Adobe Photoshop Lightroom 5 (Frans) Review

RadioGnome1971 18 juli 2013, laatste update op 30 juli 2013, 3.052 views

Adobe Photoshop Lightroom 5 (Frans)

Pluspunten

• Lightroom blijft bij mijn weten het beste pakket om je foto's te ordenen met 'tags', 'flags', 'ratings' en 'metadata'.
  • Lange ondersteuning van de non-destructive edits (oudste foto bewerkt in 2007)
  • Nieuwe features werken, voor Adobe, verrassend goed.
  • Door de constante verbeteringen in de RAW-bewerkings software (ruis reductie e.d., verbeteringen van de algoritmen in het algemeen) kan ik steeds langer door met mijn oude apparatuur (laptop en kamera).
  • Update naar 5.2 heeft heel veel verbeterd.

Minpunten

• Veel kleine bugjes welke allen sporadisch voor komen (verkeerde cursor, niet reageren op toetsaanslag, redraw niet goed).
  • Weinig nieuwe features voor een betaalde, hele versie update.
  • De laptop (en met name de grafische kaart) heeft het soms zwaar zonder duidelijke reden op dat moment. @Adobe: Misschien nog eens de profiler er overheen gooien?
  • Ik vond de stijl van Adobe's iconen en splash-screens altijd mooi, maar het spash-screen van Lightroom5 lijkt naar mijn bescheiden mening nergens op. Alsof er twee door elkaar geplakt zijn en ze geen keuze hebben gemaakt.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Inleiding:
Na het debakel 'Lightroom 4.0' was ik erg terughoudend om te upgraden naar Lightroom 5.0. Mijn hardware is al wat ouder (afb. 1), dus in het ergste geval zou ik mijn complete 'catalog' updaten naar een Lightroom-versie die definitief niet meer werkt op mijn laptop.

Na een paar weken een beetje de fora volgen, bleef de kritiek eigenlijk hangen op de weinige nieuwe functies versus Adobe's prijs en licentiebeleid in het algemeen. En een aantal kleine bugs, waarvan de sharpening bug bij het exporteren de grootste lijkt. Exporteren met extra sharpening doe ik toch niet, en het prijs-probleem werd met wat tegoedbonnen verzacht.

Installatie:
Zoals Adobe betaamt, zit er rijkelijk veel verpakking rond het schijfje. Totaal drie doosjes met kleine klepjes. Het volume lucht is in de loop der jaren wel afgenomen, even als het aandeel plastic in de mix van verpakkingen. De doos van Lightroom 5.0 is nog maar half zo dik als die van voorgaande versies.

Na installatie van de upgrade, blijkt dat Lightroom 5 gewoon naast 4 ge´nstalleerd is. De oude versie moet je handmatig verwijderen. Het is minder erg als bij photoshop, maar Adobe heeft altijd redelijk wat bestanden verspreid over je file system. Bij de eerste start moet je natuurlijk registreren e.d., maar als je dat gezeur achter de rug hebt, 'mag' je je catalogus updaten. Hierbij wordt een nieuwe catalogus gemaakt voor Lightroom5. De oude kan dan weg (mits je time-machine actief hebt op je mac natuurlijk). Als vervelend neven-effect herkent de software van mijn Wacom Lightroom 5 niet als het zelfde programma als Lightroom 4, waardoor ik (wederom) al mijn speciale instellingen kwijt ben.

Gebruikservaringen:
Ik heb nu een aantal weken mijn hobby-kiekjes bewerkt in Lightroom5, en ben erg tevreden.
Vooral het nieuwe radiale verloopfilter gebruik ik vaak (afb. 2). Met dit filter kan je veel flexibeler als met 'post-crop vignetting' een deel van je foto wat smakelijker presenteren t.o.v. de achtergrond. Werkt net zo als het lineaire verloop dat al in Lightroom4 zat, maar wat ik nooit gebruikte.

De mogelijkheden van 'spot healing' zijn verbeterd (afb. 3). In plaats van alleen een rondje, kan je nu een willekeurig gebied aangeven, wat je 'van elders' ge-kloned of geretoucheerd wilt hebben. Hier is de interface echter wel wat buggy en hapert soms. Naast de nieuwe manier, zit ook nog de oude 'rondje' functie ingebouwd. Het idee lijkt, dat 'een keer stippen' de oude, en 'gebied tekenen' de nieuwe functie moet triggeren. Echter, of je de sneltoets 'Q', of het icoontje in de development-toolbar gebruikt is trefzekerder voor de keuze tussen de 'nieuwe' of 'oude' methode. Als je keuze is gelukt, en je computer weer tot rust is gekomen, is het resultaat prima. Weer iets waarvoor ik voorheen Photoshop nodig had.

