn profielscherm, ben ik er dus van overtuigd dat GiGa gewoon wat zegt.

De meeste informatie die ik heb gelezen zegt ook dat je inderdaad minder snelheid zal krijgen op een powerlin adapter, maar het is een handig alternatief als je geen kabels wilt trekken!

Groeten,
Exact mijn ervaring. Ik haal 50mbit maar meer ook niet. Het is een leuk alternatief voor wifi, maar dit moet je zeker niet zien als alternatief voor gewoon een netwerk kabel trekken. Daar heeft het simpelweg de snelheden niet voor. Ik heb letterlijk alle combinaties van stop contacten geprobeerd en zelfs in dezelfde groep vlak bij elkaar kwam ik niet hoger dan 75mbit. Vind de geadverteerde snelheden op de doos tot 300mbit dan ook een beetje nep en twijfel een beetje of ik nou misleid ben of mijzelf gewoon niet goed geinformeerd heb toen ik ze kocht..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 april 2015 20:07]