Iolair MB24W Zilver, Zwart Review

zerotol 1 augustus 2008, laatste update op 26 december 2009, 1.665 views

Iolair MB24W Zilver, Zwart

Pluspunten

• geen ghosting
  • geen inputlag
  • uitstekende prijs
  • goede kleurweergave en kijkhoeken

Minpunten

• onbruikbaar geluid
  • backlight niet aanpasbaar
  • niet verstelbaar in de hoogte, geen pivot
  • matige bouwkwaliteit

Mijn eerste ervaring met TFT schermen was in 2004. Toen kocht ik mij een IIyama 430-S. Het was een goed scherm niettegestaande dat het een TN was en een (voor deze tijd dan toch) 'trage' schakeltijd had. Mijn volgende TFT was een Samsung 214T. Dit was een grote ontgoocheling. Het scherm dat gebaseerd was op een S-PVA had zoveel inputlag dat zelfs gebruik in windows irritant was. Ik heb deze monitor onder garantie laten omwisselen , maar de volgende had juist hetzelfde probleem. Het was dus inherent aan het paneeltype. Gezien het feit dat ik ook nog veel Counter-Strike 1.6 speelde , heb ik het scherm onmiddellijk verkocht. Met mijn ontgoocheling ingedachte heb ik nadien een tijdje gespeeld op een 17 inch CRT en daarna op een tweedehands 22 inch CRT. Omdat ik last kreeg van de scherpte van de letters besliste ik om terug een TFT te gaan kopen.
Aan de beslissing dewelke het zou worden ging heel wat denkwerk vooraf. Ik wilde zowiezo geen TN omdat het naar mijn gedachte kleurmatig inferieure schermen zijn.
Dat betekende dus dat ik moest uitkijken naar een PVA of een IPS scherm en daarbij natuurlijk het gevaar te lopen van terug inputlag tegen te komen. Gezien dat IPS schermen zeer beperkt zijn in formaten kleiner dan 26 inch en dat deze (naar mijn opinie) tamelijk onbetaalbaar zijn , heb ik mij tot de Iolair MB24W gekeerd. De review van Behardware.com (de iedereen die interesse heeft in dit scherm wel zal kennen) gaf aan dat er geen inputlag te vinden was en dat het scherm heel erg goed en betaalbaar was.In de volgende review zullen we zien of het scherm inderdaad zo goed is en wat de nadelen zijn die horen bij deze scherpe prijs.

Inhoud

In de doos zat het scherm tesamen met :

-een geluidkabel

Het scherm heeft :

-Geluidsingang
-VGA-gang
-DVI-ingang

Je kunt het scherm niet klikken of bewegen in de hoogte , het heeft namelijk een vaste voet
en daarenboven helde bij mij dan nog naar voor ook. Dit is direct voor mij het grootste probleem bij dit scherm , ik heb er wat papier ondergestoken maar dit is natuurlijk niet een blijvende oplossing. Een wallmount is aan te raden.

Kleurweergave

Komende van mijn 22 inch CRT zie ik hier helemaal geen problemen. Ik heb groen naar 40 gezet en rood en blauw op 50 gelaten en de kleuren zien er mooi en neutraal uit. Dit is dus voor mij perfect in orde. De kijkhoeken zijn ook zeer goed , ze worden fabrieksmatig aangegeven als 178 graden dus je kan perfect met meerdere mensen een film zien indien ze wat schuin gaan zitten.

Contrast en helderheid

Een probleem dat zich stelt bij dit scherm is dat je de backlight niet kunt aanpassen. Je kan de brightness wel verlagen , maar dan zijn de kleuren niet meer accuraat. Ik heb vanaf het begin de brightness op 40 gezet in plaats van de standaard 50 en het lijkt mij perfect. Zelfs savonds heb ik geen last van het feit dat het scherm te licht zou zijn. Het is zeker heel licht maar dat merk je alleen als je naar een volledige witte achtergrond kijkt en zelfs dan vind ik het nog niet ergerlijk of verblindend.

Ghosting

Ik heb het getest met Counter-Strike en ik heb geen ghosting gemerkt ten opzichte van het spelen op mjin 22 inch CRT

Pixeldefecten

Met dead pixel tester heb ik nagekeken of er dode of luie pixels aanwezig zijn en ik heb er geen gevonden.De TFT valt onder de klasse 2 waardoor er 5 defecte pixels moeten zijn voordat je de garantie kan aanspreken. Dat zijn er dus best veel.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals je al kunt zien in mijn quotering is dit absoluut het zwakke punt van dit scherm. Het scherm voelt heel erg licht aan. Ergens meen ik te lezen dat het 7 kg zou wegen , maar het lijken mij er eerder 4 of 5 te zijn. Het is gebouwd in slechte plastiek en deukt waar je het indrukt.
Absoluut een ramp dus dit onderdeel.

