HP Pavilion tx2100ed (KM128EA) Review

Pinobigbird 8 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.501 views

HP Pavilion tx2100ed (KM128EA)

Pluspunten

• Tablet-pc
  • 2 accu's
  • Goede specs
  • Uitstekende touchpad
  • Veel accessoires
  • Goedkoop

Minpunten

• Wordt warm bij hoge processorbelasting
  • Klep gaat zwaar open en dicht
  • Spatiebalk registreert niet 100% v/d aanslagen
  • Geen firewire en e-sata

Samenvatting
De HP Pavilion tx2100ed tablet-pc is een zeer complete laptop met goede specificaties voor een gunstige prijs. Met het lage gewicht van1,92kg en de 2 accu's is het ook een mobiele laptop. De tablet-pc functionaliteiten en multimedia mogelijkheden maken deze laptop helemaal compleet. Met de processor op volle snelheid kan hij echter erg warm worden wat de ventilator op volle toeren laat draaien.

Motivatie voor aanschaf
Ik was al een tijdje op zoek naar een kleine, niet te zware laptop met goede prestaties en het liefst ook met touch screen, een tablet-pc dus. De keuze uit 12'' laptops is redelijk groot, en die zijn ook in verschillende prijsklassen te krijgen, maar tablet-pc's zijn zeldzamer en vaak ook een stuk duurder. Mijn oog was gevallen op de HP Pavilion tx2000 serie. Enkele reviews die ik er over had gelezen waren allemaal zeer positief en ook de prijs was, vergeleken met andere tablet-pc's, zeer gunstig.
De motivatie om voor de tx2100ed te kiezen was gebaseerd op de positieve reviews over de active digitizer (de pen om op het scherm te gebruiken), het compacte formaat, de processor, het geheugen, de grote harde schijf, de extra accu en bovenal de gunstige prijs.

Features
De binnenkant
De tx2100ed heeft een AMD Turion 64 X2 TL-64 processor, 3GB DDR2 geheugen en een 320GB 5400rpm harde schijf. Voor een kleine laptop is dit allemaal ruim voldoende en beter dan sommige high-end laptops van 1 jaar oud. Met deze specificaties kan de tx2100ed zeker een aantal jaren mee.
De videokaart is een NVIDIA GeForce Go 6150. Dit is zeker niet de snelste, maar snel genoeg voor het normale werk en bijvoorbeeld de Aero interface van Windows Vista.
Voor de rest behuist de laptop een 802.11 pre-n WLAN kaart en biedt het een bluetooth verbinding.

De buitenkant
Aan de buitenkant bevinden zich 3 USB 2.0 poorten, een VGA- en een S-Videopoort, een RJ-11 modemconnector, een RJ-45 ethernet-connector, 2 hoofdtelefoonuitgangen waarvan ÚÚn met SPDIF-uitgang, 1 microfooningang, 2 infraroodporten, 2 microfoons en een webcam boven het scherm, een 5-in-1 kaartlezer, een ExpressCard/34 slot en een Expansion Port 3. Een firewire aansluiting en een e-sata-aansluiting zijn niet aanwezig.
Boven het toetsenbord zijn drie knoppen voor de volumeregeling (zachter, mute en harder) geplaatst. Boven het touchpad zit een knopje om het touchpad uit te schakelen. De status daarvan wordt aangegeven met een blauw lampje naast het knopje. Ook naast de Caps Lock en boven de Num Lock zijn kleine blauwe lampjes om de status aan te geven. De lampjes bevinden zich onder de behuizing en lichten op door de transparante vlakjes in het behuizing. Aan de zijkant van het scherm zijn aan de voorkant 4 knoppen blauw verlicht: 1 om het beeld te kantelen, 1 om het Windows Mobiliteitscentrum te openen, 1 om de HP QuickPlay applicatie te openen en 1 om de HP QuickPlay dvd-speler te openen. Meer aan de zijkant, eigenlijk aan de voorkant van de klep, zijn de multimediaknoppen terug, afspelen/pauze, vooruit en stop geplaatst. Hoewel dit erg handig lijkt, gebruik ik deze in de praktijk eigenlijk nooit; ik regel dat soort functies altijd via de software in plaats van de hardwarematige knoppen te gebruiken. Als het scherm dichtgeklapt is in tablet-pc modus dan zijn de multimediaknoppen moeilijk te bereiken.
De optische drive is een DVD+/-RW DL met LightScribe. Door middel van een schuifje aan de onderkant kan de drive in zijn geheel verwijderd worden en vervangen worden door een lichtgewicht dummy om zodoende de laptop lichter te maken.
Aan de rechterkant kan de pen opgeborgen worden door een simpel kliksysteem. De pen blijft stevig zitten zonder er zomaar uit te vallen en is makkelijk bereikbaar om snel erbij te pakken.
Aan de voorkant zitten 2 schuifjes: 1 op de laptop aan en uit te zetten, en 1 om de Wifi en bluetooth aan en uit te zetten. Dit laatste is handig om energie te besparen wanneer je de draadloze verbindingen niet gebruikt.

