Sony Vaio VGN-AR71S Review

pagani 25 juli 2008, laatste update op 25 juli 2008, 3.109 views

Sony Vaio VGN-AR71S

Pluspunten

• Rappe processor
  • Rappe raidsetup
  • Zeer helder en warm beeldscherm
  • Updatesysteem drivers
  • Blu-ray speler

Minpunten

• Prijs (maar wel waar voor geld)
  • Gebrek aan documentatie/cd's
  • Enigzins fragiel klepje ethernet/modempoort
  • Vooraf geďnstalleerde meuk (Norton, Google)
  • Resolutie (geen nadeel voor mij, maar voor de resolutiefreaks onder ons wel)

De laptop komt in een vrij saaie doos, wel goed verpakt. Naast de laptop bevindt zich in de doos alleen wat garantiedocumentatie, een quick start guide en natuurlijk de adapter. Geen installatie/recovery cd's of geprinte handleiding dus, jammer.

Maar vervolgens komen we bij de laptop zelf uit. De laptop is zeer snel (je bent ook binnen een kwartier klaar met de basisinstallatie), is degelijk gebouwd, goed afgewerkt en stil (afgezien van een klein beetje hoogfrequent geluid wat waarschijnlijk 99% van de mensen toch niet hoort). Het scherm is prachtig, de resolutie van 1440x900 is voor een 17 inch scherm niet extreem hoog, maar voor mij is het zeker voldoende. De kleuren zijn prachtig, mooi warm. Ghosting e.d. heb ik niet kunnen waarnemen.

Het updaten van de drivers voor de laptop gebeurt middels een Sony Vaio update programma. Dit werkt perfect. Ik kom van Acer af, waar je zelf stuk voor stuk de drivers van de site/ftp moest trekken en installeren. Dit was dan ook een verademing. Programma starten, updates selecteren en de laptop het werk laten doen.

De grafische prestaties van de 8600m gt (in games) heb ik nog niet getest, hier zal ik nog een update voor maken.

Zeer positief ben ik in ieder geval over de niet-grafische prestaties. De twee harde schijven in raid 0 zorgen voor een razendsnelle combinatie. Het interne geheugen is voor zaken als Photoshop e.d. ruimschoots voldoende en zal voor games waarschijnlijk geen problemen opleveren. De processor is overduidelijk een van de snelste processoren voor laptops, processorintensieve taken (filters in Photoshop, 3d-renders in Autodesk Maya) worden moeiteloos uitgevoerd met snelheden die ik nieteens gewend ben van desktops.

Als extra feature heeft de laptop een BD lezer/brander. Het afspelen van dvd's/bd's gaat perfect, heb het branden nog niet getest aangezien ik eigenlijk nooit meer iets brand (zet alles op harde schijven) Ik zal alleen wel nog een recovery disk moeten branden bij gebrek aan recovery disks in de doos, dus dit zal ik ook meenemen in de update van deze review.

De aansluitingen zijn er in overvloed. VGA, HDMI, USB, Firewire/iLink etc. De meeste aansluitingen zitten netjes weggewerkt achter paneeltjes. Ik moet wel zeggen dat het minuscule paneeltje over de ethernet en modempoort een beetje fragiel aanvoelt, maar die gebruik ik toch nooit. De andere panelen voelen prima aan.

Zoals zo'n beetje elke merklaptop staat er op de AR71S een aardige hoeveelheid onzin (Norton, Google toolbar etc.). Maar aangezien vrijwel elke tweaker toch z'n systeem aan z'n wensen zal aanpassen is dit geen groot probleem, enkel een bron van lichte irritatie omdat het eerste wat je gaat doen (bij behoud van de bestaande Vista installatie) het verwijderen van software is.

Tot nu toe ben ik dus érg tevreden over de ar71s, het is vooralsnog een prima desktop replacement. Vooralsnog omdat ik hem nog niet getest heb met games, maar ik verwacht hier geen problemen.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-AR71S?

Wanneer komt de update? En dan met name de graphics?
bevalt hij verder goed?
Ik sta op het punt om deze te kopen, ben je nog steeds tevreden?
is het een 64 bits laptop?
Hoe lang is de accuduur?
leeg

[Reactie gewijzigd door squareape op 7 januari 2009 10:00]

@fredhachee: inderdaad 64bits laptop, maar vista 32bit is geinstalleerd als je hem koopt. accuduur is belabberd kort. ik ben verder supertevreden over deze laptop. het is echt een monster qua mogelijkheden. heb hem ongeveer een maand geleden voor 999 gekocht bij ViComputer. superaanbieding maar ik weet niet of ze hem nog steeds voor dat geld hebben. vaak is hij nog duurder dus zoek even goed.
op internet zie ik vaak dat de grafische kaart 256 mb geheugen heeft (bij laptop specificaties), terwijl de 8600m gt naar mijn idee 512 mb moet hebben.

hoeveel grafisch geheugen heeft de computer daadwerkelijk?

[Reactie gewijzigd door squareape op 8 januari 2009 13:27]