Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

redniels 7 juli 2013, laatste update op 7 juli 2013, 1.362 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • toetsen
  • uiterlijk

Minpunten

• prijs
  • compactheid van het keyboard

Waarom:

Ik zat al langere tijd te azen op een volledig mechanisch toetsenbord. Vanwege ervaringen met andere steelseries producten en de "no nonsense" vormgeving was mijn oog al lang geleden gevallen op de 6Gv2. ook het grapje dat dit toetsenbord 104 simultane aanslagen ondersteund (enkel via PS/2) is een leuk maar onmogelijk te gebruiken gimmick (ik heb tenslotte maar 10 vingers) die wel iets verteld over de bouwkwaliteit en de gebruikte componenten.

Omschrijving/Eerste indruk:

Wow. dit ding is zwaar. op de doos staat iets over een metalen plaat ter versteviging en ik geloof het. Dit ding zou niet misstaan als melee wapen in een van de Fallout games. de bouwkwaliteit is geweldig, de toetsaanslag fijn. Ik hou ook van de harde "klak" van dit type switches die behalve je vingers ook je oren vertellen dat er iets is gebeurd.
Dit toetsenbord heeft ook geen "uitklapbare voetjes", je weet wel die krengen die na 2 weken afbreken. in plaats daarvan is het toetsenbord permanent "schuin" opgesteld door de wigvorm op de bodem. dus niets wat kan afbreken of doorbuigen.
De steelseries knop(+F1 -F6) is een handige extra toevoeging om muziek/geluidsniveau snel en gemakkelijk te regelen zonder dat er extra poespas op het toetsenbord terecht komt zoals bij Logitech met draaiknopjes en freubel dingen.

Nadelen:

Nou.. het toetsenbord is ....compact. het is net een paar cm kleiner (misschien maar 1,5?) dan mijn vorige (een logitech plank uit de G series) of mijn standaard Lenovo op het werk. En vreemd genoeg merk je dat wel. de toetsen zijn net iets kleiner en staan net iets dichter op elkaar. Dit is wennen.Ook, waarschijnlijk vanwege de interne metalen plaat die het toetsenbord zo verdomd stevig maakt, is het ding hoger dan een ander toetsenbord. Hierdoor, als je gewend bent net als ik, om je polsen op het bureaublad te leggen als je typt of gamed, is het lastiger om een comfortabele postitie aan te nemen. Zolang je je handen "er boven laat zweven" is er niets aan de hand, maar zo gauw je je polsen laat rusten op je bureau worden je handen vreemd naar boven gekanteld, meer dan bij andere toetsenborden. voor mij is dit lastig en ik leg dus iets onder mijn polsen. maar, een aangename type positie is voor iedereen anders dus: Your milage may vary..

Conclusie:

een toetsenbord voor het leven. tenminste, zolang er PS/2 of usb poorten blijven bestaan en we niet binnen 2 generaties 100% touch/kinect achtig zijn geworden.. In dat geval is het een leuk artikel voor je achterkleinkinderen: die kunnen het gewoon in de vitrine zetten en als antiek verkopen. ik weet 100% zeker dat dit toetsenbord over 100 jaar gewoon nog bestaat en werkt.
(zolang je het niet recycled natuurlijk)

Ondanks de genoemde nadelen ben ik er ontzettend blij mee en zie ik niet in waarom (en of) ik ooit een andere toetsenbord nodig zal hebben.

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?

Een spontane review. Leuk beschreven. Ik kan het natuurlijk opzoeken; zijn de switches van het "zwarte" type? Ik ben aan zoeken naar een game toetsenbord. Ik speel WoT. ik merk dat na verloopt van tijd mij linkerhand wat moe en beverig wordt en kramp krijg in mijn muishand. Ik heb dus wat onder mijn handen gelegd en mijn onderarm/pols ligt op de tafel. Dit toetsenbord lijkt dat niet te voorkomen.
Je hebt de 6gv2 ook in de Red edition. Die heb ik :) Is niet overal leverbaar maar wel een stuk duurder. Kostte me 100 euro
ik denk, dat als je een steelseries keyboard wilt en je polsen (goed) wil ondersteunen je 1 stapje hoger moet kijken op de ladder:
pricewatch: Steelseries 7G
of misschien de corsair, hoor ik ook veel goede verhalen over.

en ja; het zijn de zwarte switches.
Ik heb nu ook redelijk wat getypt op de steelseries 6gv2 (van een vriend), en ik vind hem heel lekker typen, maar er zijn voor mij toch wat onoverkomelijke problemen. Ik mis mijn linker windowstoets en de backslash zit op de verkeerde plaats, wat weer resulteert in een the kleine rechtershift knop. Ook onderschrijf ik dat het fijn is om iets onder je polsen te hebben als je erop typt. Verder is het echt een heel fijn toetsenbord.