Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G510 Gaming Keyboard Review

rhk22463 27 juli 2013, laatste update op 27 juli 2013, 964 views

Logitech G510 Gaming Keyboard

Pluspunten

• 18 programmeerbare G-toetsen en 3 profielen
  • RSS-feeds en andere systeeminfo op LCD
  • Verlichting regelbaar (kleur/uit)
  • Stevige knoppen voor media/volume bediening rechtsboven
  • Typt lekker

Minpunten

• Prijzig
  • Shift + |\ + Z toetsindeling ipv alleen Shift + Z

Nadat mijn G11 na jarenlange trouwe dienst was overleden na een een kop koffie die eroverheen donderde wilde ik persť weer een Logitech toetsenbord met 18 programmeerbare G-toetsen. Waarom ? Nou je raakt erg snel gewend aan die G-toetsen waar je van alles onder hebt staan en mijn tijdelijke toetsenbordje had dit niet en ik sloeg dus iedere keer mis als ik een applicatie wilde starten onder die G-toetsen.
Dus op zoek naar een goede vervanger en gekeken naar G510, G510S, G19 en G19S en de G110. Alleen de G510(S) had voldoende G-toetsen zodat ik geen concessies hoefde te doen. Eens goed gekeken naar het verschil tussen de nieuwere S en de "oudere" G510 (zonder S). Afgezien van de hogere prijs voor de S en de lelijke kleuren/coating op die S zijn er geen uiterlijke verschillen. Dus voor net geen 90 Euro deze G510 gekocht.
Ik ben geen Gamer dus daarvoor schaf ik hem niet aan, maar ben wel verwend als het gaat om typen, G-toetsen en verlichte toetsen. Bonus is dat deze G510 een LCD scherm heeft dat de oude G11 niet had. Tot mijn verrassing werkt alles weer direct als ik de G510 aansluit, alle G1-18 toetsen werken weer zoals ik ze geprogrammeerd had en op het scherm kun je netjes de opgeslagen gebruikersprofielen selecteren (zonder naar de Logitech Gaming Software op de PC te gaan). Erg handig vind ik dat je ook RSS feeds in het scherm ziet, dus gelijk mijn feeds ingevoerd en door een druk op de knop links naast het LCD scherm van het toetsenbord opent hij de webpagina van de RSS feed die op dat moment op je schermpje staat. Mijn desktopticker met RSS feeds op de PC kan nu met pensioen.
De kleuren van de toetsen en het schermpje kun je aanpassen en zelfs per profiel opslaan, maar ik laat hem lekker op groen staan zoals hij uit de doos komt. Alle kleuren van de regenboog kun je instellen, dus voor ieder wat wils.
Bediening van mediatoetsen en de "rol" voor het volume werken prettig, alles voelt degelijk aan en het schermpje geeft bij aanpassing aan hoe het volume staat waarna het weer terugspringt naar de normale LCD-weergave. Als je de verlichting zat bent dan druk je op de licht-knop en is het toetsenbord gewoon onverlicht, schermpje is dan ook uit.
Voor de liefhebber kun je op het LCD scherm ook het CPU en RAM gebruik aflezen of andere instellingen (Gamers hebben hier ook profijt van lijkt mij).
Aansluiting voor headset+mic gebruik ik (nog) niet maar kan me voorstellen dat het voor sommigen wel handig wordt gevonden dat je dit direct op het toetsenbord aansluit en met de behorende knopjes schakelt.

Zijn er dan geen minpunten? Niet echt, alleen het enige dat anders is dan mijn oude G11 is de toetsenindeling linksonder met 3 toetsen van links naar rechts : Shift - |\ - Z. Da's even wennen want ik had liever een grotere Shift met alleen Z gehad, de |\ - toets zit namelijk ook al rechts bij de Enter-toets en is wat mij betreft overbodig.

Heb jij ook een Logitech G510 Gaming Keyboard?

mooie review!!! Vond hem fijn om te lezen