Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) Review

PaddoSwam 2 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.362 views

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)

Pluspunten

• 6x 3 pins
  • Uiterlijk (i.c.m. Lian Li)

Minpunten

• Geen

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 4
Algemene beoordeling

Voor de vrij luidruchtige (wanner op 12v) standaard ventilatoren van mijn Lian Li PC-A70B kast wilde ik een fan control optie, 7v splitter kabels of een controller?

Voor 29,95 heb ik hem bij CD-ROM LAND vandaag opgehaald, en heb er zeker geen spijt van. Het geborstelde aluminium past ook goed (niet perfect iets andere brushing*) bij de Lian Li kast.

*het is ook echt geen min punt te noemen en het valt ook niet eens op tenzij je er op let, op de foto's lijkt de Zalman ook donkerder als de Lian Li en lijkt de Samsung speler beter te matchen met de kast dan de Zalman, in het echt is dit echter amper te zien van de Zalman en Lian Li terwijl de Sansung speler echt donker grijs is in vergelijking.

Features

6x 3 pins ventilator aansluiting, met 7 watt per kanaal, een aandachtspunt enkel wanneer fans met LEDs andere fans zijn niet zo energie gretig.

2 aansluiting hebben een extra kabel om deze door te lussen naar het moederbord en deze zo toch te voor zien van RPM metingen voor de CPU en Chassis fan bijv. echter in mijn situatie zijn het 6 gewone 12cm case fans.

De pot meters hebben ieder een LEDje dat blauw onder 7v en rood boven 7v is ik heb ze als het ware afgeregeld op 7,1v puur voor het ATi kleurtje, en mijn fans zijn nu echt stil ipv 12v standaard. PC staat onder de tafel en gaf eerst met de fans op 12v echt een stofzuiger geluid en nu niks meer alleen oor dicht voor de kast.

Kwaliteit

Jammer.. de kwaliteit is gewoon goed voor zo ver ik nu kan beoordelen echter voelen de pot meter regel knopjes net wat losjes en klikkend, geen probleem maar 't had wel DE afwerking geweest zijn die het nu mist. Verder goed product de pot meters zitten ook aan een soort heatsinkjes vast en ziet er allemaal goed uit.

29,95 voor betaald bij CD-ROM LAND, vond dit een hele aardige prijs gezien 6x een molex fan splitter ook aardig aan de prijs is (en had geen zin ze zelf te maken) en het gewoon perfect als je knoppies geil bent. (ben ik persoonlijk niet echt maar ook wel mooi de 6 ledjes op een rij)

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)?

ik heb hem zelf ook en kan me helemaal vinden in deze review, sommige mensen denken dat als een lampje uit is deze kapot is, dit kan echter liggen aan een ventilator die eraan hangt, even wisselen met een andere fan biedt de oplossing (eigen ervaring) ook wel een minpunt in mijn ogen, maar niet echt te wijten aan de zalman :)
Nog geen ervaringen mee gehad met wat jij zegt, echter bedankt voor de tip alvast mocht ik het ook ooit aantreffen :)
Heb deze zelf ook en ik kan je verhaal bevestigen. Ik heb er zowel fans met 2 draadjes (rood/zwart) als fans met 3 draadjes (rood/zwart/geel) aanhangen. Die gele is voor de toerentalterugmelding. De kleur van de ledjes hangt af van het toerental en als hij geen toerental kan uitlezen is het ledje dus uit.

Volgens mij klopt de redenering in de review mbt de kleur van de ledjes dus niet helemaal. Heb je misschien een bron? Je zegt trouwens ook eerst dat hij tot 7V per kanaal aankan en daarna zeg je dat als hij >7V verstookt hij rood wordt.

Foto

Edit: Sorry niet goed gelezen, niet helemaal wakker :)

[Reactie gewijzigd door -j-k- op 2 augustus 2008 21:58]

Een verschil tussen 7 Watt per kanaal en onder/boven de 7 Volt
het zal dan idd aan dat draadje gelegen hebben, de kabel was gesleeved dus kon het niet zien, had wel zo'n idee maar jouw uitleg klaart het wat op voor andere lezers ;)
Ik heb overigens op het moment een probleem met het bewijzen van de blauw/rood LED status wanneer onder/boven 7 volt, misschien beschik jij over een multimeter en kan dit bevestigen?
Ik heb het even nagekeken en het lampje kleurt inderdaad rood als hij meer dan 7V geeft. Toch gek vind ik want zonder signaal op het gele draadje laat hij dus helemaal geen kleur zien, terwijl je voor een voltmeting helemaal geen geel draadje nodig hebt.

Je review klopt tenminste wel :)
Dit komt doordat hij pas aan gaat als je RPM meting heeft, kan je nog wel zien of een fan is uitgevallen.

*edit: lelijke taal fout

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 6 augustus 2009 13:02]

Vraagje: Als je de pc in stand by zet, gaan de ledjes dan uit of blijven ze aan?
Ga ik vanavond even bekijken, ik denk dat ze gewoon uit gaan overigens.