Logitech Wireless Mouse M325 (Donker Zilver) Review

Ruubie 16 juli 2013, laatste update op 11 november 2014, 6.613 views

Logitech Wireless Mouse M325 (Donker Zilver)

Een hele fijne muis voor een heel fijn prijsje. Heeft deze muis dan echt geen minpunten?

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Fijne grip
  • Kantelbaar scrollwheel
  • Hoge functionaliteit
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• Vrij korte muis

Voor mijn nieuwe Asus Zenbook UX32VD-R4002H was ik nog op zoek naar een mooi muisje. Hoewel het touchpad van de Zenbook erg fijn werkt en ook lekker groot is, geef ik toch de voorkeur aan een losse muis. Ik kan daar efficiënter mee werken door de hogere precisie en betere ergonomie.

Daar komt ook het dilemma tevoorschijn: een grotere muis biedt betere ergonomie dan zo'n klein, handzaam laptopmuisje. Ik heb zelf wat grotere handen en ook altijd de voorkeur voor een grotere, zwaardere muis voor mijn PC gehad. Het leek me toch verstandiger een kleiner model aan te schaffen voor het gebruik bij de Zenbook, zodat de muis dan gemakkelijk mee kan worden genomen.

Na wat rondneuzen op internet heb ik, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en portemonnee, de volgende eisen opgesteld waar de nieuwe muis aan zou moeten voldoen:

- Compact formaat
- Draadloos (bij voorkeur radiogestuurd)
- Stevige en robuuste behuizing
- DPI van minimaal 1000
- Optische sensor
- Min. 5 knoppen
- Max. ¤30,-

Het bleek vooral lastig te zijn een muis te vinden die aan deze eisen voldeed maar ook terug- en vooruitknoppen bij de duim had. Na lang zoeken ben ik uiteindelijk de lokale Dixons ingestapt en heb daar het laptopmuisaanbod bekeken. De prijzen begonnen bij een tientje en liepen op tot boven de ¤40,-. De Logitech M325 was met ¤24,99 de duurste Logitech en viel op door het scrollwheel dat ook naar links en rechts kon bewegen. Dit leek me een mooie oplossing voor het gebrek aan de gewenste twee duimknoppen. Op de verpakking werd nergens het aantal DPI vermeld, maar via internet kwam ik er achter dat dit op 1000 lag. Niet de hoogste waarde, maar soit. De muis zag er goed aan en de bouwkwaliteit leek ook goed, dus hij mocht mee naar huis.

In de verpakking

Thuis aangekomen begon het uitpakken en bleek ik het volgende aangeschaft te hebben:

- Logitech M325
- Unifying receiver, USB 2.0
- Handleiding en veiligheids- en garantiedocumentatie
- Eén GP AA-batterij

Dit alles zat in een fijne plastic blisterverpakking, maar de heren van Logitech waren zo aardig geweest de achterkant de verpakking van scheurrandjes te voorzien. Binnen no-time en zonder verwondingen kon ik alles uit het plastic halen, waarvoor hulde.

Specificaties & Uiterlijk

De muis heeft de volgende specs:

- Draadloze verbinding via 2,4GHz signaal met USB 2.0 ontvanger, max. 10m bereik
- 1000DPI optische sensor
- Precisie scrollwheel

Afmetingen:
Lengte: 98mm
Breedte: 57mm
Hoogte: 39mm

Gewicht: 88g (incl. batterij)

Verder is de muis symmetrisch, dus zowel voor links- als rechtshandigen geschikt. Aan de zijkanten is de muis met rubber bekleed. Dit rubber loopt via de voorkant van de muis, als een soort hoefijzer om de muis heen. Ook het scrollwheel is van ditzelfde rubber voorzien, dat een zeer fijn, uitgerekt honingraatpatroon heeft. Het voelt soepel aan maar geeft toch een fijne grip.