Vormgeving

De vormgeving is okay niet meer of minder. Het scherm is afgewerkt in het zwart met een zilveren omlijsting.

Ik heb het scherm gekocht bij pixmania voor 300 euro. Een echt koopje als je het mij vraagt , even grote schermen van de concurrenten kosten 500 euro of meer.

OSD

In het OSD van het scherm is weinig spectaculair aan te passen , het is dan ook tamelijk kaal. je kan wel naar een uitgebreidere versie gaan. De instellingen die daar staan worden echter niet opgeslagen en die ben je kwijt indien je het scherm afzet. Nutteloos met andere woorden.

Geluid

Bij het aankopen dacht ik dat het handig zou zijn om het ingebouwde geluid te gebruiken van het scherm. Dan kon ik namelijk mijn creative boxjes weg doen. Het geluid klinkt echter afgrijselijk alsof het uit een tinnendoos komt. De luidsprekers zitten dan ook onder de cover aan de achterkant denk ik. Ik kan ze allessinds niet vinden aan de voorkant.
Het geluid is met andere woorden compleet onbruikbaar , zelfs de grootste leek gaat zich aan de afgrijselijke kwaliteit storen. Beter hadden ze geen geluid toegevoegd en het scherm nog wat goedkoper gemaakt.

Inputlag

Met een bang hart teste ik het scherm op de aanwezigheid van inputlag. Ik kan hier echter weeral kort zijn. Het scherm heeft geen inputlag naar mijn oordeel of allessinds is het zo beperkt dat zelfs ik het niet merk.Fantastisch dus :)

Het scherm is een echt koopje voor zijn geld. Je krijgt een zeer goed paneel dat perfect is om te gamen en films te bekijken. Het grootste probleem is het feit dat je de voet niet kunt aanpassen.
Toch weegt dit en de andere kleine problemen niet op tegen het verschil in prijs met de concurrentie. Je krijgt simpelweg waar voor je geld.

PS: de foto's die ik heb genomen zijn een gewone foto , een foto van een kijkhoek en een foto in een slecht verlichte kamer.

EDIT : Bij nader onderzoek blijkt dat wanneer je het scherm met beide handen vastneemt ,je het scherm inderdaad WEL kan kantelen.Dit neemt dus het grootste probleem van het scherm weg.

Heb jij ook een Iolair MB24W Zilver, Zwart?

Ik heb deze ook besteld en inmiddels ontvangen.

Eerste aanblik
De eerste keer dat ik een 24" monitor heb aangeschaft. En ik moet zeggen mijn vorige monitoren lijken wel heel erg klein (17" iiyama, 17" iiyama zwart, 15" dell en 15" iiyama nu diy beamer).
Qua uiterlijk ziet het niet verkeerd uit maar ook niet om mee te pronken.
Enthousiast als ik was ging ik verder met uitpakken en aansluiten.

Beeldkwaliteit
1e monitor: Het beeld was subliem vanuit elke kijkhoek. Valt verder niks over te zeggen.
2e monitor: Rode gloed bij een kleine kijkhoek. Idem als piripara hierboven beschrijft.

De achtergrond verlichting kan niet worden aangepast maar het is niet zodanig fel dat ik een zonnebril op moest (zoals op het forum over werd gesproken).
Eigen risico: Mocht dit je storen kan jij of iemand anders kan solderen en je monitor beschikt over de juiste PSU dan kan je een mod uitvoeren. Zie GoT.

Een minpunt wat veel mensen doet afschrikken is dat deze monitor iig niet op 1080p en 720p 1:1 kan pixelmappen (getest met XBOX 360). Het beeld word uitgerekt en je mist aan de zijkanten een strook van je scherm. In PGR4 heb je dus geen radar en gauges (links en rechts).
Ik kan er mee leven, ik heb namelijk nog een 32" LCD waar ik fijner op kan gamen.

BeHardware

Paneel type
Als je de "Menu" + "+" knoppen indrukt krijg je een OSD te zien waar de type op staat. Even googlen en je weet wat voor VA paneel je hebt gekregen. Sommige krijgen een P-MVA en anderen de S-MVA paneel. Hierin zitten verschillen, de een heeft een contrast ratio van 1000:1 de ander 800:1. Ook de latency verschilt 6, 8 en 10ms.

