Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Milo ML04 Review

tzeunis 19 juli 2013, laatste update op 8 juni 2014, 6.721 views

Silverstone Milo ML04

Pluspunten

• De prijs
  • Stevige kast
  • Mooi afgewerkt
  • 2x USB 3.0 voorkant
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Grotere CPU koeler nodig om voldoende flow in de kast te genereren (optioneel 4x80mm fans; niet bijgeleverd)

Kwaliteit voeding Score: 4
Even een korte samenvatting van mijn bevindingen. Het kastje voldoet aan alle verwachtingen. Op moment van schrijven nog niet in Nederland verkrijgbaar maar via Casekings.de besteld in Duitsland. Top service vanuit Silverstone: de klantenservice heeft binnen Europa gekeken waar de dichtstbijzijnde ML-04 op voorraad was.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ik had al een Silverstone FT-03 staan en was zo onder de indruk van de bouwkwaliteit en afwerking dat ik voor mijn HTPC ook een Silverstone wilde. Mijn keuze voor de ML-04 is mede door de schappelijke prijs en het feit dat de voorkant kan klappen zodat een lelijke DVD/BR drive niet in het zicht zit. Klepje is aluminium en paneel daarachter plastic. De sterkte van de LED is dimbaar tot volledig uit en irriteert zo niet tijdens het kijken. Kast is van binnen zilver en niet zwart meegespoten (dit is bij mijn FT-03 wel het geval, maar die was ook dubbel zo duur). Echter goed afgewerkt zonder scherpe randen of bramen.

Koelingsmogelijkheden:
Recht boven de CPU bevinden zich een grove mesh voor koeling. Hier levert Silverstone een magnetisch stoffilter bij. Het idee is om de warme lucht omhoog te blazen. Ik had in eerste instantie de stockkoeler van AMD erop gezet, maar dit was kansloos. Bij de lichtste inspanning steeg de temperatuur naar 65 graden. De kast staat dan wel in mijn TV meubel met rondom 7cm speling en boven 4cm. Aangezien ik dit toch iets te warm vond heb ik mezelf maar op een upgrade getrakteerd en een Scythe Big Shuriken Rev. B. 2 ingebouwd. Deze blaast over CPU/geheugen/moederbord en is uiteraard ook een formaatje groter. Nu blijft de temperatuur rond de 45 graden onder maximale load en tevens is de koeler (uiteraard) een stuk stiller. Optioneel kun je aan de gehele rechterzijde nog 4 80mm fans inbouwen en zo extra flow creeeren.

Vormgeving:
Spreekt voor zich. Zelfde afmetingen als normale AV componenten en past zo mooi bij de rest kwa breedte. Front is van aluminium en daarachter bevindt zich een plastic plaat met optische drive sleuf, 2x USB 3.0, power, reset, microfoon en headphone aansluiting.

Installatiegemak:
Erg eenvouding. Enige noodzakelijke was om het voorste SSD bracket te verwijderen voordat het moederbord erin past. Dit zou waarschijnlijk ook wel lukken zonder het bracket te verwijderen, maar dan moet er behoorlijk wat kracht worden uitgeoefend om de IO-shield connectors in de juiste positie te krijgen. Verder duidelijke handleiding, al heb je die niet nodig wanneer je vaker systemen hebt gebouwd.

Inbouwmogelijkheden:
Binnenin voldoende mogelijkheden tot inbouwen van drives. Kastje is in gebruik met onderstaande onderdelen waarop nu alleen Windows 8 Pro en XBMC geinstalleerd zijn. Ik speel nog met het idee om er Hyperspin op te testen en zo weer 'the good old arcade' days te herleven. Boottijd tot in XBMC is ongeveer 10 seconden; eerst start de volledige Windows shell en dan start automatisch XBMC.

Modbaarheid:
In mijn optiek laag, maar daar schaf ik zo'n kastje niet voor aan. Je kunt creatief met je interne schijven spelen en er is plek voor een optische drive. Indien deze niet ingebouwd wordt, is er nog een extra HDD plek beschikbaar.

Prijs:
Erg scherp; in huis voor 75 euro inclusief verzenden vanuit Duitsland bij Casekings.de

Kwaliteit van voeding:
Voeding is aftermarket. Zal prima zijn, maar behoorde niet tot de kast.

Update 19-11-2013:
alsnog 2x80mm fans ingebouwd aan de rechterzijkant om zo een beter flow te bewerkstellingen in mijn kast. Deze blazen echter de warme lucht naar buiten. Dus momenteel de CPU koeler omgedraaid zodat deze over de CPU/moederbord/geheugenslots blaast en vervolgens blazen de 80mm fans de hete lucht eruit. Gemiddelde temperatuur is gedaald na aanpassing van 58 naar 47 graden tijdens films kijken.

UPDATE 08-06-2014
Overgegaan op I3 configuratie icm Zotac 630 LP videokaart aangezien de ATI shit niet compatibel was met mijn Ambilight Raspberry setup. Nu naar volle tevredenheid films kijken EN retrogames spelen met deze setup via Hypercon.

UPDATE 2014-03-01: inbouwen Asus BR drive.
In verband met het verkopen van mijn oude Harman Kardon en tevens mijn DVD speler, mijn HTPC geupgrade met een BR drive. Let op dat de maximale lengte maar 170mm kan zijn in verband met aansluitingen.

Heb jij ook een Silverstone Milo ML04?

Past er nu nog een blurayspeler in zo met deze voeding?:D
Geen idee eerlijk gezegd. Niet geprobeerd en ook niet nodig aangezien ik alles stream en install via USB beter werkt.

Ik gok van wel en je hebt altijd de ondiepe varianten die ook in laptops gestoken worden. Op de website staat een link naar de afmetingen e.d.
Zeker ff nakijken dan.. heb nog een redelijke collectie blurays en deze wil ik wel kunnen blijven afspelen :)

ff site checken dan, thanks man
goede review! Ik zit er zelf over na te denken om deze kast te kopen maar ik vraag me af of er persť een low profile videokaart in moet? Of passen "normale" videokaarten ook?
Hoi!

Mooie review, eindelijk een HTPC kast die ik mooi vind niet overdreven hoog is en betaalbaar :)
Zou je voor mij alsjeblieft kunnen kijken hoe diep de kast is inclusief voedingsstekker erin?
Ik heb een rechte stekker naar achteren en dat is het 375mm inclucief de stekker. Er zijn ook 90 graden voedingsstekkers en dan spaar je misschien een paar mm...
Tnx, 375mm zou net goed zijn en anders kan ik idd nog wat ruimte winnen met een 90 graden voedingsstekker. Ik ga deze behuizing ook aanschaffen :)
Is het een idee om hier een steambox van te maken? Hoe zit het met de airflow? Zou je er een grote videokaart in kunnen doen?
Geen idee... ik denk dat de flow niet geheel optimaal is. Je zou dan mi moeten kijken naar een kaart die gesloten is en de warme lucht naar achteren wegblaast.
Ja heb hem gebouwd kan een bluray speler in.
zit er aan te denken om deze behuizing te kopen. Echter zal die dan in mijn tv meubel moeten komen te staan. Of los in een vak (deur open met gebruik) of in het open vak midden en dan de onkyo 509 versterker erop. Is dit aan te raden?
Tzeunis, dank voor je review,

is het mogelijk een cardreader in te bouwen in de 3.5" bay?
Ja waarom niet? Dan komt die op de plek van de drive. Zie laatste foto. Dan komt de binnenkant van de reader op dat ijzer uit.
dubbel

[Reactie gewijzigd door tzeunis op 24 februari 2014 16:07]