Raspberry Pi model B (512MB) Review

aaajeetee 11 juli 2013, laatste update op 11 juli 2013, 5.713 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Pluspunten

• Snelheid
  • Prestaties
  • Flexibiliteit
  • Formaat

Minpunten

• Aan alle 4 (zij)kanten zit wel minimaal 1 poort/uitgang/ingang, waardoor je altijd 'iets' in het zicht hebt
  • Geen gigabit LAN
  • (Nog) geen usb 3.0 (wellicht in later model)

Sinds een paar dagen nu in het bezit van een Raspberry PI model B. Het valt me op hoe vloeiend dit apparaatje werkt.
Ik heb er OpenELEC (XBMC) opgezet en het draait perfect.
Door het menu of instellingen bladeren gaat zonder haperingen en ook het afspelen van 1080p content vanaf een externe (usb-powered) hdd gaat vlekkeloos.

Ik had op internet gelezen dat de RPi geen usb-powered externe HDD's kon gebruiken, omdat hier niet genoeg stroom voor zou zijn. Toch heb ik er 1 aangesloten en dit werkt perfect.

De bediening van de RPi (XBMC) gaat ook prima. Dit kan via CEC HDMI (wat mijn tv niet heeft), een aparte remote via bijv. usb of met een van de vele apps voor de smartphone.
Ik heb de officiele XBMC app voor iOS geinstalleerd en deze werkt perfect. Een afstandsbediening (of toetsenbord/muis) heb ik nog niet nodig gehad.

Het is een klein en handig apparaatje met genoeg mogelijkheden. Ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden!

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Meer advertenties

Ik heb hem ook en hij werkt idd redelijk soepel.
Ik heb hem wel iets overclocked, naar 800 MHz.
Dan draait hij net iets sneller.

Ik had met de oude versie van OpenELEC (v3.0.1) bij Star Wars nogwel eens dat hij net iets haperde als ik hem via de NAS afspeelde (Synology DS212j). Volgens mij gaat het nu (v3.0.6) wel goed.

Wat ik ook heb gedaan, is de schermfrequentie op 23.976Hz (24p) gezet.
Dan hoeft de TV bij het starten van een film/serie niet meer na te denken en de frequentie van de TV aan te passen aan de film.

Ook heb ik voor een paar dollar een MPEG2 licentie gekocht via de RPi site.
Dan speelt hij DVDs ook goed af.

De externe USB 2.5" disk (buspowered) werkt bij mij niet.
Wat ik heb gedaan: Een ICIDU gevoede USB hub ( http://tweakers.net/pricewatch/269353/icidu-ai-707927.html gehaald. Ik heb de RPi via USB aangesloten (dus wordt nu gevoed door de HUB), dus je hebt maar 1 voeding nodig en de MicroUSB voeding van de RPi kun je voor je S4 gebruiken. Natuurlijk heb ik de HUB ook op de RPi aangesloten :+ .
Dan kun je wel USB disks aansluiten.
Voordeel is ook dat je extra poorten hebt voor een keyboard, muis, joystick, bluetooth dongel etc.

Zie voor OpenELEC: http://www.openelec.tv/ge...ry/10-raspberry-pi-builds

In de config.txt, op de fat partitie van de SD kaart:
# Overclock mode settings.
#
# default recommended values are: arm_freq | core_freq | sdram_freq | over_voltage
# no overclocking : 700 | 250 | 400 | 0

arm_freq=800
core_freq=300
sdram_freq=400
over_voltage=0

# set to 'force_turbo=1' to disable dynamic overclocking (you can lose your warranty!)
force_turbo=0
Edit: Typo's en aanvullingen.

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 12 juli 2013 11:57]

Thanks voor je reactie. Ik was dit weekend van plan om een hubje te halen die niet usb-powered is, om daar de schijf op aan te sluiten. Ook omdat ik zeker weet dat de schijf dan altijd voldoende stroom krijgt :)
Gewoon de 2100mA adapter van de Action a 3,99 euro halen. Met deze aangesloten kon ik zonder problemen mijn G15 toetsenbord met verlichting gebruiken (gebruikt aardig wat mA).
Bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels al een hubje met een adapter, dus voor mij is het niet meer van belang. Misschien voor andere gebruikers :)