Olympus 1010 Blauw Review

fpasmans 10 augustus 2008, laatste update op 11 augustus 2008, 799 views

Olympus 1010 Blauw

Pluspunten

• > hoog aantal keer optische zoom - 7x optische zoom met 10,1 Megapixels 1/2,33 '' Live CCD sensor
  • > helder display - HyperCrystal LCD van 6,9 cm
  • > gemakkelijke navigatie
  • > niet te groot (makkelijk meenemen) - 99,0 x 56,3 x 25,2 mm. 135gram
  • > accu (geen batterijen) - LI-50B (Lithium-ion batterij)
  • > snelle startijd (tijd van opstarten en het schieten van de eerste foto)
  • >micro SD adapter die te gebruiken is al een "xd picture card"

Minpunten

• Een ding heb ik reeds ontdekt m.b.t. de accu, die kan NIET in de camera geladen worden en zal in een externe lader geplaatst moeten worden.
  • Uiteraard de duurdere XD picture cards, maar in de box zit wel weer een micro SD adapter die te gebruiken is al een "xd card"

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Na lang zoeken ben ik bij deze camera uitgekomen.

Enkele specifieke eigenschappen die ik persoonlijk zocht:

> helder display - HyperCrystal LCD van 6,9 cm
> gemakkelijke navigatie
> niet te groot (makkelijk meenemen) - 99,0 x 56,3 x 25,2 mm. 135gram
> accu (geen batterijen) - LI-50B (Lithium-ion batterij)
> snelle startijd (tijd van opstarten en het schieten van de eerste foto)

En de camera moet een leuk kleurtje hebben, niet zwart of zilver. In dit geval blauw... :-)

Het moeilijke is dat er veel verschillende goede camera's zijn, echter merk ik dat veel camera's functies hebben die je graag in een enkele camera zou willen hebben :-(
Maarja, ik wil niet met een groot apparaat rondslepen maar wel dingen van ver weg dichtbij halen voor een mooi plaatje (tijdens een bergtocht een dier fotograferen van een afstand zonder dat deze weg loopt :-) )

Om de prijs te drukken wilde ik de camera online kopen, maar dan kun je vaak moeizaam communiceren als er iets niet klopt en je kunt vooraf niet de camera proberen.
Dus heb ik uiteindelijk de camera bij de mediamarkt gekocht, al had ik liever een kleine fotowinkel aangedaan, door hun specialiteit en service, als ze niet zo ontzettend veel hoger in hun prijs zouden zijn.. tot wel bijna 100,- euro meer (en dat vind ik erg veel, en vandaar mijn keuze)

De camera heb ik thuis uiteraard direct uitgeprobeerd zonder de handleiding te lezen, en dat ging ontzettend goed! alles is duidelijk te vinden, echter voor instellingen en verder gebruik is het wel handig de handleiding te lezen :-)

*ik zal de camera uiteraard nog verder onderzoeken en deze review verder aanvullen.

Meer info:

*update*
Ik ben verder gegaan de camera te gebruiken, ik wordt steeds weer verrast door de mooie afbeeldingen. Er zijn nu bijna 100foto's gemaakt waarvan ongeveer de helft met flits, de accu geeft nog verschil aan dat deze minder vol word (visueel op de camera wel te verstaan.)

Ook heb ik enkele fotos toegevoegd, deze vond ik zelf het best gelukt en geeft hopelijk een indruk van de kwaliteit van de fotos.

De fotos overbrengen naar de laptop was eenvoudig te doen met de bijgeleverde software (olympus master2) de foto's wordt automatisch opgeslagen in een map 2008.
voorbeeld: C;\fotos\2008\08\01 waarvan 01 de dag in de maand is waarop de foto gemaakt is.

Als je niet precies weet welke instelling je moet gebruiken in een situatie, of je wil graag snel een foto maken zonder eerst een tijd instellingen aan te passen, dan kun je een preset uitzoeken m.b.v. een teskt en een foto die bij de preset horen. Of je kunt op de camera de "guide" selecteren en daar op de situatie zoeken waarin je een foto wil maken, de instellingen worden weergegeven en kunnen desgewenst direct worden insgeschakeld voor gebruik.

...binnenkort weer meer....(als iemand nog iets specifieks wil weten dan zal ik dan toevoegen!)

Heb jij ook een Olympus 1010 Blauw?

Ik heb deze camera inmiddels een paar weken, en ben ermee op vakantie geweest :P

Ik had voorheen een Olympus mjU400.
Ten opzichte daarvan en in het algemeen kan ik zeggen :

- camera is erg snel "ready to go", 1/2 secondes.
- foto's worden snel gemaakt (op de 400 duurde dat soms eindeloos)
- met de super macro functie zijn de foto's subliem
- accuduur is perfect! ik heb er meer dan 400 (!!) foto's mee gemaakt, en toen was het ding nog niet leeg

ik heb zelfs nog geen nadelige eigenschappen kunnen ontdekken. Ik heb de camera gekocht bij Kamera-Express in Capelle a/d/ IJssel, die gespecialiseerd zijn in foto en videoapp.
Tevens was hij daar relatief goedkoop.

Tot nog toe niets dan lof over dit beestje!
Heel leuk dat je een review over dit toestel wil schrijven, maar je hebt het nog maar 1 dag en nog niet echt goed gebruikt, dus kan je er eigenlijk nog niet veel over vertellen, buiten de prijs. Miss dat je beter een hele review schrijft en hem dan online plaatst, zo hebben wij als lezer, er meer aan.