be quiet! Dark Rock Advanced C1 Review

Maffie500 2 juli 2013, 1.144 views

be quiet! Dark Rock Advanced C1

Pluspunten

• Zeeeer stil. Ik hoor hem niet. temp cpu tussen de 30 en 40 graden.
  • Mooi design maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

Minpunten

• Installatie is niet echt gemakkelijk omdat de handleiding niet voor mij persoonlijk niet duidelijk genoeg is.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik heb maar eens een nieuw haswell systeem samengesteld en vermits het toestel in de woonkamer komt te staan moest de computer echt wel zo stil mogelijk zijn.
Ik had al een paar positieve reviews gelezen en heb mij dan deze processor cooler gekocht. De specificaties heb ik van de officiele site van Be Quiet

Overall dimensions without mounting material (L x W x H), (mm)

95 x 122 x 166
AMD: 754 / 939 / 940 / AM2(+) / AM3 (+) / FM1 / FM2
Backplate Mounting :✓
Fan model, number: SilentWings PWM 120mm
Overall noise level (dB(A)) @ 900/1250/100% (rpm): 6.6 / 14.4 / 18.8

Als de koeler eenmaal geplaatst is het een super stille mooie cpu cooler. Maar het installeren is echt niet gemakkelijk. Ik vind het persoonlijk niet gemakkelijk om zo'n grote cpu cooler te plaatsen. De handleiding gaf mij persoonlijk veel te weinig informatie waardoor ik 2 keer opnieuw ben kunnen beginnen.
Link naar de documentatie: http://www.bequiet.com/en/cpucooler/235

Edit: tektst aangepast en link toegevoegd

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Advanced C1?

Magere review imo. Je zegt dat het een hel is om de koeler te installeren en dat de handleiding onvoldoende is. Waaruit blijkt dat dan? Heb zelf geen ervaring met deze koeler, wel zijn iets kleinere broer Shadow Rock Pro, en de nog grotere Noctua NH-D14 (LGA2011).

Handleiding van de shadow rock was voor mij duidelijk genoeg, in principe zat de koeler er zo op, ware het niet dat ie vrij veel ruimte inneemt waardoor het nogal prutsen was om m er netjes op te krijgen met een gemiddeld formaat behuizing. Bovendien, als je zoals je zegt uberhaupt al moeite hebt met installeren van losse cpu koelers, is het dan wel een specifiek minpunt van deze koeler?
Ik heb de review een beetje aangepast en de link naar de handleiding erbij gezet.
Zo kan iedereen voor zichzelf bepalen of de handleiding duidelijk genoeg is.
Als je de andere review op tweakers leest zul je merken dat ik niet de enige ben die het plaatsen moeilijk vond.
Zat zelf ook te twijfelen voor deze koeler of de Coolermaster Hyper 412S (mijn review) uiteindelijk dus de Hyper 412s gekocht.

Heb je zelf wel ervaring met het installeren van CPU koelers? Ik lees wel vaker dat mensen het moeilijk vinden om een CPU koeler te plaatsen maar dat komt dan meestal omdat het de eerste keer is.

Had graag een wat meer uitgebreide review gezien en wat afbeeldingen zijn altijd fijn. Hoe is de temperatuur van de CPU met deze koeler onder idle en stress?

Ik heb de handleiding bekeken en deze ziet er beter uit dan die van de 412S en DIT is trouwens de link naar de handleiding.
Ik vond het inbouwen ook niet echt makkelijk icm de handleiding. Er stond niet eens duidelijk bij welke kan je hem op moest monteren in de kast of t.o.v. processor. Door hem op rand van de tafel te leggen kon ik steeds 1 schroefje aandraaien van onderen. En mag je na het monteren moederbord optillen via de cooler? heb ik maar gedaan want alleen het moederbord vasthouden leek me iets te gevaarlijk op doorzakken.
Toen kwam de grootste tegenvaller.....ik krijg mijn kastpaneel er niet meer op, hij steekt iets van 5 mm uit...OEPS ! Maar hij staat in de woonkamer nu met kast open en hij is inderdaad heeerlijk stil !

Dus alleen kopen als:
- als je kast groot genoeg is!
- als je handig bent

en er zat al koelpasta bij....had ook wel wat duidelijk aangegeven kunnen worden in de webwinkels, had ik dat niet apart hoeven te kopen.

Groet
Marco
Dan ben ik toch niet de enige die het moeilijk vond :)

Hij is bij mij nog altijd heerlijk stil. De vrouw des huizes is super tevreden met de stille pc in de woonkamer.