Naast dit rubber zit een glanzend zwart, plastic randje dat aan de achterkant breder wordt waar het Logitech logo prijkt. De bovenkant en muisknoppen zijn van blauw/grijs plastic met een geborsteld metalen look. Verder zijn de onderkant en het batterijklepje matzwart. Al met al vind ik het uiterlijk zeer geslaagd.

Logitech biedt daarnaast bijna vijftien andere kleuren aan, van zakelijk zilver tot de meest felle patronen. Om deze redenen vijf sterren voor de vormgeving.

Het batterijklepje kan verwijderd worden om de batterij te vervangen, maar hier is ook ruimte gemaakt om de USB receiver op te bergen. Erg handig, omdat de receiver nogal klein is en je hem zo veilig op kunt bergen als hij niet gebruikt wordt.

Tot slot heeft de muis bovenop een LED, die groen kleurt zodra de muis bewogen wordt na enige tijd inactief te zijn geweest. Dit is tevens ook de indicator voor het batterijniveau, zodra de batterij leeg is licht hij op, zo zegt de handleiding. De LED zal echter 99% van de tijd uit zijn.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is erg goed, de muis voelt stevig aan en kraakt of piept niet als je er hard in knijpt of tijdens het gebruik. Alle naden lopen glad en soepel in elkaar over, met uitzondering van de linkerkant van het batterijklepje. Het kan zijn dat dit net een productiefoutje in mijn klepje is, maar dit kan ik niet verifiëren. Het klepje is aan de linkerkant een fractie te breed waardoor de rand een heel klein stukje onder de muis uitsteekt. Dit randje is wel degelijk voelbaar, maar hindert gelukkig niet tijdens het gebruik.

Op de onderkant zit een aan-/uit-schakelaar die enige kracht vergt om op de andere stand te zetten. Dit heeft echter als voordeel dat de schakelaar niet zomaar wordt omgezet tijdens het gebruik.

Ergonomie & Functionaliteit

Zoals al eerder gezegd is de muis links en rechts voorzien van rubber waar respectievelijk de duim en zowel de ringvinger als pink op rusten. Dit zorgt voor een fijne grip op de muis. De wijs- en middelvinger vallen mooi in de holtes op de linker- en rechtermuisknop.

Enigszins hinderlijk vind ik het wel dat de muis niet zo lang is. Ik maak met mijn hand contact met de muis tot recht onder mijn knokkels, terwijl mijn pols op de tafel rust. Dit zorgt ervoor dat de handpalm in de lucht komt te hangen, wat na enkele uren gebruik wel te voelen is. Dit is denk ik een probleem dat veel kleine muizen zullen hebben.

Omdat de pols bij het vasthouden op tafel ligt is het niet makkelijk de muis ver te bewegen. Het is dus noodzakelijk de muis vrij gevoelig in te stellen. Ik heb hier zelf geen problemen mee gehad aangezien ik dit ook al op mijn PC deed, maar voor sommige gebruikers kan dit even wennen zijn.

Het scrollen gaat moeiteloos en vloeiend, een dikke plus hiervoor. Het rubber op het scrollwheel zorgt dat je heel precies kunt scrollen, terwijl de lage weerstand ook ellenlange pagina's doorvliegen mogelijk maakt. Ook het kantelen naar links en recht van het wieltje werkt goed. Het is hierbij wel nodig de wijsvinger naast het scrollwheel te leggen, want vanaf de bovenkant gaat dit ondanks het rubber vrij moeizaam.

Tot slot de sensor. Deze is optisch en bevindt zich aan de linkerkant, vlak onder het midden van de muis. Ik heb zeer veel ondergronden uitgeprobeerd, van stof en leer tot tegels en beton, maar de muis lijkt het overal te doen. Ook glanzende witte tafels of glas zijn geen probleem.

