Eizo Flexscan S2431W-BK Zwart Review

Q 19 juli 2008, laatste update op 24 november 2011, 5.661 views

Eizo Flexscan S2431W-BK Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Kleurenweergave
  • Vormgeving

Minpunten

• Bediening OSD
  • Build-in speaker is waardeloos

In 1998 heb ik heel veel guldens uitgegeven voor een IIyama 22" CRT. Na 10 jaar vond ik het wel mooi geweest en was het tijd geworden om het grote bakbeest bij het vuilnis te zetten en het ding te vervangen voor een mooie TFT. Het was een prima monitor waar ik erg van heb genoten, vooral de hoge resolutie van 1600x1200 die pas de laatste jaren wordt voorbijgestreefd door de grotere TFT's.

Ik wilde een monitor aanschaffen van een zeer goede kwaliteit maar niet voor professioneel gebruik. Dus geen 'grappen' van meer dan 1000 euro. Maar wel iets wat net als de IIlyama weer een tijdje mee zou gaan.

Omdat ik geen zin heb om half Nederland af te reizen heb ik me vooral verdiept in reviews van de schermen en heb ik mijn scherm uiteindelijk 'blind' gekocht. Ik ben dus ook een beetje afgegaan op mijn gevoel (gevoed door de reviews op Internet) en de goede naam die Eizo altijd wel heeft gehad. Ik denk dat dit wel iets is wat je in je achterhoofd moet houden bij het lezen van deze review.

Uit de materie bleek wel dat je schermen met TN panelen het beste links kunt laten liggen als je voor goede kleuren weergave en kijkhoek wilt gaan. IPS is dan het andere uiterste, waar reactietijd en prijs weer een probleem vormen. S-PVA schermen lijken dan een mooie tussenweg.

Omdat Dell mooie 24" schermen maakt voor een scherpe prijs zijn deze erg populair. Ik ben daarom eerst naar deze schermen gaan kijken. De reviews waren wel positief, maar als je wat verder las dan hadden de schermen toch wel hun minpuntjes, zoals ghosting. Ik wil geen discussie aangaan over deze monitoren, als je er tevreden mee bent, of oneens met dergelijke reviews, prima. Maar wat ik las over deze schermen maakte dat ik uiteindelijk toch verder ben gaan kijken.

Omdat ik weet dat Eizo zich altijd heeft voor laten staan op kwaliteit ben ik naar dit assortiment gaan kijken. Al snel bleek dat Eizo een 24" scherm aanbood, de S2431W van deze review, die eigenlijk aan mijn wensen voldeed voor een prijs die enkele honderden euro's hoger ligt dan de Dell schermen.

In de zoektocht op het internet let ik vooral op de negatieve eigenschappen. In de reviews die ik heb gevonden kwam er altijd 1 groot minpunt uit: de prijs. Verder hadden de reviewers niet echt kritiek op deze monitor.

In deze review hou ik het stramien aan van Martiniman die al eerder een review schreef over deze monitor. Mede op zijn review heb ik de stap gewaagd.

Vormgeving

Mijn hart wilde eigenlijk een Apple Cinema display, maar gezien de huidige situatie is dat eigenlijk jezelf te kort doen. Het zijn mooie schermen, maar ten tijde van het schrijven van deze review lopen ze gewoon op achter en zijn ze qua prijs/kwaliteit te duur.

De Eizo S2431W lijkt op de Dell 24" schermen. Een eenvoudig scherm, met een dunne zwarte omlijsting. Lekker strakt, geen franje. Het is een kwestie van smaak maar ik vind het scherm er zelfs mooier uitzien dan de Dell schermen.

De kwaliteit ervaar ik als zeer goed. Het scherm is erg stevig en zwaar gebouwd. Als je de monitor afstelt dan merk je dat er echt weerstand wordt geboden, maar het gaat niet stroef.

Als we naar de voorkant kijken dan is er meteen een leuk detail: in de power-knop zit een blauw led-lichtje waarmee het scherm aangeeft of deze aan staat of niet. Niet zo spannend, maar dit lampje kan uit en dat is eigenlijk heel prettig, dat leidt minder af en maakt het scherm nog strakker. Alleen de grote rij met knoppen onderaan in het midden van het scherm voor het OSD is iets minder mooi. Eizo kan daarin toch een voorbeeld nemen aan Dell.

