Specificaties 2,2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Pearl 8110 Blauw Review

FatalZero 6 augustus 2008, 2.779 views

BlackBerry Pearl 8110 Blauw

Pluspunten

• GPS
  • 3,5 inch audiojack
  • Blackberry Pushmail
  • Bluetooth
  • Document viewer & editor (Word, Excel, Powerpoint)
  • PDF viewer

Minpunten

• Setup menu onoverzichtelijk
  • Minder software dan het Windows Mobile platform

Sinds 21 juli 2008 heb ik mijn eigen RIM BlackBerry 8110 Pearl. Maar ik heb al eerdere ervaring met deze blackberry. Omdat ik in een telefoonzaak werk hebben wij al bijna een half jaar een volledig functionerend demo model liggen. Dus tijdens werktijd vele uren er mee gespeeld.

Mijn vorig toestel was een HTC Touch Dual, deze heb ik weer ingeleverd bij T-Mobile wegens een niet oplosbare storing van het netwerk op mijn aansluiting. Hierna was ik T-Mobile zat en het contract kon vroegtijdig stopgezet worden. Gezien ik ook al een vervente push-mail gebruiker was op mijn HTC besloot ik de overstap te doen naar een BlackBerry.

Featureset
De BlackBerry 8110 is uitgerust met onder andere een media player, GPS, microSD slot, (verkleind) QWERTY toetsenbord, Bluetooth, 3,5 inch stereo aansluiting en een 2 megapixel camera.

Voor een BlackBerry vind ik het persoonlijk een prima uitgerust toestel. Wat wel ontbreekt aan dit toestel is WiFi. Op de RIM BlackBerry 8120 Pearl is wel WiFi ingebouwd maar daar ontbreekt de GPS weer op. Ikzelf gebruik de GPS veel regelmatiger dan WiFi, ikzelf heb een onbeperkt internet bundel inclusief pushmail bij Hi.

Wat ik wel erg mis is een 3G verbinding zoals UMTS of HSDPA. Van een 3G HSDPA verbinding terug naar een 2G GPRS downgraden is wel vervelend.

Bereik

Het bereik van de 8110 Pearl is erg goed in combinatie met KPN Hi. Totzover nog geen enkel probleem ondervonden.

Accuduur

Ik ben een intensieve gebruiker (100+ mailtjes per dag, veel blackberry messenger gebruik, 2 uur mobiel internetten per dag en vaak nog even wat mp3's afspelen). Met het opgegeven gebruik gaat de accu over het algemeen 4 tot 5 dagen mee wat ik uitstekend vind.

Ter vergelijking, mijn HTC Touch Dual ging met dit soort gebruik 1,5 tot 2 dagen mee. Dus een verdubbeling van accuduur!

Mijn vriendin heeft dezelfde blackberry maar een minder intensief gebruik en haar blackberry heeft aan accuduur van tegen de 7 tot 9 dagen!

Gebruiksgemak

Op het gebruiksgemak valt wel zeker wat te zeggen. Het toestel is niet zo īntuitief als een Windows Mobile of Symbian OS gebaseerde smartphone.

Wanneer je het toestel voor het eerst aanzet krijg je een installatiewizard voor je kiezen. Hierin kan je makkelijk de basis instellingen doen zoals Tijd/Datum, Locatie, Invoertaal en methode en natuurlijk je pushmail adres aanmaken/instellen. Dan krijg je een 'blackberry-voor-dummies' introductie verhaal. Dit maakt het bediennen van de BlackBerry iets gemakkelijker.

Maar bijvoorbeeld het instellen van het toestel via de normale setup optie is een hel, een onoverzichtelijke brei van opties. Het duurt even voordat je doorhebt wat waar staat. Dit vind ik een groot nadeel wat echt aangepakt moet worden.

Design

Ik vind het design erg strak en verzorgd, het is een toestel zonder tierelantijnen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het toestel voelt erg stevig en solide aan. Geen krakende klepjes en toetsen.

Het toetsenbord van de BlackBerry 8110 Pearl is zalig, prima om mee te e-mailen, chatten en noteren.

Een slordigheidje is dat de binnenkant van het microSD klepje niet meegespoten is in het chrome zoals de buitenkant.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Het besturingsysteem is erg stabiel en ondanks mijn zware gebruik geen vastlopers of problemen met vertragingen. De pushmail dienst van BlackBerry is erg betrouwbaar. Tot zover nog geen missende e-mails, contactpersonen en chatberichten.

De prijs van de RIM BlackBerry 8110 Pearl is goed. Zeker bij 1 of 2 jarige contracten wordt de telefoon al gauw gratis meegeleverd.

Eindwoord

De RIM BlackBerry 8110 Pearl is een perfect toestel voor een gebruiker die behoefte heeft aan pushmail, geen flauwekul op zijn telefoon wilt maar niet met een super grote BlackBerry 8310 Curve rond wil lopen.

Ben er erg tevreden mee en ik kijk al weer uit naar mijn volgende BlackBerry!

Heb jij ook een BlackBerry Pearl 8110 Blauw?

Wat ik me afvraag met de BlackBerry's? Er zit wel GPS in maar voor zo ver ik weet is er nog geen navigatiesoftware voor. Of heb ik iets gemist?
8110 komt als het goed is met een eigen BlackBerry Maps.
Nav4All is ook al een poosje verkrijgbaar voor BB OS.
Er zijn verschillende navigatieprogramma's voor mobiele telefoons te koop hoor :
Tomtom Navigator, Garmin Mobile XT, Route66 zijn de bekendste.
Dat is leuk maar TomTom Navigator en Route66 zijn niet beschikbaar voor de BlackBerry Pearl...

Alleen Garmin Mobile XT werkt op de blackberry, en ik heb alleen de amerikaanse versie gevonden. Nog geen benelux/europa variant...
Ik denk dat het gebruikersgemak kwestie van tijd is, toen ik net mn bb8800 had was het ook even zoeken naar waar alles zit maar nu ik ermee bekend ben werkt het wel lekker.
En qua software is het met name even zoeken inderdaad in het begin echter ook dit wijst zichzelf eveneens uit al is er idd wel minder software.

@flappie, google maps kun je als gps software makkelijk gebruiken al benadert het TomTom nog lang niet.
Met google maps kom je ook een heel eind
Ben zelf ook in het bezit van een 8810. Ben erg overall erg tevreden over, heb eigenlijk maar 1 klein puntje van kritiek. Dat de behuizing wel solide is, maar dat de laklaag naast dat het erg krasgevoelig is, ook snel slijtageplekken gaat vertonen.

Ben niet echt een intensieve gebruiker, ding zit meestal in mijn broekzak, en daar zitten geen sleutels o.i.d. bij, maar langs het scherm aan de voorkant, en de achterkant, net onder de camera, zit inmiddels geen lak meer op. Heb 'm nu ongeveer een 1/2 jaar in gebruik.

Maar dat doet verder niets af aan de werking, ben er verder erg tevreden over!
Ik stop mijn BlackBerry altijd in de meegeleverde lederen hoesje. Tot zover nog geen krasjes kunnen vinden. Maar ik heb 'm ook maar net.

De tijd zal het leren.