BenQ FP992 (19", 25ms, D-sub/DVI) Review

subsonik 6 mei 2005, 494 views

BenQ FP992 (19", 25ms, D-sub/DVI)

Pluspunten

• kleurweergave
  • ergonomie
  • algemene degelijkheid

Minpunten

• ghosting
  • prijs

Sinds oktober 2004 ben ik in het bezit van dit scherm. De belangrijkste criteria die toen in mijn keuze meespeelden, waren:
- goede kleurweergave
- goede contrastratio
- ergonomie
- ghosting was van ondergeschikt belang

Kleurweergave
De Benq FP992 is niet dé king qua kleurweergave, maar hij doet het zeker niet slecht. Mits wat tweaken met het kleurprofiel van m'n R9600pro is de kleurweergave zonder meer goed! Ook details in de donkerste en lichtste tinten zijn perfect zichtbaar, iets wat niet bij elke TFT monitor vanzelfsprekend is. Deze monitor heeft overigens native 24-bits kleuren (16.7 milj), en niet 18 bits die dmv. interpolatie naar 24 bits opgekrikt worden (16.2 milj).

Wit is écht wit, en geen beige zoals je bij sommige schermen wel ziet. De helderheid van de backlight is zeer egaal, en ook over de kijkhoek heb ik geen klagen.

Contrast
BenQ geeft een contrastratio van 700:1 op, niet extraordinair, maar wel gewoon goed. Bij het kijken van een donkere breedbeeld film zie je wel dat de zwarte balken niet perfect zwart zijn, maar storend is het niet.

Ergonomie
Aangezien mijn bureautafel maar 62cm diep is, en ik de rare gewoonte heb m'n muis voor m'n keyboard te leggen, was het belangrijk dat het scherm zo dicht mogelijk bij de muur kon staan. De voet van de FP992 is qua diepte extreem compact, hierdoor is de afstand tussen m'n muur en het schermoppervlak nu minder dan 10cm. Ter vergelijking: bij de Samsung SyncMaster 193P zou dat bijna 30cm geweest zijn - meteen de voornaamste reden waarom ik voor de BenQ gegaan ben en niet voor de Samsung. Deze compacte bouwvorm werd mede mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een externe stroomadapter.

Het scherm is niet in de hoogte verstelbaar, maar de standaard hoogte is gewoon goed. Het scherm beschikt tevens over een pivot-functie, waardoor het 90° gedraaid kan worden. Het is wel jammer dat de connectoren op het draaiende deel van het scherm zitten, waardoor de aansluitkabels telkens geknikt worden. Zolang je niet dagelijks je scherm tussen portrait- en landscape-mode draait, mag dit echter geen probleem vormen.

De rand is heel fijn (18mm), wat praktisch en esthetisch zeker een pluspunt is.

Ghosting
Laten we eerlijk zijn, met een reactietijd van 25ms is dit géén scherm voor gamers. Spellen als GTA Vice City zijn prima speelbaar, maar aan een FPS moet je niet beginnen met dit scherm. Film of TV kijken is zonder meer mogelijk.

Features
Op een monitor van deze kwaliteit is een DVI-ingang wel vanzelfsprekend. Je kan makkelijk omschakelen tussen DVI en VGA, wat handig is om 2 PC's op hetzelfde scherm aan te sluiten.

De instellingen gebeuren allemaal op de monitor zelf, en niet met losse software die enkel Windows ondersteunt (zoals bij oa. de Samsung 193P). Niks innoverends op dit vlak dus, en dat is maar goed ook.

Mijn exemplaar heeft geen dode pixels, maar op 1 monitor kan je natuurlijk geen statistiek baseren.

Op het eerste zicht is de FP992 een 'saai' scherm: geen innovatieve features of opvallend design. Maar als je de specificaties wat grondiger bestudeert, dan merk je al gauw dat het op bijna alle vlakken goed presteert. Enkel qua responstijd laat dit scherm steken vallen, maar voor zakelijk gebruik, films en de wat rustigere games vormt dit geen probleem.

Ik ben zeer tevreden met deze aankoop, maar de markt staat niet stil, vermoedelijk kan je voor de richtprijs van 400 EUR (PW mei 2005) ondertussen betere monitoren krijgen.

Heb jij ook een BenQ FP992 (19", 25ms, D-sub/DVI)?