Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHB9100 Bluetooth Koptelefoon (Zwart) Review

boyfromutrecht 10 juli 2013, 3.990 views

Philips SHB9100 Bluetooth Koptelefoon (Zwart)

Pluspunten

• Telefoongesprekken aannemen
  • Handsfree bellen
  • Ingebouwde microfoon
  • Muziek kwaliteit goed ( via kabel )
  • Als accu leeg is, kabel inpluggen en je kunt verder luisteren.

Minpunten

• Muziek kwaliteit een goede bitrate lager via bluetooth (slechter geluid )
  • Je kan geen muziek luisteren tijdens het opladen.

Na jarenlang gefrustreerd rond te hebben gefietst met oordopjes en kabels die door het fietsen de oordopjes uit mijn oren trok, wou ik wel een keer een bluetooth koptelefoon uitproberen. Mijn oog viel op de Philips SHB9100 door de goede reviews op internet en de gunstige prijs.

Na de koptelefoon uitgepakt te hebben, moest ik deze eerst even aan het stroom leggen alvorens ik de koptelefoon kon gebruiken. Dit gaf mij mooi de tijd om de gebruiksaanwijzing te lezen. Het was verassend dat de koptelefoon ook een ingebouwde microfoon had. Ook kun je met de telefoon de muziek bedienen op je telefoon.

Zoals al eerder vermeld bij de review van de Sony Smartwatch kan de muziek enkele hikjes geven als je de bluetooth combineert met de koptelefoon en de smartwatch. Dit was voor mij geen probleem.

Heb jij ook een Philips SHB9100 Bluetooth Koptelefoon (Zwart)?

Missschien wel een goed idee om te vermelden welke audioprotocollen hij ondersteund, gezien het verschil in kwaliteit.
En wat is goed geluid via een kabel? Frequentiebereik, treed er luistermoeheid op, is er een EQ nodig, etc.
Ik heb geen verschil gemerkt met luisteren via de kabel. Ik heb tot nu toe, maar één keer de kabel hoeven te gebruiken, omdat ik mijn laadkabel was vergeten. Het was niet slechter, dat zou ik wel hebben gehoord!
Ik gebruik het apparaat om podcasts te luisteren op mijn iPhone en games te spelen op de PSP.

Ik heb wel twee minpunten met dit apparaat:
Ten eerste dus de laadkabel. Dit is geen standaard mini-usb kabel! Het is een eigen usb-kabel of er is een usb-kabel-type waarvan ik niet op de hoogte ben.
Ten tweede de bas-weergave. Deze is op laag volume te zwak! Als ik de koptelefoon voluit zet en het volume langzaam opendraai op mijn iPhone, komt op 50% volume hoor je plots een volle(re) bas in de muziek. Het is niet storend in veel gevallen, maar wel als je in publieke omgevingen (lees: in de trein) de nieuwste hardstyle-tracks wilt beluisteren. ;)
Deze Philips heeft maakt nog gebruik van de "oude" SBC compressie. Codecs als apt-x op de wat duurdere modellen geven een betere kwaliteit, maar dat moet dan wel op je bronapparaat worden ondersteund. Op je Note is dat overigens niet het geval.

Je zou bij SBC dus wel degelijk kwaliteitsverschil moeten horen bij Bluetooth A2DP versus Bedraad. Bedraad geeft een hoorbaar betere kwaliteit. Indien niet, dan is of de kwaliteit van deze koptelefoon discutabel, die van je oren of je muziekcontent is van een lage bitrate.

Ik heb zelf ooit een oude versie van deze koptelefoon gehad en het kwaliteitsverschil tussen BT en bedraad was duidelijk hoorbaar op flac audiobestanden. Prima ding verder voor deze prijs, maar verwacht geen al te hoge geluidskwaliteit. Zweer nu bij mijn Senheisser MM550. :)
Ik luister alleen podcasts op mijn iPhone. welke niet van geweldige geluidskwaliteit zijn. Dus ik denk dat er weinig tot geen verschil is met luisteren via BT of kabel in dit geval.
Ik heb de Philips ook alleen gehaald voor het reizen met de trein. Thuis luister ik mijn muziek met twee KRK-boxen, met volle kwaliteit (24-bit WAV) of FLAC.