Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart Review

lennartbee 15 juli 2013, laatste update op 15 juli 2013, 1.923 views

Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart

Pluspunten

• Snelheid (+150MB/s)
  • USB 3

Minpunten

• USB connector is echt heel chinees gebouwd
  • Nogal een zwaar ding, maar dat weet je als je een schijf koopt met externe voeding

Schijf een klein half jaar geleden aangeschaft om aan mijn laptop te hangen als ik thuis achter mijn bureau zit. Vooral voor films en muziek om een paar kleinere losse schijven samen te voegen op deze externe harde schijf.

Mijn laptop is een lenovo z580 met een i5 processor en 8gb ram. In het begin haalde ik met de Seagate snelheden van rond de 40MB/s. De juiste USB 3 drivers zijn altijd geinstalleerd geweest.

Echter heb ik de schijf onlangs geformatteerd (terwijl ik dacht dat ik een usb stick aan het formatteren was) vlak nadat ik een SSD in mijn laptop heb geinstalleerd. Tevens is windows 7 opnieuw geinstalleerd en staan de usb drivers er ook opnieuw op. Ik haal nu snelheden van gemiddeld boven de 150 MB/s.

De usb connector aan de kant van de computer is een beetje vreemd, het lijkt alsof de pinnetjes te kort zijn. Een kleine tik tegen de draad en de schijf valt uit. Andere usb apparaten hebben hier met mijn laptop geen last van.

Tevens is de schijf enkele keren verdwenen in de verkenner, hij kan dan weer terug gehaald worden door er een schijf letter aan te hangen in schijfbeheer. Met andere schijven heb ik hier nooit last van.

Uitwisselen tussen Ubuntu en windows is altijd prima gegaan.

Heb jij ook een Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart?

Ik heb de harde schijf inmiddels zo'n anderhalf jaar terug uit de behuizing gehaald en in een NAS gestopt die 24/7 aan staat en een keer of drie per dag benaderd wordt. Elke week wordt er +/- 30 gb naartoe geschreven en de schijf lijkt nog geen mankementen te tonen.