Er zitten in Lightroom5 nog veel van dit soort kleine bugjes. Zo werkte bij mij bijvoorbeeld inzoomen door de spatibalk ineens niet meer. Keertje herstarten, en nooit meer last gehad. Idem veel andere dingetjes..... Lightroom 4.4 had ik soms een maand achter elkaar open staan, zonder problemen. Echter ik ben niets tegen gekomen, wat doet vermoeden dat het niet in 5.1 opgelost kan zijn.

Een derde echt nieuwe functie is de 'upright tool' (afb. 4). Deze zit verstopt onder 'lenscorrecties' al hoewel het geen 'lenscorrectie' is, maar een 'fotograaf hield kamera niet recht'-correctie. Het is geen wondermiddel, maar het 'verneukt' je foto ook niet. Ten minste de paar keer dat ik op 'alles auto' heb geklikt om het effect te bekijken. Werkt verrassend goed en oogt natuurlijk....

De mogelijkheid om bewerkbare 'smart previews' te maken heb ik niet geprobeerd. Geef me een Haswell Macbook-Air met Thunderbold externe RAID storage, en ik zou het graag doen. Je hoeft nu namelijk niet meer je hele catalogus mee te nemen om om locatie bewerkingen te kunnen doen. Tenminste, zo is ons beloofd, en zonder een hiervoor genoemde setup geloof ik dat graag.

Performance:
Mijn macbook is ondertussen al 'op leeftijd'. Toch heb ik het gevoel dat Lightroom 5 op os-X 10.8.4 over het algemeen soepeler werkt als Lightroom 4.4, zeker als ik terug denk aan nog vroegere versies van OS en sommige eerste releases van een nieuwe Lightroom versie. Blijkbaar is het toch ook een beetje Lightroom 4.5. Wat vooral op valt i.v.t. de performance van Lightroom 4, is dat Lightroom 5 soms even lijkt te haperen om vervolgens toch weer sneller aan te voelen. Typisch iets wat nog wel gaat verbeteren met updates (hoop ik). Lightroom 4.4 voelde meer constant wat trager aan dan '5' in zijn 'normale doen'.

Over het algemeen werkt het op mijn verouderde hardware niet zo soepel als je zou wensen, maar alleszins bruikbaar als je geen honderden shots moet doorploegen met een strakke doodlijn. Ik wacht nog weer eventjes met de aanschaf van een nieuwe laptop. Mijn bibliotheek bestaat overigens uit 6000 RAW-files van 10,2 megapukkel, en ik render previews op 1440 pixels.

Conclusie:
Al met al ben ik blij met mijn aanschaf. Ik heb nog meer mogelijkheden gekregen om mijn RAW-bestanden naar mijn hand te zetten. Toen ik in begin 2006 mijn D200 kocht, was ISO-800 bijvoorbeeld niet bruikbaar vanwege de ruis. Momenteel heb ik dat als ondergrens voor de auto-iso instelling en is de foto na wat noise-reduction heel redelijk (mits niet op A3+ afgedrukt e.d.).
'Toen' had ik TIFF's met een bewerkt eindresultaat, of mega-grote gelaagde PSD-bestanden als ik het origineel plus bewerkingsstappen wilde bewaren. Sinds Lightroom 1 bewaar ik alleen de RAW en wat XML met lightroom instellingen. Deze opnamen kan ik vele jaren later nog steeds bewerken, maar de bewerkingen die ik toen deed zijn ook nog steeds in tact.

Van de RAW bewerkings paketten die ik heb geprobeerd, springt Lightroom er vooral uit door de mogelijkheden je foto's te ordenen en te archiveren. Met het stijgen van de versie-nummers is de mogelijkheid naast archiveren, de foto's ook te bewerken, enorm toegenomen. De paar nieuwe functies in Lightroom 5 zijn echt weer een stap voorwaarts, al had ik die liever in een 'punt' release gezien.

noot:
Ik heb me alleen gericht op het verschil tussen Lightroom 4 en Lightroom 5. Een persoonlijke review daarover heb ik zelf gemist tijdens de aankoopbeslissing.

aanvulling 5.2 update:
Zoals gehoopt heeft de 5.2 update veel verbeteringen opgeleverd op de punten waar ik 5.0 (nog) niet lekker vond werken. Een upgrade van Lightroom 4 kan ik nu wel echt aanbevelen. Ondanks mijn scepsis over de hoeveelheid nieuwe functies, merk ik dat ik met '5' betere resultaten haal uit mijn RAW's als met '4'.

Heb jij ook een Adobe Photoshop Lightroom 5 (Frans)?