HP Pavilion tx2100ed (KM128EA) Review

tvdzwan 8 juni 2009, 1.258 views

HP Pavilion tx2100ed (KM128EA)

Pluspunten

• Uitermate geschikt voor zware taken zoals rekenwerk
  • Redelijk klein en licht
  • Active digitizer
  • Veel extras

Minpunten

• Windows Vista
  • Warmte productie

Alles bij elkaar is dit een fantastische laptop. Aan de ene kant is het een leuk speeltje, leuk om te showen aan je collega's 8-) Aan de andere kant is het een krachtige computer, zeer geschikt om rekentaken mee uit te voeren.
Hij wordt ook geleverd met een hele lijst van allemaal extras: een mini-afstandbediening, een digitenne ontvanger met grote afstandbediening, een sleeve, twee batterijen.
Ik heb, ondanks de behoorlijke prijs, tot op heden nog geen seconde spijt gehad van het aanschaffen van deze laptop.
Het enige echte minpunt is: Windows Vista. Dit is behoorlijk traag en de editie die erbij zit mist (voor mij) key functionaliteit zoals Remote Desktop server. Teruggaan naar Windows XP is er niet bij want daar zijn de drivers niet voor beschikbaar (Tablet enzo). Gelukkig is de laptop populair in de Ubuntu community en kun je met een klein beetje moeite, praktische alles aan de praat krijgen onder Ubuntu.

Nog even een update een jaar later (!PROBLEMEN!):
De problemen met de temperatuur komen door de video chipset die erin zit het is een nvidia GeForce 6150 GO. Dit probleem wordt alleen maar erger met de tijd. Als ik nu de videokaart enigzins belast (simpel compositing of components op het scherm, niet eens een 3D applicatie/spel) raakt de PC oververhit en sluit af.
Dit probleem is niet uniek voor deze laptop, online valt hierover veel meer te lezen. Onderandere de TX1000 en TX200 hebben hier last van. Als ik de fora moet geloven is dit nog maar het begin en zal binnekort mijn wireless doorbranden (en dan de rest?).
HP heeft toegegeven dat dit een probleem is voor een aantal andere laptops (http://h10025.www1.hp.com...c=en&cc=us#c01087277_bios). Het gaat hier om dezelfde chipset, HP wil dit echter niet voor de TX toegeven. Gelukkig kwam TX2100ed met standaard 2 jaar garantie, dus hopelijk kunnen ze er iets aan doen. Meer hierover kan gevonden worden op: http://wordpress.guttersnipe.homelinux.net/?p=157

Ik vind het echt erg jammer, de laptop is in potentie een fantastisch apparaat. Ik heb er tot voor kort een hoop plezier van gehad. Erg jammer dat dan een video-kaart, die niet eens bij HP zelf vandaan komt, roet in het eten moet gooien. Voor de rest echt een heel degelijk apparaat:
-Het scherm is draaibaar maar zit nog steeds bijzonder stevig vast
-Batterij doet het nog steeds redelijk, ondanks intensief gebruik.

Heb jij ook een HP Pavilion tx2100ed (KM128EA)?

XP drivers voor de tx2100 serie zijn hier te vinden. Volgens de HP Pavilion tx2000 Entertainment PC - Maintenance and Service Guide moet je hardware bestaan uit:
• nVidia Northbridge C51M (Mobile Integrated Graphics)
• nVidia Southbridge MCP51
• 12.1-inch, WXGA (1280 × 800, 16:10 aspect ratio) BrightView with touch-screen + Wacom digitizer
• HD audio - Azalia techology
• Motorola 56K V.92 data/fax modem
• Integrated Realtek 10/100/1000 (Gigabit Ethernet)
• Broadcom 4321AGN of Broadcom 4311(A)G of Broadcom BCM4312, eventueel ook voor BT

Succes! :Y)

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 1 augustus 2008 01:59]

Er zijn meerdere nadelen van het gebruik van XP met deze laptop en dat is met name de 'active digitizer'. Hiervoor heb ik geen drivers zijn staan, daarbij komt nog dat XP niet is ingericht op gebruik met een touch-pad of digitizer.
Ik ben nu geswitched naar Windows 7 en dat vind ik (misschien gedeeltelijk gevoelsmatig) beter lopen dan Windows Vista. Maar Ubuntu vind ik nog vele malen prettiger werken.
je zegt daar iets over een active digitizer , maar dit komt in je eigenlijke review niet voor , daar hebben we dus het raden naar.

Het is daarbij nog eens een pluspunt dus zijn we helemaal geļnteresseerd
Een active digitizer is een touchscreen met een speciale pen. Het scherm registreerd de beweging van de pen (of de gum die op de achterkant zit). Op het moment dat de pen in de buurt van het scherm is, wordt het touch-screen uitgezet. Je kunt dus je hand zonder probleem op je scherm leggen en op die manier schrijven. Dit mechanisme werkt redelijk goed, hoewel ik het uiteindelijk prettiger vond om het touch-screen helemaal uit te zetten.
wat ik erg belangrijk vindt is info over de batterijen maar ik kan het echt niet vinden in deze review.
Er werden standaard twee batterijen meegeleverd met de laptop. 1 kleine meer portable van zes cellen en met negen cellen.
De kleine ging in het begin ongeveer anderhalf uur mee. Maar na een jaar intensief gebruik is dat teruggelopen tot een half uur a drie kwartier.
De grote ging nog een slag langer mee, meer dan twee en een half uur. Deze heb ik echter nauwelijks gebruikt. Hij steekt iets naar achter uit, een soort van bobbel aan de achterkant. Door deze bobbel past hij slecht in mijn laptop tas (en waarschijnlijke elke laptop tas).
Tsja, hoe ziet dat ding eruit dan?

Ik neem aan dat de review nog in opbouw is, ik mis wat facetten als welke CPU, hoeveelheid geheugen etc etc
Goede scherm?
Accuduur?
Warmte?
Geluid?
Meegeleverde software

Vul maar aan :Y)
waarom is windows vista een minpunt dat is toch echt voor iedereen verschillend en voor de rest wou ik graag wat meer info en wat plaatjes hebben (zie matthew_o)