Verder zit er in het scherm nog een speaker maar die hadden ze beter weg kunnen laten, kwaliteit is ronduit slecht. Maar daarom kocht ik het scherm ook niet. Rechtsboven zit een lelijke stikker met model en type maar die kun je er gelukkig afhalen.

Het scherm kan ook in portrait stand (verticaal) worden gezet, wat zonder veel moeite gaat.

Beeldkwaliteit

Zie mij als een kritische consument, maar niet als een pro-gebruiker. Het scherm is puur voor privé-gebruik. Denk aan surfen, films kijken en wat amateur fotografie met de Canon 5D. Incidenteel nog wel eens een computerspelletje. Ik heb weinig ervaring met andere TFT schermen, behalve dan het 20" scherm uit de 1e generatie iMac, waar ik overigens ook redelijk tevreden over ben. Het TFT scherm in de 2e generatie Apple Macbook is relatief gezien veel minder: de kijkhoek valt tegen en de kleuren veranderen afhankelijk van de kijkhoek.

De beeldkwaliteit van deze Eizo is ronduit prachtig. Je herontdekt je foto's op dit scherm. Super scherp en mooie kleuren. Geen overdreven kleuren, 'gewoon' zoals het was. Veel mooie details in de donkere partijen van foto's.

Uiteraard ook nog snel even een pixel-test gedraaid en dan valt onmiddellijk op hoe mooi egaal de kleurweergave is. Iedere kleur is over de gehele oppervlakte helemaal egaal, geen enkel kleurverloop. Ook niet als je je hoofd verplaatst, met de kijkhoek is ook niets mis.

Een hele fijne feature is het volledig automatisch bijstellen van de helderheid van het scherm, op basis van het omgevingslicht. Naarmate de avond invalt en het dus donkerder wordt, zal het scherm de helderheid automatisch naar beneden bijstellen. Dat gaat heel geleidelijk, dus je merkt het niet eens. Maar het voorkomt wel gerommel met de instellingen van de monitor.

Het scherm kan Full-HD, 1080p, volledig weergeven. Ik heb getest met een 1080p versie van de film Lost in Translation. Conclusie: ik zie geen ghosting, of ander gedrag van het scherm dat stoort tijdens het kijken van een film. Het beeld is ronduit prachtig. De intro van deze film is nogal bewerkelijk, met veel beweging en veel details, maar geen sporen van ghosting of andere minpunten kunnen ontdekken.

Voor veel mensen is het onderwerp input-lag een issue in verband met video en vooral games. Ik bemerk een lag van 20-30 ms tussen mijn macbook scherm en dit scherm, aangesloten op de externe aansluiting van de macbook. Het paneel van de macbook zal ook nog wat vertraging hebben, dus dat bij elkaar opgeteld zal nog wel meer zijn. De serieuze gamer die ook on-line tegen andere mensen speelt zal hier misschien hinder van ondervinden. Maar ik denk dat dit geen probleem zal zijn voor de casual gamer.

OSD

Ik ben geen fan van het OSD. Het bedienen van het OSD is onhandig. Vier slecht geplaatste knoppen voor de vier windstreken bedienen het OSD. In een donkere kamer is dat onpraktisch want je ziet niet op welke knoppen je drukt. De user-interface is 3x niks. Advies: 1x instellen en daarna lekker van afblijven. Je hebt er ook weinig te zoeken. Voor het instellen van de brightness en het switchen van input (DVI of VGA) heb je het OSD gelukkig niet nodig. Eizo kan wat dit betreft wel wat van Dell leren.

Voor 750 euro[1] heb je een zeer goede monitor die vrijwel geen negatieve eigenschappen heeft behalve een wat matig OSD, wat je toch zelden zult bedienen. Gezien de kwaliteit van het scherm is de prijs te rechtvaardigen. Bedenk dat het scherm meerdere systemen zal overleven.