Prestaties
Om een objectief oordeel te geven over de prestaties zou ik benchmarks uit moeten voeren. Dit heb ik echter niet gedaan en zal me dus moeten beperken tot het geven mijn subjectieve oordeel. Hierover kan ik eigenlijk alleen zeggen dat het niks verrassend is. Voor mijn gevoel is de laptop sneller dan andere laptops die ik het afgelopen jaar in mijn handen heb gehad, maar deze hadden ook langzamere processoren en minder geheugen. Wel is hij wat langzamer dan mijn desktop pc, maar die heeft dan ook een snellere processor. De snelheid is dus wat je ervan kan verwachten met deze processor. Wat de invloed is van de 3GB DDR2 ten opzichte van de 2GB in mijn desktop pc kan ik moeilijk beoordelen. Sowieso denk ik dat het verschil tussen 3GB en 2GB minder merkbaar is dan het verschil tussen 2GB en 1GB.
Om de processor op volle kracht (2,2 GHz) te laten draaien moet in het BIOS ingesteld worden dat prestaties de voorkeur hebben boven energieverbruik. Daarnaast moet het energiebeheerschema 'hoge prestaties' of 'gebalanceerd' geactiveerd zijn. Wanneer gekozen wordt voor 'energiebesparing' dan zal de processor teruggeklokt worden tot 800 MHz.
De videokaartprestaties zijn niet het sterkste punt van deze laptop. Bij normale applicaties voldoet deze prima, ook de Aero interface van Windows Vista werkt moeiteloos, maar bij bijvoorbeeld het gebruik van 3D-flip om tussen vensters te schakelen merk je dat dit niet geheel vloeiend gaat. Ik heb geen 3D games gespeeld op deze laptop, maar ik verwacht dat dit maar beperkt mogelijk is. Maar ik denk dat iemand die een 12'' tablet-pc koopt ook niet op zoek was naar een gamelaptop.

Accessoires
De tx2100ed wordt geleverd met een keur aan accessoires. Er zitten maar liefst 2 afstandsbedieningen in de doos: 1 grote en 1 kleine. De kleine afstandbediening kan opgeborgen worden in de expresscard slot en is daarmee altijd bij de hand. Ook zit er een DVB-T tuner voor de expresscard slot met bijbehorende antenne bij. Voor gewichtsbesparing wordt een dummy unit voor de verwijderbare optische drive meegeleverd. Voor de pen zijn reservetipjes en een ringetje om de tipjes te vervangen toegevoegd. De oplader bestaat uit een netsnoer van +/- 1,80m met een 3-polige stekker en een adapter met een snoer van nog eens +/- 1,80m. Een sleeve met hetzelfde design als de laptop maakt het accessoirepakket compleet.

Software
Het meegeleverde besturingssysteem is Windows Vista Home Premium 32-bit. Er wordt, zoals gebruikelijk bij OEM-systemen, geen volledige versie van Windows meegeleverd maar een recovery cd. Ook is er een revovery-partitie aanwezig van 8,54GB die aangeroepen wordt door de recovery-procedure die gestart kan worden tijdens de BOOT. Er wordt een applicatie ge´nstalleerd waarmee je zelf de revovery dvd's moet branden. Ook wordt er standaard een applicatie ge´nstalleerd waarmee automatisch naar updates gezocht kan worden op de HP website.
Voor de multimediafunctionaliteiten wordt QuickPlay meegeleverd. Dit is een soort media center vanwaar foto's, video's en tv bekeken kan worden en muziek beluisterd kan worden. Dit alles kan bestuurd worden door gebruik te maken van de afstandsbedieningen en de multimediaknoppen aan de rand van het scherm. Het ziet er mooi uit, met grote knoppen voor een gemakkelijke bediening, maar het voelt allemaal wat traag aan. Mijn voorkeur gaat toch uit naar simpele programma's als VLC en Winamp. Bovendien beschikt Vista Home Premium al over het Windows Media Center.
De meegeleverde webcamsoftware is Cyberlink YouCam. Dit werkt erg makkelijk en is een mooi simpel programma.
Er wordt een 60 dagen trial van Symantec Norton Internet Security 2008 standaard ge´nstalleerd. Deze kan overigens via het configuratiescherm netjes verwijderd worden. Welke software er nog meer ge´nstalleerd werd weet ik niet meer, aangezien ik meteen na het maken van recovery dvd's en het backuppen van de swsetup map, de productsleutel en het oem-certificaat een schone Windows installatie heb gedaan.

