Canon EOS 5D Body Zwart Review

Q 19 juli 2008, laatste update op 24 november 2011, 958 views

Canon EOS 5D Body Zwart

Pluspunten

• Full frame
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • Groot (genoeg) LCD scherm
  • Stevig gebouwd (niet officieel weather-sealed, maar wat regen kan hij wel hebben)

Minpunten

• Misschien wat verouderd, maar ik weet niet welke features deze camera mist die je anno 2008 toch wel 'zou moeten hebben'.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De Canon 5D is anno 2008 al weer wat jaartjes op de markt en zal vast en zeker achter lopen in technologisch opzicht met de nieuwe generatie digitale SLR's.

Maar voor 1500 euro (met cashback) is dit de goedkoopste Full-frame camera die je kunt kopen. En al mag de camera gedateerd zijn, anno 2008 komt de camera nog erg goed mee als je naar de beeldkwaliteit kijkt. De foto's die deze camera weet te produceren zijn vrijwel zonder uitzondering erg goed. Het kan misschien beter, en die ontwikkeling is goed, maar daar hangt vast ook zijn prijs aan, en de 5D heeft wat dat aangaat geen concurrent.

De 5D is voor mij een upgrade van de 20D en op het eerste gezicht zijn de verschillen tussen deze camera's klein. Het menu is vrijwel gelijk, de bediening is vrijwel het zelfde. Maar de zoeker is ronduit een genot ten opzichte van de 20D. Het ook het grote LCD scherm is een sterke verbetering. Eerlijk is eerlijk, op het scherm van de 20D kon je eigenlijk niet zien of een foto was gelukt. Bij de 5D wel.

Ook heb ik het idee dat de automatische belichting en schepstelling van de 5D beduidend beter is dan de 20D. Maar dat is meer een gevoelsmatige indruk.

Een punt dat mij persoonlijk niets uitmaakt maar voor mensen die aan sport-fotografie doen: 3 fps tov een 5 fps van de 20D en zijn opvolgers.

Een ander punt is dat dit een semi-professionele camera is, en het dus zonder pop-up flitser moet stellen. Flitsen kan alleen met een externe flitser. Voor mij geen probleem, pop-up flitsers zijn toch meestal ondingen.

Voor mij was de Full-frame sensor de belangrijkste reden om over te stappen. De controle over het depth-of-field is erg anders tov de crop-camera's en in mijn beleving mooier. In mijn beleving is een full-frame camera als deze te verkiezen boven een (moderne) crop-camera als de 40D, maar dat is voor ieder een persoonlijke keuze.

Heb jij ook een Canon EOS 5D Body Zwart?

Vanaf een 20D is het echt een verademing qua FOV en zoeker. En is het hoedan ook altijd een vlinke stap omhoog. Ik weet niet hoelang je hem al hebt en wat je fotografeerd. Maar als je onderwerp niet in het midden zit zul je met name bij groothoek lenzen als een 17-35/16-35 F2.8 lens op korte afstanden wel tegen zijn beperte AF bereik aanlopen.
Mischien dat ik daar onbewust tegenaan ben gelopen. Ik heb de 17-40. Maar vooral die fijne scherpte-diepte en het 'bokeh' om maar een vies woord te gebruiken bij de meer tele-achtige lenzen zijn zalig (lens afhankelijk, i know).