Met deze review hoop ik een goed beeld te schetsen van de monitor. Dit is echter de mening van 1 persoon dus blijf kritisch.

[1] Op het moment van schrijven.

• Macbook 2e generatie
  • Mac Mini (iNtel)
  • PC met Windows XP
  • Windows XP

Heb jij ook een Eizo Flexscan S2431W-BK Zwart?

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Je schreef dat je de aankoop hebt gebaseerd op enkele professionele reviews. Zou je mij kunnen vertellen over welke reviews je het dan hebt? De enige professionele review die ik heb kunnen vinden is namelijk die van www.prad.de. Verder heb ik niets kunnnen vinden..
Ik ben via google ook wat foto/design fora afgestruind op hands-on ervaringen van mensen en daar hoorde ik positieve geluiden. Misschien niet super wetenschappelijk verantwoord onderzoek, maar dat geeft een indruk. Er zijn nog wel meer reviews dan prad.de, maar niet zo uitgebreid. Die eenvoudigere reviews zijn ook allemaal positief, hooguit dat ze over de prijs klagen.

Ik heb geen moment spijt, kan ik zeggen. Ik heb het risico van de Dell niet genomen en aangezien een monitor wel een tijdje mee gaat, de vorige heeft 3 computers overleefd, betaal ik graag iets meer voor zekerheid.

Hier ben ik ook wel zeer benieuwd naar aangezien ik ook naar dit scherm aan het kijken ben als vervanger voor m'n 2 22" IIyama's. :)
Ik kan de review van Q alleen maar beamen. Werkelijk schitterende monitor. Ook ik ga (altijd) voor duurzaamheid. Kost je wat extra euro's maar ja, het is het één of het ander... Enfin, ben deze monitor vanmorgen wezen halen bij een Eizo dealer in Dordrecht alwaar deze in de aanbieding is, 699,= euro om precies te zijn. Model is n.l. vervangen en gaat er dus (helaas) uit. Geen idee waarom want álles klopt gewoon aan deze monitor. Wellicht heeft 't met marketing te maken...

Het osd werkt inderdaad niet prettig (zaklamp is b.v. best handig om bij de hand te hebben) maar da's typisch Eizo denk ik. Anderzijds zit er een dvd-rom met Screenmanager Pro in de doos en jawel, dat werkt een stuk prettiger.

Overigens 't afgelopen weekeinde de Eizo FlexScan S2243WH op m'n bureau gehad. 22 inch met een resolutie van 1920 x 1200 (!). Sodemier, als we 't over SCHERP hebben... Die monitor is zo scherp dat 't eigenlijk pijn aan je ogen doet, o.a. daarom weer retour gegaan. Binnen een uur zat ik b.v. met "las-ogen" en hoofdpijn achter het scherm. Kortom, niet vol te houden wat mij betreft. Jammer want voor movies en foto's is 't ding eigenlijk ideaal (met die bizarre scherpte).

Hoe dan ook, nu dus een Eizo 24 inch pva. Is allemaal wat rustiger voor m'n ogen. Ben er zeer gelukkig mee. Absoluut een aanrader.

Stephan.
Mooie uitgebreide review Q!
Leuk om te lezen. Klein vraagje: Misschien kun je de slechte kwaliteit van de speaker ook bij "Negatieve Eigenschappen" zetten. Niemand heeft Eizo tenslotte verplicht een speaker op dit beeldscherm te plaatsen, dus als ze dat dan toch doen moeten ze tenminste proberen dat een beetje goed te doen. Sommige lcd-televisie-fabrikanten slagen daar tenslotte ook redelijk tot goed in (hoewel een surround set of hifi installatie natuurlijk vrijwel altijd beter is).
> Als je echt zeker van je zaak wilt zijn dan moet je een scherm gewoon ergens bekijken.

Dat is natuurlijk een uitstekende raad, maar ik heb geen idee waar ik die kwaliteits-monitoren kan gaan zien. TN panels hebben ze overal, Apple schermen ook, maar verder?

Heb jij misschien een suggestie waar ze die duurdere monitoren hebben staan?