Specificaties GF GTX 760 (1,085GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 1.0) Review

djunicron 16 juli 2013, 1.138 views

Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 1.0)

Pluspunten

• Prima koeler, ook als je de "slechtste" 2 heatpipe versie hebt.
  • Goede stock overclock, ingame boost haalt met gemak de 1200mhz.
  • Niet extreem geprijst.

Minpunten

• Lang niet iedere kaart is hetzelfde, verschillende koelers, afmetingen, clocks.
  • De Rev 2.0 is 29,5 cm lang, past dus niet in iedere kast!

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Let op, er zijn 3 (!!) versies van de Gigabyte GTX760 2GB OC in omloop.

Gezien de GTX 760 van diverse fabrikanten elkaar niet al te veel ontwijken, zal ik de algemene info over de chip achterwegen laten. Ik zal wl ingaan op de verschillende kaarten die Gigabyte in omloop heeft, dit maakt namelijk een wezenlijk verschil!

Koeling en clocks!
Aanvankelijk, is net als de PW vermelding waar via je hier bent gekomen, verkocht Gigabyte de Rev 1. Winforce koeler op de 760.
Deze koeler heeft een uitsteekend stukje metaal met windforce erop geschreven aan de bovenzijde. De fans in deze Windforce lopen iets trager bij gelijke geluidsniveaus. De middelste van hangt wat lager en er is bekend dat deze op den duur kan gaan "flutteren" op de lager, waardoor deze meer geluid gaat geven! Deze versie heeft 3 heatpipes. Lees hier verder:

De hardware ID van de cores op de Rev 1.0 kaarten zijn anders dan de latere full-productie modellen. Reviews beschrijven dat de kaarten zelf tot 1200mhz boost halen. Dit is al fors hoger dan de 1033mhz boost clock die de kaart stock doet, echter zijn boost clocks tot 1250~1300mhz niet uitzonderlijk.

Gigabyte had bij de introductie van de GTX 760 OC WF al een Rev 2.0 van de koeler op stapel liggen. De Rev 1.0 was waarschijnlijk enkel voor reviewers en eerste batches bedoeld om de oude voorraden op te maken. De rev 2.0 is er echter in twee uitvoeringen!

Verschillen en afmetingen
De Rev 2.0 koeler is beduidend LANGER dan de Rev 1.0! De Rev 2.0 is 29.5 cm lang, waarbij de Rev 1.0 nog 27.5 cm was. Dit is dus niet de ingekorte GTX 760 die veel fabrikanten voeren! Omdat het “metalen labeltje” niet meer op de kaart terug te vinden is, is de Rev 2.0 een halve centimeter minder breed. Ik heb de Rev 2.0 in een Silentio 650 gestopt, hierbij is de max lengte van de kaart die past 29.5 cm, en dit kan ik bevestigen, je hebt werkelijk geen millimeter meer over, je kunt net aan n A4tje ertussendoor halen. Let dus op, de Rev 2.0 past niet in iedere kast!

De eerste lading Rev 2.0 kaarten die Gigabyte op de markt bracht, hadden naast de GTX 770 afmetingen dus dezelfde WF koeler, met maar liefst 5 heatpipes naar de achterkant en een drietal strak naast elkaar naar de voorkant. DIT IS DE VERSIE DIE JE WILT HEBBEN! Er wordt gesproken van een foutje bij n batch door sommigen. De normale versie heeft namelijk slechts 2 heatpipes.
(externe link naar de 770 koeler: http://www.techpowerup.co...X_770_WindForce_OC/4.html)