Drivers & Precisie

Zodra de receiver wordt geplaatst in een USB-poort wordt het stuurprogramma vanzelf geïnstalleerd. Als de muis nu wordt aangezet werkt deze direct, zonder gedoe. De muis is verder in te stellen via het configuratiescherm in Windows. Ik heb de gevoeligheid op de één-na-hoogste stand en aanwijzerversnelling aan. Zo kan op een klein oppervlak toch de aanwijzer over het hele scherm krijgen.

Door de goede grip is het ook gemakkelijk om precies over het scherm te bewegen. Door de aanwijzerversnelling in te schakelen is dit ook nog mogelijk met een hogere gevoeligheid.

Voor ¤25,- vind ik deze muis het geld zeker waard. De muis scoort erg goed wat betreft bouwkwaliteit, functionaliteit en vormgeving. Het is misschien wat meer geld dan de goedkoopste muizen uit dezelfde categorie, maar daar krijg je zeker een hoop voor terug. Andere, goedkopere muizen zullen sneller bepaalde functies missen die in deze muis wel te vinden zijn, zoals het kantelbare scrollwheel en de goede bouwkwaliteit. Bovendien heeft de muis drie jaar garantie en kun je via de receiver ook je andere draadloze Logitechproducten aansluiten.

________________________________________________________________

Ik gebruik de muis sinds 08-07-2013. De verpakking zegt dat de muis 18 maanden op een batterij kan draaien, ik zal t.z.t. een update brengen zodra de eerste batterij leeg is.

Heb jij ook een Logitech Wireless Mouse M325 (Donker Zilver)?

Kan je ook aangegeven hoe hard ie klikt? Ik heb nu de m185 en die maakt een ontiegelijk hard geluid bij het klikken
Bedankt voor je goede review!
Is de battery nog altijd niet leeg...?
Het is trouwens een laser muis en geen optische.
Geen dank, bedankt voor je reactie!

Ik gebruik de muis nog steeds meerdere malen per week voor geruime tijd, in totaal nu ruim een jaar. Er zijn nauwelijks sporen van slijtage te zien, dus wat dat betreft een dikke plus. De batterij zou het in theorie tot 08-01-2015 vol moeten houden, tot op heden doet 'ie het nog perfect!

Logitech vermeldt op haar eigen website dat de muis gebruik maakt van 'Logitech Advanced Optical Tracking', dus ik ga er van uit dat het dan om een optische muis gaat. Zie ook hier!

Los van het feit of het een optische of lasersensor betreft, de muis functioneert op praktisch alle ondergronden. Daar gaat het tenslotte om!
Ongelofelijk zo lang met 1 batterij. Ik zocht eigenlijk de M310, want die gebruik ik op mijn werk ook en werkt ook op elke ondergrond. Deze M325 heeft ook zo'n oranje laser symbooltje op de sticker op de onderkant, vandaar dat ik dat wist van die laser.
Ja qua milieuvriendelijkheid scoort de muis zeker goed!

Zo te zien is het grootste verschil tussen de M325 en de M310 het kantelbare scrollwheel. Om eventuele verschillen in formaat te ontdekken zou je de M310 even op moeten meten om te kunnen vergelijken.

Het oranje symbool op de onderkant geeft aan dat de muis compatibel is met het Logitech Unifying-systeem, waarmee je meerdere draadloze Logitech-apparaten aan kunt sluiten op één ontvanger (maximaal zes apparaten tegelijkertijd). Het symbooltje is ook te vinden op de USB-ontvanger die bij deze randapparatuur geleverd wordt.

Mochten er geen verdere grote verschillen zijn tussen de M310 en M325, dan kan ik je zeker aanraden om de M325 aan te schaffen!
Je hebt gelijk, ik was in de war met het echte laser symbooltje! Ik zie nu echter dat de M325 een stuk korter is dan de M310,d ie al vrij klein is. Toch maar weer verder zoeken naar eenzelfde muis, maar dan iets groter...
Het wieltje bij mij draait na ongeveer 2 jaar niet helemaal soepel: moet meer kracht uitoefenen.
Onderdelen uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar hielp niet.