Afwerking
De bovenkant van de laptop is zwart met een vage grijze print met cirkels, de 'HP echo' print. Deze print is ook zichtbaar op de linker polssteun. Het geeft een fijn en rustig karakter aan het uiterlijk.
De hoeken van de behuizing zijn allemaal erg rond. Ook loopt de onderkant taps naar binnen af. Hierdoor heeft de laptop niet een strakke uitstraling maar wordt het wat onrustig. Alles zit wel stevig bevestigd en alle naden zijn erg strak. Je kan de laptop gerust bij een hoekje beetpakken zonder bang te zijn dat er iets afbreekt.

Scherm
Resolutie en helderheid
Met een resolutie van 1280x800 op een 12'' scherm is de tx2100ed geen uitzondering. Met deze resolutie is het prettig werken en hoeft van mij ook niet groter. Ook op de helderheid van het scherm is niks aan te merken. De helderheid wordt op 40% gezet (instelbaar in Windows) wanneer er gewerkt wordt op accustroom. Dit is nog net werkbaar, maar ik zet het meestal op 90 of 100%.

Korreligheid
Doordat er voor de touch screen een extra laag op het scherm zit wordt het beeld wat korrelig. Dit verschijnsel is dan ook in meer of mindere mate aanwezig op alle tablet-pc's. Het zorgt voor een iets onscherp beeld vergeleken met laptops zonder touch screen, maar het went erg snel en is niet storend.

Tablet-pc functionaliteit
Dit is toch wel de meest interessante feature van deze laptop. Het scherm kan op twee manieren als invoer gebruikt worden: met de vingers of met de pen. Met de vingers is het grovere werk, het bedienen van grote knoppen, makkelijk te doen. Er verschijnt een afbeelding van een muis rechts onder de plek waar het scherm aangeraakt wordt, waarop vervolgens de linker of rechter knop ingedrukt kan worden.
Voor het nauwkeurigere werk kan de pen beruikt worden. Deze pen wordt de active digitizer genoemd. Dit houdt in dat op het scherm een pointer zichtbaar wordt zodra de pen ongeveer 1 cm boven het scherm gehouden wordt. Op de pen zit aan de zijkant een knopje dat dient als rechter muisknop en op de achterkant zit een indrukbaar deel dat, net zoals bij een potlood, als gum gebruikt kan worden.
Windows Vista beschikt standaard over diverse functies speciaal voor tablet-pc's. De belangrijkste is het invoerpaneel met drie verschillende invoermogeljkheden. Hiermee kan een toetsenbord op het scherm gebruikt worden, kan letter voor letter tekst herkend worden en kunnen ook geschreven woorden herkend worden. Ook kunnen met lange halen over het scherm commando's uitgevoerd worden, zoals scrollen en een pagina terug of verder navigeren.
Het scherm kan in zijn geheel gedraaid worden en vervolgens dichtgeklapt worden tot de tablet-pc modus. Hierbij wordt automatisch het beeld een kwart slag gedraaid. De tablet-pc is zo makkelijk in een arm te nemen om zo met de andere hand de pen te hanteren.

Gebruiksgemak
Gewicht
Volgens de specificaties op de HP website weegt de tx2100ed 1,92 kg. Dit is neem ik aan met de gewichtsbesparende dummy in de plaats van de optische drive en met de 4-cell accu. Dit is een prima gewicht voor een laptop. Maar wanneer de laptop in de hand gehouden wordt in tablet-pc modus dan kan hij toch zwaar aanvoelen. Voor zo'n klein apparaat verwacht je wellicht een lager gewicht in de handen te hebben. Maar dit is dus meer de perceptie dan dat het daadwerkelijk zwaar is.

Touchpad
Anders dan ik gewend ben van andere laptops heeft de tx2100ed een touchpad met gaatjes in plaats van een zwart glad oppervlak. Omdat de touchpad daardoor niet verzonken is in de behuizing zijn ook de hoeken makkelijk te bedienen. Softwarematig is een groot aantal instellingen beschikbaar om de werking helemaal naar eigen wens in te stellen. Naast de touchpad is een aparte strook voor het verticaal scrollen. Omdat deze apart van de touchpad is druk je nooit mis wanneer je wilt scrollen, iets wat me maar al te vaak gebeurt met traditionele touchpads.

