Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart) Review

Henshin 7 juli 2013, 1.813 views

Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Degelijke geluidskwaliteit voor de prijs
  • Kleine kabel kan handig zijn voor laptops en portable spelers.

Minpunten

• Ik vind de oude goedkopere SHP 2700 beter klinken
  • Niet voor grote oren

Ik was op zoek naar een andere koptelefoon ter vervanging van mijn oude SHP 2700 die helaas kapot is gegaan. Ik heb daarom zowel de SHP 6000 als de SHP 8000 besteld. De SHP vond ik waardeloos dus die kon gelijk weer in de doos. Hier daarover meer: http://tweakers.net/produ...s-shp6000-10-(zwart).html. Met de SHP 8000 ging het echter een stuk beter af.

Het comfort is een stuk beter dan bij zijn kleinere broer de SHP 6000. De oorschelpen zijn dieper en ik had hier geen last van de plastic ring die tussen de speaker en de padding zat. Echter kreeg ik wel snel last van mijn rechter oor toen ik een bril droeg. Ik draag meestal lenzen maar soms een bril en ik heb dus met beiden getest. De hoofdband is perfect. Hij is lekker zacht en hij geeft niet af. De SHP 2700 wilde nog wel eens wat schilfertjes afgeven van het synthetische leer dus om daar vanaf te komen moest ik deze een keer epileren met wat breed plakband. Dat is bij dit model dus niet nodig :). De padding/kussentjes in de oorschelpen is van hetzelfde materiaal als de SHP 6000 maar deze zijn dikker en het zit daarom wat lekkerder. Het synthetische leer voelt prima aan. Ik verwachte eigenlijk dat het slecht zou ventileren maar dat viel bij mij juist ontzettend mee. Maar het betere comfort is vooral te wijten aan het feit dat de oorschelpen dieper zijn. De diameter van de oorschelpen hadden toch wel wat groter mogen zijn, dan was het zeker wat comfortabeler geweest. Als je grote oren hebt dan kan je deze koptelefoon naar mijn mening beter niet nemen.
De oorschelpen kunnen net als bij zijn kleinere broer (een klein beetje) 360° rondom draaien waardoor de oorschelpen altijd loodrecht op je hoofd staan. Ook kan je de hoofdband gemakkelijk op de gebruikelijke manier verstellen naar de grote van je hoofd.

De bouwkwaliteit is over het algemeen gewoon goed. Het materiaal gebruik is prima. Er zit een aluminium strip in de hoofdband wat er fraai uit ziet en hij voelt redelijk solide aan. Het draaien van de oorschelpen werkt ook gewoon goed. De kabel is 1,2 meter lang maar je krijgt er een verlengkabel bij van 1,8 meter. De kabel is vrij dun en de plug had naar mijn mening iets beter gekund door het te laten aflopen om zo de kans op een kabelbreuk te verkleinen.

De geluidskwaliteit is degelijk voor zijn prijs. Verwacht echter geen sublieme helderheid, diepgang of bas. Vergeleken met een andere koptelefoon die ik heb, een Shure SRH 840, is deze nogal... saai. En dat terwijl de Shure SRH 840 een referentie (neutraal) koptelefoon is. In vergelijking met mijn oude SHP 2700 vond ik dat de SHP 8000 iets meer bas had mogen hebben. Het is natuurlijk te verwachten dat je voor dit geld geen ultieme koptelefoon krijgt maar doe er dan in ieder geval iets leuks mee zoals de SHP 2700 dat deed. Films kijken en gamen (actie, fps, en vergelijkbare dingen) was een genot met dat ding ondanks zijn lage prijs. Ook in verhouding met de SHP 2700 vind ik dat de SHP 8000, zeker omdat die iets duurder is, ietsjes spannender had mogen zijn. De bouwkwaliteit is dan echter wel iets beter. En hij ziet er zeker ook niet verkeerd uit.

Conclusie. Voor het geld is dit een degelijke koptelefoon als zou ik zelf liever voor iets meer geld investeren in een betere koptelefoon zoals een AKG K 540. Als je eenmaal een goede koptelefoon gebruikt heb wil je gewoon niet voor minder want het verschil is duidelijk te horen. Mocht je toch vastzitten aan een budget dan is de Philips SHP 8000 een goede keuze. Ik geef hem zelf een 7.

Noteš: Films, muziek en games getest (DTS, FLAC, MP3 @320kB/s) op een desktop met een (onboard) Realtek audio chip; Realtek ALC889A.

Heb jij ook een Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart)?