Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K 910 (Zwart) Review

Pinkandbluegum 18 juli 2008, 1.228 views

AKG K 910 (Zwart)

Pluspunten

• Zier mooi uit, draadloos, oplaadbaar

Minpunten

• Veel ruis, zwaar (zakt af), kort bereik in betonnen gebouwen

Halverwege mei de koptelefoon via Ibood gekocht voor §39.95; leek me een mooie aanbieding, je ziet ze ook voor het dubbele. Ik had eerst een Panasonic (type?) die op zich heel fijn was, maar deze had een snoer. Ik gebruik de koptelefoon op mijn werk, en dan is een snoer, zelfs al is het 3 meter niet handig; je rijdt er steeds overheen met je stoel. Dus een draadloze gekocht!

De AKG K 910 ziet er mooi uit, heeft ook een fijne doos, allemaal niets op aan te merken. Aansluiten ging prima, binnen een paar minuten had ik alles aan de praat. Moest even zoeken naar het batterijcompartiment, het plaatje leek erg onduidelijk, maar klopte toch: je trekt gewoon de oorkappen uit elkaar, met flink wat kracht dus wel. Batterijtjes erin, 24 uur opladen, op het laadstation dat ook zender is (handig!) dus de dag erna kon het beginnen!

Hier begint dan ook meteen de teleurstelling: waar mijn vorige koptelefoon een interne versterker of iets dergelijks had, moet ik voor de AKG het volume van mijn player, en van mijn PC bijna vol open zetten om geluid uit de koptelefoon te krijgen. Kan de het volume van de koptelefoon niet verder open dan? Jawel, maar… er zit een flinke ruis in de koptelefoon, die je meteen al hoort, en hoe harder je hem zet via de eigen volumeknop op de koptelefoon, hoe harder je het hoort. Zelfs door industriŽle muziek met toch de gekste tonen is de ruis en zoem waarneembaar aanwezig zodra je hem iets harder dan “net aan” zet.

Nou kan ik de muziek meestal niet keihard zetten (ivm kamergenoten) maar soms probeer je een gesprek van anderen buiten te sluiten door je muziek wat harder te zetten, en dan is het wel echt vervelend. Voor “gewoon-achter-je-bureau” gebruik valt het qua ruis nog wel te doen.

Maar er is meer: hij zit ook niet lekker. Ze noemen het: “gepatenteerde hoofdband die zich aanpast aan de vorm van je hoofd” maar dat betekent dus: de hoofdband is niet verstelbaar maar van elastiek (hij veert wel lekker als je loopt). Nou is de koptelefoon redelijk zwaar, misschien ook door de lading batterijen erin, en aangezien het volle gewicht dus aan een elastiekje over je hoofd hangt, zakt hij steeds af, en buig je je hoofd naar voren of achteren dan glijdt ‘ie weg. Je moet dus stil blijven zitten!

Maar met een draadloze koptelefoon wil je juist kunnen bewegen, dat was het hele idee. Ik kan wel, als ik voorzichtig rondloop, binnen mijn kamer prima bewegen en blijven luisteren, naar de overkant van de gang gaat ook, maar als ik twee kamers verder ben, is mijn ontvangst al weg (de ruis blijft overigens…). Ik werk in zo’n vreselijk betonnen gebouw zoals er zoveel zijn, met bijbehorende dikke muren, dus dat mag ik ‘em misschien niet kwalijk nemen. Maar de rest is toch teleurstellend, helaas.

Heb jij ook een AKG K 910 (Zwart)?

Wat je zou kunnen proberen is de koptelefoon thuis te testen waar er minder electronica voorhanden is :). Bij mij was t dus interferentie met ander apparatuur dat ook de hele tijd aanstond. ;)
Dat zou ik best wel eens kunnen doen, al draait er thuis meer apparatuur dan op kantoor, vrees ik. Hier staan alleen wat PC's; thuis heeft ook nog een server, een NAS, en de randapparatuur...

Als ik er een keer 's avonds met naar huis gaan aan denk zal ik het doen, en laten horen hoe het afliep.