Canon Pixma MX895 Review

FvdM 3 juli 2013, laatste update op 21 november 2013, 1.015 views

Canon Pixma MX895

Pluspunten

• LAN 100 Mbit/s
  • WLAN
  • IPv4
  • Duplex scannen (bonjour)
  • Duplex printen (bonjour)
  • Laag inkt verbruik
  • Bonjour / AirPrint
  • LPR
  • Google Cloud Print
  • Web UI (wel oud)
  • Geen drivers nodig

Minpunten

• IPv6 werkt niet
  • Geen dualstack v4/v6 mogelijkheid
  • Web interface sterk verouderd
  • Traag scannen 300 ppi
  • Traag printen normale kwaliteit tekst
  • Duplex scannen keert blad volgorde om, behoorlijk irritant bij grote stapels
  • Geen 200 ppi scan resolutie
  • Hoge piep (voeding?)

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Inktverbruik Score: 4
Dit is een korte review.

Over het algemeen is dit een aardige printer met een laag prijskaartje. Verkijk je echter niet op de features. Het schijnt ondersteuning te bieden voor LAN, WLAN, IPv4, IPv6, AirPrint, Google Cloud Print, duplex print/scan. Het lukt mij echter niet om LAN werkend te krijgen mt scanner of LAN met AirPrint of IPv6 over zowel LAN als WLAN. Als je de MX895 op mooie afstand van een wifi accesspoint kunt plaatsen - 5 meter - en je hebt weinig last van buren, dan werkt WLAN met IPv4 en Bonjour (airprint) helemaal top.

Er is ng een vervelend probleem met bedraad LAN. Na ruim een uur is de printer uit het netwerk verdwenen! Hij staat aan, is pingbaar, maar reageerd nergens meer op. Het is mij niet gelukt de oorzaak te traceren en heb met een andere printer (Brother MFC-6940CW) in hetzelfde netwerk nooit dergelijke problemen.

Het apparaat heb ik op een wat grotere afstand van het AP staan waardoor de snelheid snel instort naar 48 Mbit/s en aanvankelijk koos ik daarom voor een utp kabel naar mijn gigabit switch. Bonjour werkt dan niet meer waardoor OSX wel de printer functie herkent, maar niet de scanner. Het installeren van de laatste drivers en firmware heeft helaas geen merkbare gevolgen gehad.

Ik heb niet de USB aansluiting getest daar de printer voor mij volledig over het netwerk moet functioneren.

Google Cloud Print is handig vanuit Google apps op de iPhone en wellicht andere devices. De print opdracht komt snel binnen, maar vanuit de Gmail app is de print layout wel erg lelijk. Maargoed dat is smaak.

In vergelijking met de Brother is de printer erg traag met scannen en printen. Een factuur scannen (tekst, logo, etc) op 300 ppi duurt zeker 50 seconden. Eerst wordt de helft gescant binnen 2 seconden, dan een paar seconden stilte waarin de data verzonden wordt naar de computer, vervolgens gaat het super traag de andere helft scannen waar het zo'n 40 seconden over doet. Tijdens dat deel wordt nog de data van het eerste deel verzonden, waardoor ik vermoed dat de geheugen buffer erg klein is. 150 ppi gaat wel vlot maar is voor veel dingen een te lage resolutie. De scanner ondersteund helaas geen mooie tussenweg van 200 ppi.

Een andere irritatie is de hoge pieptoon dat elke 10 minuten uit het ding komt. Ook al staan fax functie en alle geluidsinstellingen uit het blijft terugkomen. Hoofdpijn waardig.

In het kort is de Canon Pixma MX895 een prima apparaat als je zo nu en dan wat documenten verwerkt. Voor serieuzer werk raad ik aan verder te kijken.

Update 20 november 2013:

Inmiddels ben ik verhuisd en daarmee over op een nieuwe router voor glasvezel, een Fritzbox 7390. Met deze router werkt het bedraad aansluiten met bonjour helemaal soepel. IPv6 is nog steeds niet serieus daar het apparaat dan alleen bereikbaar is als het niet slaapt. Met IPv4 gaat het printen en scannen wel goed. Naar mijn idee heb ik zowel de vorige router FB 7360 als de nieuwe 7390 op dezelfde manier ingesteld, waardoor het dan tch anders werkt is mij een raadsel. (maar niet meer mijn probleem hehe)

Scannen 300 dpi gaat nu met 12-23 Mbit/s.
Dubbelzijdig scannen 300 dpi is nu klaar in 40 seconden.

Vreemd is dat incidenteel 200 dpi beschikbaar is in de scan opties. Maakt niet uit welk programma of OS ik gebruik.

Alles wijst er op dat de firmware niet zorgvuldig is opgebouwd. Daarmee is mijn advies ongewijzigd: voor serieus werk zoek even verder, ben je opzoek naar een AIO met een beetje extra (niet professioneel) en staat deze Canon in de aanbieding voor minder dan 100 dan is het best een mooie aankoop.

Heb jij ook een Canon Pixma MX895?

Aardige review, ik heb deze printer ook, bevalt prima, inderdaad niet de snelste maar moet zeggen dat geen van de canon printer na de mp600 dat waren (heb een MP610/620/MG6250 gehad). Ik heb trouwens geen hoge piep, wellicht dat de jouwe niet helemaal pluis is, zou het even nachecken. Heb zelf eigelijk nooit de webinterface gebruikt, nooit geweten dat er 1 was. Overigens gebruik ik windows7 en werkt eigelijk alles wel prima. Ook werkt duplex stack scannen prima en heb ik geen problemen met de volgorde. (gebruik de canon suite of adobe acrobat X).
Bedankt voor je reactie. Mijn tekst en opsomming is wat slordig en ontoereikend. Met dual stack bedoel ik het gelijktijdig instellen van IPv4 en IPv6, met deze firmware moet je kiezen f v4 f v6.

De ADF duplexscan volgorde is opzich goed, maar de stapel die achterblijft is omgekeerd. Er zijn ook scanners met twee heads die beiden kanten tegelijk scannen waardoor de stapel de oorspronkelijke volgorde behoud. Deze scanner doet eerst de ene kant, draait het papier om, en scant te achterkant. Zo worden de even en oneven pagina's verwisseld, in plaats van 1,2,3,4,5 krijg je 2,1,4,3,5.

Ik moet eigenlijk een keer het apparaat grondig doorspitten opzoek naar de pieptoon en het netwerk verkeer door wireshark halen. Ook vermoed ik dat er met de webinterface veel meer mogelijk dan nu benut wordt.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 5 juli 2013 16:34]

Hoi, dank voor deze review! Nuttige info die bij de meeste reviewsites ontbreekt.

Ik heb nog een vraagje:

Scan je in kleur, zwart/wit of grayscale? 300dpi / kleur A4 in 50s vind ik op zich acceptabel, ik scan het meeste toch in zwart/wit of grijstingen, maar zou het dan wel hl fijn vinden als dat een stuk sneller zou zijn :-) Zou je kunnen aangeven hoe lang dit duurt? En misschien ook bij 200dpi? Wellicht dat het dan in de buffer past en dat de scan dan maar enkele seconden duurt..? En maakt het misschien nog uit of je hem met USB aansluit? Dan is de data misschien sneller op de PC (waardoor de scan ook weer sneller gaat).

Zou super zijn als je wat metinkjes wil doen ! :-)

[Reactie gewijzigd door dirkpostma op 26 september 2013 14:47]