Iolair MB24W Zilver, Zwart Review

zerotol 1 augustus 2008, laatste update op 26 december 2009, 1.697 views

Iolair MB24W Zilver, Zwart

Pluspunten

• geen ghosting
  • geen inputlag
  • uitstekende prijs
  • goede kleurweergave en kijkhoeken

Minpunten

• onbruikbaar geluid
  • backlight niet aanpasbaar
  • niet verstelbaar in de hoogte, geen pivot
  • matige bouwkwaliteit

Mijn eerste ervaring met TFT schermen was in 2004. Toen kocht ik mij een IIyama 430-S. Het was een goed scherm niettegestaande dat het een TN was en een (voor deze tijd dan toch) 'trage' schakeltijd had. Mijn volgende TFT was een Samsung 214T. Dit was een grote ontgoocheling. Het scherm dat gebaseerd was op een S-PVA had zoveel inputlag dat zelfs gebruik in windows irritant was. Ik heb deze monitor onder garantie laten omwisselen , maar de volgende had juist hetzelfde probleem. Het was dus inherent aan het paneeltype. Gezien het feit dat ik ook nog veel Counter-Strike 1.6 speelde , heb ik het scherm onmiddellijk verkocht. Met mijn ontgoocheling ingedachte heb ik nadien een tijdje gespeeld op een 17 inch CRT en daarna op een tweedehands 22 inch CRT. Omdat ik last kreeg van de scherpte van de letters besliste ik om terug een TFT te gaan kopen.
Aan de beslissing dewelke het zou worden ging heel wat denkwerk vooraf. Ik wilde zowiezo geen TN omdat het naar mijn gedachte kleurmatig inferieure schermen zijn.
Dat betekende dus dat ik moest uitkijken naar een PVA of een IPS scherm en daarbij natuurlijk het gevaar te lopen van terug inputlag tegen te komen. Gezien dat IPS schermen zeer beperkt zijn in formaten kleiner dan 26 inch en dat deze (naar mijn opinie) tamelijk onbetaalbaar zijn , heb ik mij tot de Iolair MB24W gekeerd. De review van Behardware.com (de iedereen die interesse heeft in dit scherm wel zal kennen) gaf aan dat er geen inputlag te vinden was en dat het scherm heel erg goed en betaalbaar was.In de volgende review zullen we zien of het scherm inderdaad zo goed is en wat de nadelen zijn die horen bij deze scherpe prijs.

Inhoud

In de doos zat het scherm tesamen met :

-een geluidkabel

Het scherm heeft :

-Geluidsingang
-VGA-gang
-DVI-ingang

Je kunt het scherm niet klikken of bewegen in de hoogte , het heeft namelijk een vaste voet
en daarenboven helde bij mij dan nog naar voor ook. Dit is direct voor mij het grootste probleem bij dit scherm , ik heb er wat papier ondergestoken maar dit is natuurlijk niet een blijvende oplossing. Een wallmount is aan te raden.

Kleurweergave

Komende van mijn 22 inch CRT zie ik hier helemaal geen problemen. Ik heb groen naar 40 gezet en rood en blauw op 50 gelaten en de kleuren zien er mooi en neutraal uit. Dit is dus voor mij perfect in orde. De kijkhoeken zijn ook zeer goed , ze worden fabrieksmatig aangegeven als 178 graden dus je kan perfect met meerdere mensen een film zien indien ze wat schuin gaan zitten.

Contrast en helderheid

Een probleem dat zich stelt bij dit scherm is dat je de backlight niet kunt aanpassen. Je kan de brightness wel verlagen , maar dan zijn de kleuren niet meer accuraat. Ik heb vanaf het begin de brightness op 40 gezet in plaats van de standaard 50 en het lijkt mij perfect. Zelfs savonds heb ik geen last van het feit dat het scherm te licht zou zijn. Het is zeker heel licht maar dat merk je alleen als je naar een volledige witte achtergrond kijkt en zelfs dan vind ik het nog niet ergerlijk of verblindend.

Ghosting

Ik heb het getest met Counter-Strike en ik heb geen ghosting gemerkt ten opzichte van het spelen op mjin 22 inch CRT

Pixeldefecten

Met dead pixel tester heb ik nagekeken of er dode of luie pixels aanwezig zijn en ik heb er geen gevonden.De TFT valt onder de klasse 2 waardoor er 5 defecte pixels moeten zijn voordat je de garantie kan aanspreken. Dat zijn er dus best veel.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals je al kunt zien in mijn quotering is dit absoluut het zwakke punt van dit scherm. Het scherm voelt heel erg licht aan. Ergens meen ik te lezen dat het 7 kg zou wegen , maar het lijken mij er eerder 4 of 5 te zijn. Het is gebouwd in slechte plastiek en deukt waar je het indrukt.
Absoluut een ramp dus dit onderdeel.

Vormgeving

De vormgeving is okay niet meer of minder. Het scherm is afgewerkt in het zwart met een zilveren omlijsting.

Ik heb het scherm gekocht bij pixmania voor 300 euro. Een echt koopje als je het mij vraagt , even grote schermen van de concurrenten kosten 500 euro of meer.

OSD

In het OSD van het scherm is weinig spectaculair aan te passen , het is dan ook tamelijk kaal. je kan wel naar een uitgebreidere versie gaan. De instellingen die daar staan worden echter niet opgeslagen en die ben je kwijt indien je het scherm afzet. Nutteloos met andere woorden.

Geluid

Bij het aankopen dacht ik dat het handig zou zijn om het ingebouwde geluid te gebruiken van het scherm. Dan kon ik namelijk mijn creative boxjes weg doen. Het geluid klinkt echter afgrijselijk alsof het uit een tinnendoos komt. De luidsprekers zitten dan ook onder de cover aan de achterkant denk ik. Ik kan ze allessinds niet vinden aan de voorkant.
Het geluid is met andere woorden compleet onbruikbaar , zelfs de grootste leek gaat zich aan de afgrijselijke kwaliteit storen. Beter hadden ze geen geluid toegevoegd en het scherm nog wat goedkoper gemaakt.

Inputlag

Met een bang hart teste ik het scherm op de aanwezigheid van inputlag. Ik kan hier echter weeral kort zijn. Het scherm heeft geen inputlag naar mijn oordeel of allessinds is het zo beperkt dat zelfs ik het niet merk.Fantastisch dus :)

Het scherm is een echt koopje voor zijn geld. Je krijgt een zeer goed paneel dat perfect is om te gamen en films te bekijken. Het grootste probleem is het feit dat je de voet niet kunt aanpassen.
Toch weegt dit en de andere kleine problemen niet op tegen het verschil in prijs met de concurrentie. Je krijgt simpelweg waar voor je geld.

PS: de foto's die ik heb genomen zijn een gewone foto , een foto van een kijkhoek en een foto in een slecht verlichte kamer.

EDIT : Bij nader onderzoek blijkt dat wanneer je het scherm met beide handen vastneemt ,je het scherm inderdaad WEL kan kantelen.Dit neemt dus het grootste probleem van het scherm weg.

Heb jij ook een Iolair MB24W Zilver, Zwart?