Koeling en clocks, vervolgd
Nu de Rev 2.0, de normale clocks van de OC versie zijn niet anders dan die van de Rev 1.0 er worden echter twee grote VRMs gebruikt op de achterzijde die de temps van de Rev 2.0 lager weten te houden dan die van de Rev 1.0. Ook gaat de standaard boostclock hoger dan die van de Rev1.0 – Mijn 2 heatpipe exemplaar gaat met regelmaat over de 1215mhz heen, 1250mhz is niet uitzonderlijk. Dit zit dus al in de richting van de Rev 1.0 handmatige OC.
Je zou denken dat de 2 heatpipe versie van de WF koeler een stuk slechter / warmer zou lopen dan de andere twee uitvoeringen, maar dat is in mijn ervaring niet zo. Bij 1250mhz boost en 6000mhz ram, loopt de videokaart met zware games richting de 67 – 71 graden. Dit terwijl de throttling pas vanaf 90 graden gaat optreden. Er zit kwa temps nog ruimte genoeg voor een grote overclock dus!

Echter is het veilige voltage voor de Kepler nog niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat 1300mhz geen issue zal zijn. Stock loopt mijn kaart met selechts 2 heatpipes in Furmark naar de 74 graden, waarbij de fans op 2140 rpm lopen, wat een ~35dB oplevert op een meter afstand in een gesloten case. Prettig stil naar mijn mening,
Helaas zijn de eerste videos van matige Rev 2.0 fans ook te vinden: http://www.google.nl/url?...SnA&bvm=bv.48705608,d.ZWU

Idle use en stroomgebruik
De kaart clockt zichzelf erg ver terug in 2d mode, op 152mhz doet hij z’n werk ook goed. Single display gebruikt de kaart ~10W (software gemeten, stopcontact bevestigd) Multidisplay (2x 1080p) gaat dit naar 13W, lager dan de gemiddelde GTX 760. (18W)
Ook op game load en Furmark load, valt het stroomverbruik mee: 158W en 164W, wat lager ligt dan de gemelde 170W, wat ook nog voor stock speeds geld.

• 3570K @ 4.2Ghz
  • CM Silencio 650
  • Gigabyte Z77X-UD4
  • Seasonic M12II 520W

Heb jij ook een Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 1.0)?

Dus van de 2 Rev 2.0 kaarten moet je die met 5 heatpipes hebben? Heb je een link naar de beste kaart met EAN code? Weet je of deze een van de betere kaarten is?
Die van Alternate zijn de 2 heatpipe versies. Alternate heeft de 5-variant (het "oh-foutje-GTX770-koeler" model dus) nooit gehad.

Prod: NVIDIA GTX 760/REV 2.0 met EAN 4 719331 323264 is de 2 heatpipe versie.

Indien je dus REV2.0 krijgt en de EAN afwijkt zou je dus kans hebben op de 5 heatpipe versie. Dit zijn alleen de allereerste batches geweest, op zoek naar oude voorraad dus!

Ik meen op OC.net gelezen te hebben dat Check 3600 en lager de tot Juni uitgeleverde nummer waren, (mijn 2 heatpipe = 3600 -> Alternate, 1x Check 3480 (voor een ander - Azerty) en dat hogere getallen een andere QA vestiging zouden zijn geweest. een Check 6600 sticker zat op een 5 heatpipe versie.

Gigabyte heeft ook nog een 4GB versie geintroduceerd, waar om de ES foto's in ieder geval weer de 770 koeler zit!

Gigabyte stelde op hun eigen forums overigens:

The only difference between them is the fan cover. Rev1.0 is plastic and Rev2.0 is metal. They both have the same exact spec. The Rev1.0 will phase out soon.

Wat dus van de Rev 1.0 die ik in handen heb gehad en de Rev 2.0 die nu in m'n systeem zit simpelweg niet waar was. Het zou wel kunnen dat de Rev 1 plastic was, maar kwa gewicht en het aanvoelen had ik het idee dat de Rev 1.0 die ik zag toch echt een dun laagje alu was met een glossy finish erover. Ook de indents tussen de lamellen waren simpelweg anders, de Rev2.0 heeft ze dichter op elkaar zitten. (ook te zien in de diverse reviews)