Toetsenbord
Het toetsenbord typt erg lekker en de toetsen hebben een lichte aanslag. Ze maken redelijk weinig geluid zodat je anderen niet hoeft te storen in eeen stille ruimte. Als je de toetsen wat harder behandeld maken ze wel meer geluid. Bij het typen van een lang verhaal als deze review gebeurt het regelmatig dat de spatiebalk niet goed ingedrukt wordt. Meer mensen hebben hier last van. Iemand oppert een oplossing waarbij er stukjes papier tussen de contactjes en de spatiebalk geplaatst dienen te worden. Voorlopig laat ik het nog ongemoeid, maar het probleem bestaat zeker.

Pen
De pen glijdt makkelijk over het scherm en is door zijn lage gewicht makkelijk te hanteren. Voor de grootste precisie moet de pen loodrecht op het schermoppervlak gehouden worden, omdat de pointer een paar millimeter afwijking heeft wanneer hij schuin gehouden wordt.

Schermscharnier
Het schermscharnier heeft 2 assen: 1 om de klep open en dicht te doen (kantelen), en 1 om het scherm te draaien naar de tablet-pc modus. Omdat er maar 1 scharnier is, in tegenstelling tot normale laptops, is hij strak afgesteld. Dit voorkomt dat het scherm gaat wiebelen als je de laptop beweegt. Een nadeel hiervan is het opendoen van de klep vrij zwaar gaat. Je moet met 1 hand de onderkant beethouden en met de andere hand de klep open doen. Ook als de laptop op tafel staat en je wilt het scherm verder naar achter kantelen, moet je de onderkant beethouden om te voorkomen dat de hele laptop kantelt.

Warmte- en geluidsproductie
Ook de warmteproductie van deze serie laptops is een onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. En dat is niet geheel onterecht. Wanner de processor constant op volle kracht draait dan kan de temperatuur oplopen tot tegen de 70 graden op warme dagen. Deze warmte wordt aan de achterkant door de roosters afgevoerd en kan zeker heet aanvoelen op de huid. Aan de stabiliteit van het systeem is niks te merken; het kan deze temperatuur goed hebben. Een nadeel van de hoge temperatuur is dat de ventilator ook op volle toeren gaat draaien. En dit kan dan een storend geluid veroorzaken. Zeker in een stille ruimte is de ventilator dan goed hoorbaar, maar in een ruimte met wat achtergrondgeluid valt die herrie wel mee.
Het terugklokken van de processor heeft veel invloed op de temperatuur en daarmee ook op het geluid. Wanneer voor een energiebeheerschema gekozen wordt waarbij de processor zichzelf terugklokt dan daalt de temperatuur tot rond de 50 graden. Ook dit is erg warm, maar is niet storend. De ventilator is bij deze temperatuur een stuk rustiger en onder normale omstandigheden weliswaar hoorbaar, maar zeker niet storend.

Accu
De tx2100ed wordt met 2 accu's geleverd. Een 4-cell en een 6-cell. Hoe lang de accu's meegaan is natuurlijk afhankelijk van de mate waarin de laptop belast wordt. Een kleine test met de 4-cell accu resulteerde in 110 minuten werken met de WiFi en bluetooth verbindingen actief en het energiebeheerschema op 'energiebesparend'. Met de 2 accu's zou je met de draadloze verbindingen inactief toch enkele uren kunnen werken.

Ik heb geen moment spijt gehad van de aankoop van mijn tx2100ed. Het is een complete laptop met goede specificaties. Ook de tablet-pc functionaliteiten zijn erg prettig om mee te werken. De laptop is klein en licht genoeg om mee te nemen in een tas. Met de 2 accu's kun je lang genoeg mobiel werken
Enkele minpunten zijn de warmteproductie wanneer de processor op volle snelheid draait en de klep die niet soepel open gaat. Het niet registreren van de spatiebalkaanslag kan verholpen worden door de contactjes iets op te hogen.

~[afbeeldingen volgen misschien later]

~[update 09-08-08]
Afbeeldingen toegevoegd

Heb jij ook een HP Pavilion tx2100ed (KM128EA)?

Een heel goede review, heel duidelijk onderverdeeld en je hebt er veel informatie over gegeven. Het enige wat ik nog graag zou zien zijn de afbeeldingen. En liefst de afbeeldingen in de tekst. Je kan ook een beetje je tekst opvrolijken, maar het leest zeer makkelijk.

Gefeliciteerd met je aankoop!