Specificaties 32GB USB 2.0-stick (¤0,445 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Cruzer Fit 32GB Zwart Review

mschol 28 juni 2013, 3.074 views

Sandisk Cruzer Fit 32GB Zwart

Pluspunten

• Klein en toch een hoop opslagruimte

Minpunten

• Dopje raakt makkelijk zoek

Ik was op zoek naar een geschikte snellere USB stick voor mijn raspberry Pi en voor het mee kunnen nemen van o.a. windows installaties als vervanging voor losse CD’s
Aan de hand van de aanwezige productreviews op Tweakers en voorraad in de winkels heb ik 4 usb sticks gekocht die niet te duur waren.
Deze ga ik, samen met de 2 sticks die ik al heb, aan een snelheidstest onderwerpen om te kijken wat voor een snelheidswinst ik ermee behaal en of de beloofde schrijf- en leessnelheden worden gehaald.
Helaas beschik ik niet over een systeem met USB3 anders had ik het snelheidsverschil tussen usb3 en usb2 ook getest. Tevens moet er rekening worden gehouden met het feit dat 2 van de geteste usbsticks zeker 2 jaar oud zijn en puur zijn meegenomen zodat ik een idee heb wat mijn snelheidswinst is.
Sandisk Cruzer Fit
Sandisk Cruzer Fit
Dit USB stickje heb ik n.a.v. de productreviews op Tweakers gekocht en heeft mij ¤18,18 gekost
Het is een USB 2.0 stickje, helaas kan ik de geadverteerde snelheden voor de stick niet vinden. De stick komt met 2 jaar garantie.

De bouwkwaliteit is goed, de stick is erg klein, hij steekt ongeveer 7 millimeter uit als hij in een USB slot zit. Doordat deze ook nog maar ongeveer 5mm hoog is, kon ik hem vrij lastig uit de test systemen halen met de hand. Er zit een kleine rode activiteitsled die niet enorm fel is of snel knippert bij data overdracht, het is dus in donkere kamers niet een storend licht, er zit naast de led nog een oogje om het stickje vast te kunnen maken aan bijvoorbeeld een sleutelbos. Het is helaas niet mogelijk om het dopje ook aan de sleutelbos of op de achterkant van de stick vast te zetten, hierdoor kan deze makkelijk kwijt raken.
Alle Sticks
v.l.n.r. Sandisk Cruzer Fit, Sandisk Blade, Lexar Jumpdrive S50, Kingston DT 111, Kingston DT 410, Kingston DT I

Hij wordt geleverd in een standaard blisterverpakking. Er worden twee applicaties op de stick meegeleverd: SanDisk Secure Access en Club San Disk.
SanDisk Secure Access
Deze software stelt de gebruiker in staat om een digitale ‘kluis’ aan te maken om zijn of haar bestanden in op te slaan zonder dat deze bij diefstal gelijk op straat liggen. De software is alleen beschikbaar voor windows XP, Vista en 7.Voor Mac OS X 10.5+ moet het even van de site worden gedownload. Voor linux is de software niet beschikbaar.
Bij het opstarten van de software vanaf usb stick wordt direct gecontroleerd of er een nieuwe versie beschikbaar is, prima zet wat mij betreft. Zodra dit klaar is wordt er gevraagd om een taal te selecteren, een wachtwoord en optioneel een tip voor het wachtwoord. Hier komt de nederlandse gebruiker wel een vreemde vertaling tegen: De LOEG (Licentie Overeenkomst EindGebruikers).
Zodra de stick klaar is kan op 4 verschillende manieren bestanden aan de kluis worden toegevoegd
• Drag & drop op het hoofdscherm van de kluis
• Copy & paste op het hoofdscherm van de kluis
• Drag & drop in het kluis icoontje op het bureaublad (dit heeft meer weg van een gadget)
• Via Toevoegen bestanden in het hoofdvenster van de kluis.
Helaas is het icoontje alleen beschikbaar als je het hoofdvenster minimaliseert, sluiten kan niet, dan sluit je de hele kluis.
De Manager software assisteert de gebruiker bij het openen van de Secure Access software als de usb stick in de pc wordt gestoken
Zoals je kunt zien raakt de software een beetje in de war als je niet de aanbevolen taal kiest (Ik heb gekozen voor Engels, op een Engelse windows, met Nederland als regio). Ik kan mij hieraan storen als ik het zou gebruiken.
Club San Disk
Club Sandisk is de 2de applicatie die meegeleverd wordt op de usb stick. Zodra je deze opstart wordt een Licentie overeenkomst getoond die je moet accepteren, hierna volgde onderstaand scherm:
Nadere inspectie van de software doet vermoeden dat het alleen adware is in de vorm van een toolbar. (Een andere review bevestigt dit.)

