Lexar Jumpdrive S50 8GB Oranje Review

mschol 28 juni 2013, 1.443 views

Lexar Jumpdrive S50 8GB Oranje

Pluspunten

• Goedkoop
  • Duidelijke activiteitsled

Minpunten

• Wellicht een iets te duidelijke activeitsled in donkere ruimtes
  • Matige prestaties, zelfs voor dit geld

Ik was op zoek naar een geschikte snellere USB stick voor mijn raspberry Pi en voor het mee kunnen nemen van o.a. windows installaties als vervanging voor losse CD’s
Aan de hand van de aanwezige productreviews op Tweakers en voorraad in de winkels heb ik 4 usb sticks gekocht die niet te duur waren.
Deze ga ik, samen met de 2 sticks die ik al heb, aan een snelheidstest onderwerpen om te kijken wat voor een snelheidswinst ik ermee behaal en of de beloofde schrijf- en leessnelheden worden gehaald.
Helaas beschik ik niet over een systeem met USB3 anders had ik het snelheidsverschil tussen usb3 en usb2 ook getest. Tevens moet er rekening worden gehouden met het feit dat 2 van de geteste usbsticks zeker 2 jaar oud zijn en puur zijn meegenomen zodat ik een idee heb wat mijn snelheidswinst is.
Lexar Jumpdrive S50
Lexar Jumpdrive S50
Dit USB stickje is een beetje de vreemde eend tussen de kingston en Sandisk usb stickjes. Omdat ik van plan was deze uitgebreidere review te schrijven wilde ik 1 gokje wagen met een goedkoper stickje dat nog geen review had, en ook nog bij de winkel waar ik bestelde op voorraad was.
De bouwkwaliteit van de stick is goed, hij voelt stevig aan en het schuifje voor bescherming van de usbconnector zit redelijk stevig. Op de stick zit een grote rode activiteitsled, die minder prettig is in donkere omgevingen, maar niet heel storend. Helaas kan ik geen informatie vinden over de te behalen snelheden. Lexar levert geen software bij de usb stick.
Alle Sticks
v.l.n.r. Sandisk Cruzer Fit, Sandisk Blade, Lexar Jumpdrive S50, Kingston DT 111, Kingston DT 410, Kingston DT I

Testconfiguratie, software en methodiek
  • AMD Sempron LE-1250
  • Asrock ALiveNF4G-DVI, BIOS versie P1.4
  • 4GB 400Mhz DDR2
  • Windows 7 SP1 x64
De software die ik heb gebruikt onder Windows om de snelheden te testen is Crystal Disk mark 3.02f. De sticks zijn, voordat er getest werd, snel geformatteerd in windows in FAT32, met de standaard cluster size zoals Hier beschreven is (Er is gekozen voor Default Allocation Unit Size).
De tests zijn uitgevoerd onder idle omstandigheden: Zoveel mogelijk achtergrond programma's gesloten en geen userinput tijdens de tests, tevens zijn de tests vanaf dezelfde USB poort uitgevoerd
Na formatteren is per disk de volgende hoeveelheid ruimte beschikbaar:
USB DiskBeschikbare ruimte
Kingston Datatraveler I3.83 GB (95.75%)
Kingston Datatraveler 4107.45 GB (93.12%)
Kingston Datatraveler 1117.30 GB (91.25%)
SanDisk Cruzer Blade7.43 GB (92.88%)
SanDisk Cruzer Fit29.8 GB (93.13%)
Lexar JumpDrive S507,31 GB (91.38%)

Testresultaten
http://tweakers.net/ext/f/bsPGFn3sEorCBe4Ud5vyEcjl/full.png http://tweakers.net/ext/f/g7ERt4A1rHtlWCDdhsNqwHTG/full.png

De snelste stick was de Kingston Datatraveler 111, ik vond echter wel de schrijf snelheid enorm tegenvallen voor een USB3 disk.
Het andere uiterste was de Lexar G50, die presteert (ruim) onder gemiddeld in zowel lezen als schrijven, dit was dan ook wel de goedkoopste van de sticks.
De snelheid van de Datatraveler I lag erg laag, wellicht kwam dit door de leeftijd of de usb stickgrootte (Al zou ik dat wel vreemd vinden). De 410 daarin tegen hield zich bijzonder sterk en is toch 1 van de snellere sticks
De Sandisk blade is wonderbaarlijk bijzonder snel met schrijven en zal ik vermoedelijk gaan gebruiken bij mijn raspberry Pi, jammer genoeg valt de Cruzer fit tegen qua snelheid, dat is toch fijner zo’n kleine stick erin.
Al met al ben ik niet echt ontevreden met de gekochte sticks en zijn de resultaten van de test best interessant te noemen.

Heb jij ook een Lexar Jumpdrive S50 8GB Oranje?