1e monitor: De monitor die ik heb ontvangen beschikt over een S-MVA scherm van de fabrikant Chi Mei.
2e monitor: TN Paneel van AUO klik

GoT
hardforum
WikipediA

Bouwkwaliteit behuizing
1e monitor: De kier waar piripara over spreekt is bij deze monitor ook aanwezig. Enkel boven de knoppen, deze was niet heel groot maar je zag wel duidelijk het frame van het paneel zelf zitten.
De monitor ziet er niet lelijk uit, maar hij is niet zo flashy zoals veel Samsung monitoren
Tevens is het paneel niet glossy (geen last van reflecties).
De zilveren rand ziet er goed uit, maar als je goed kijkt zie je overal ruimte tussen de gleuven (van de voorkant zie je er niks van).

2e monitor: Boven de knoppen zit een groen/gele kabel vast geklemd tussen de behuizing en het paneel. Hierdoor is een kier ontstaan. Ik heb hier niks aan gedaan. Laten de mensen van MTSCE dit maar oplossen.

Voet
Het kantelen van de monitor ging bij mij wel soepel. En stond toch best stevig.
Geen pivot mogelijkheid en niet in hoogte verstelbaar, gewoon back to basic dus. Wat verwacht je ook van de prijs.
Als alternatief zou je, bij Zercom of ergens anders, een voet kunnen kopen ( 70 euro) die in portret modus kan worden gezet en de bovenstaande opties wel heeft (op pivot na). Deze wordt dan bevestigd middels de VESA schroefgaten die standaard aanwezig zijn.

Geluid
Het geluid heb ik niet getest. Ik gebruik een headset als ik game en voor muziek gebruik ik mijn receiver. Er zijn weinig monitoren die redelijk geluidskwaliteit bieden.

Aansluitmogelijkheden
De kabels die meegeleverd worden:
  • VGA 1,5m
  • HDMI->DVI-D single 1,5m
  • Audio kabel 3,5mm jack
  • Audio converter kabel 3,5mm jack -> Cinch female stereo +-20cm
  • Stroomkabel 1,5m 3 polig
De VGA en DVI-D connectoren zitten stevig vast. Via VGA komt er toch mooi beeld (getest met XBOX360 op 1080p).
Via de meegeleverde HDMI->DVI-D single kabel heb ik deze monitor aangesloten op mijn ATi HD4870 1GB en daarbij bijgeleverde DVI->HDMI converter. Via deze aansluiting kom ook gewoon mooi beeld. Hierover later meer.

Problemen
O jee, na een paar minuten begon het beeld strepen te geven en toen zwart beeld. Waar bijvoorbeeld je explorer open zou staan kwam een groene waas.
Ik heb direct een RMA aangevraagd via MTSCE (IOLAIR service point). En morgen ochtend word deze opgehaald/omgeruild.

De monitor was in de aanbieding voor 174 euro bij Pixmania, dochter onderneming van Fotovista. Met verzenden kwam dit neer op 185,90 euro. Pas na verzending wordt dit bedrag van je rekening afgeschreven als je met PayPal betaald.
Dit is niet duur voor het paneel wat je krijgt (niet TN versies meegerekend).

Gezien de bouw kwaliteit en de voet, kan ik alleen maar zeggen je krijgt waarvoor je betaald.

Zodra ik een goed exemplaar heb ontvangen zal ik nog beter kunnen beoordelen, zoals de inputlag en ghosting vergeleken met CRT (LG FLATRON 775FT). CRT's staan bekend om hun hele lage inputlag, maar hebben wel meer last van ghosting (nagloei effect van fosfor laag). Misschien ook eens de speakers aansteken. Ik zal dan een ook een review schrijven hier.

Update 23-07-2009 10:00: Inmiddels een replacement gekregen. Yuraku MB24WKH met TN paneel.
Ik heb direct contact op genomen met MTSCE die deze monitor heeft laten bezorgen door een koerier, snelle service. Ze zullen kijken wat ze kunnen doen om een met 178 graden kijkhoeken te leveren. En moet zelf ook contact opnemen met Pixmania hierover. Hier heb ik niet voor betaald! Op de doos, de specificaties online en op de site van pixmania en de fabrikant en tweakers pricewatch staat toch echt 180 graden (178 graden irl).

Hopelijk is 3 keer scheepsrecht.

Stay tuned

[Reactie gewijzigd door uname -r op 23 juli 2009 10:35]