Testconfiguratie, software en methodiek
  • AMD Sempron LE-1250
  • Asrock ALiveNF4G-DVI, BIOS versie P1.4
  • 4GB 400Mhz DDR2
  • Windows 7 SP1 x64
De software die ik heb gebruikt onder Windows om de snelheden te testen is Crystal Disk mark 3.02f. De sticks zijn, voordat er getest werd, snel geformatteerd in windows in FAT32, met de standaard cluster size zoals Hier beschreven is (Er is gekozen voor Default Allocation Unit Size).
De tests zijn uitgevoerd onder idle omstandigheden: Zoveel mogelijk achtergrond programma's gesloten en geen userinput tijdens de tests, tevens zijn de tests vanaf dezelfde USB poort uitgevoerd
Na formatteren is per disk de volgende hoeveelheid ruimte beschikbaar:
USB DiskBeschikbare ruimte
Kingston Datatraveler I3.83 GB (95.75%)
Kingston Datatraveler 4107.45 GB (93.12%)
Kingston Datatraveler 1117.30 GB (91.25%)
SanDisk Cruzer Blade7.43 GB (92.88%)
SanDisk Cruzer Fit29.8 GB (93.13%)
Lexar JumpDrive S507,31 GB (91.38%)

Testresultaten
http://tweakers.net/ext/f/bsPGFn3sEorCBe4Ud5vyEcjl/full.png http://tweakers.net/ext/f/g7ERt4A1rHtlWCDdhsNqwHTG/full.png

De snelste stick was de Kingston Datatraveler 111, ik vond echter wel de schrijf snelheid enorm tegenvallen voor een USB3 disk.
Het andere uiterste was de Lexar G50, die presteert (ruim) onder gemiddeld in zowel lezen als schrijven, dit was dan ook wel de goedkoopste van de sticks.
De snelheid van de Datatraveler I lag erg laag, wellicht kwam dit door de leeftijd of de usb stickgrootte (Al zou ik dat wel vreemd vinden). De 410 daarin tegen hield zich bijzonder sterk en is toch 1 van de snellere sticks
De Sandisk blade is wonderbaarlijk bijzonder snel met schrijven en zal ik vermoedelijk gaan gebruiken bij mijn raspberry Pi, jammer genoeg valt de Cruzer fit tegen qua snelheid, dat is toch fijner zo’n kleine stick erin.
Al met al ben ik niet echt ontevreden met de gekochte sticks en zijn de resultaten van de test best interessant te noemen.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Fit 32GB Zwart?

4-5 mb/s als schrijfsnelheid voor deze stick dus ? Behoorlijk traag eigenlijk, nuja je koopt hem ook niet echt als snelheidsmonster maar als small-design... Ik zou deze in m'n chromebook steken als video storage ... maar 64 gb voldumpen aan 4 mb/s ...

In ieder geval bedankt voor je review!
Zelf zo'n stick in gebruik in de autoradio, werkt prima met ruim over de 1000 "nummers" (zelf mp3s aan elkaar geknoopt gezien radio er maar 999 kan indexeren), één keer een nachtje laten schrijven en daarna nooit meer naar omkijken, valt amper op in de radio door z'n geringe afmetingen.