Specificaties Accu of lader (universeel) - Bekijk alle specificaties

Verbatim Dual USB Power Pack (10.000mAh) Review

D_Jeff 23 juli 2013, laatste update op 17 maart 2014, 533 views

Verbatim Dual USB Power Pack (10.000mAh)

Pluspunten

• Grote capaciteit van 10Ah
  • 2 USB poorten voor opladen van 2 apparaten ter gelijkertijd
  • Geschikte voor vele apparaten die opladen via USB ondersteunen

Minpunten

• Indien het schuifje op aan blijft staan, loopt deze battery pack langzaam leeg.
  • korte USB kabeltjes
  • Kan erg warm worden wanneer veel van de battery pack gevraagd wordt.

Bij Azerty deze 'battery pack' (hierna bp) gekocht. Na rond zoeken op internet blijken de reviews over dit product toch wat schaars.

Collega's had ik wel eens gezien met bp in staafvorm en een capaciteit van ong. 2,2 Ah. Hiermee kon per lading een lege smartphone accu compleet worden opgeladen maar daar was het ook wel mee op.
Dat was niet wat ik zocht.
Afgelopen jaar ben ik op kampeervakantie geweest en heb vele festivals bezocht. Als je dan ergens in het midden van een grasveld, bovenaan de heuvel zit, is stroom toch een beetje een 'schaars goed'.
Daarom was ik op zoek naar een bp waarmee ik meerdere keren mijn SE Xperia Neo kon opladen. Met een opslagcapaciteit van 10Ah is ruimschoots voldoende.

Verder werden er 2 USB kabeltjes meegeleverd: 1 USB naar Micro USB en 1 USB naar Mini USB. Echter zijn deze kabeltjes ongeveer 10 cm lang, dus niet altijd even handig.

Deze bp heeft de dikte van een hedendaagse smartphone. Echter met een grote van een A5 notebook is deze bp niet bepaal compact te noemen. Even in de binnenzak steken zal vaak niet gaan.
Voor mij was dit minder relevant, omdat ik de bp voornamelijk in de auto en/of in de tent gebruik. Wegleggen in het dashboardkastje en/of een weekendtas gaat prima net als even verstoppen in een handdoek :P

Gebruik en features
Qua featureset is deze bp royaal uitgerust: 2 USB poorten, batterij indicator, aan/uit schakelaar en een batterij van 10Ah.

Door de 2 USB poorten is het mogelijk om 2 apparaten simultaan op te laden, denk bijvoorbeeld aan 2 smartphones of 1 smartphone en 1 compact camera. Het opladen van 2 Ipads zal niet gaan, maar is ook niet echt realistisch te noemen.
Deze bp kan tablets opladen, maar deze kunnen alleen boven de 10% accucapaciteit uitkomen als deze niet gebruikt worden.

Dit heb ik laten testen met een Ipad 3 (3g + WiFi): Bij zwaar gebruik is de toevoer net zo sterk als het verbruik en zal de accucapaciteit op 7% blijven steken. Laat je de Ipad een nachtje liggen, dan zal deze bp ongeveer 75% van zijn lading kwijt zijn, maar is de accu van de Ipad 3 ook bijna volgeladen.

Voor puur featurephone/smartphone gebruik (HTC Desire C / Iphone 4s/ LG Cookie / SE Xperia Neo/ Samsung Galaxy S3) is het mogelijk om 5 tot 7x een volle accu 'te bezorgen'. Op die manier kan je prima een festival als Pinkpop doorkomen. Het opladen van de accu van de Neo duurde ongeveer 4 uur, wat ongeveer 1/3e langzamer is als bij gebruik van een stopcontact.

Het opladen van deze bp heb ik tijdens de nacht gedaan, waardoor ik geen precieze indicatie kan geven van de oplaadduur.
De nacht zelf is lang genoeg om deze bp volledig op te laden.

indicator lampjes en aan/uit schakelaar

Net boven de middelste USB poort, waarmee deze bp opgeladen wordt, zitten 4 blauwe ledjes. Zodra de schakelaar naar aan positie wordt geschoven, gaan deze branden.
Afhankelijk van de lading zullen er 1 tot 4 lampjes gaan branden, alleen zijn deze lampje niet erg goed zichtbaar in de felle zon.

Verder zag ik in een review een waarschuwing staan: "Als je de bp niet gebruikt, zet de schakelaar dan op uit. Doe je dit niet, dan loopt de accu langzaam leeg."

Dit heb ik uitgetest door de bp thuis een dag aan te laten, zonder dat er een apparaat wordt opgeladen. Uitkomst: 2 led lampjes branden nog maar na een dag tijd. Met het uitzetten behoudt de accu ongeveer wel zijn lading.

Het opvolgen van deze waarschuwing kan een vervelende verrassing voorkomen :) .

Hoewel deze bp niet bepaald compact te noemen, zijn de 2 USB poorten en de accucapaciteit van 10Ah een mooie goedmaker. Tevens is de indicator een mooie toevoeging die zeker waardevol is.

Nadelig is verder wel dat deze bp erg warm kan worden als er veel van de bp gevraagd wordt. Daarnaast is het ook een minpunt dat de accu leegloopt wanneer deze niet gebruikt wordt terwijl de schakelaar niet uitgezet is.

Verder ben ik wel van mening dat je veel waar voor je geld krijgt en het meerdere keren kunnen opladen van diverse apparaten maakt dat deze battery pack prima geschikt is voor festivals en korte kampeervakanties.

Heb jij ook een Verbatim Dual USB Power Pack (10.000mAh)?