×

Help Tweakers weer winnen!

MK802 Android 4.0 mini pc Review

SKRE 23 juni 2013, laatste update op 23 juni 2013, 14.561 views

MK802 Android 4.0 mini pc

Pluspunten

• Zeer goede prijs
  • Android magic

Minpunten

• Chinese adapter
  • Geen afstandsbediening standaard bijgeleverd
  • Kan heet worden na een langere tijd in gebruik

Features Score: 5
Van dumb TV naar smart TV met behulp van een MK802 Android mini pc

Mijn oude Samsung LCD TV begon toch ondertussen z'n leeftijd wel te tonen gezien het aantal features wat tegenwoordig als standaard wordt gezien, maar ontbreken op mijn oude trouwe beestje van inmiddels een jaar of 5 oud. Toch de TV om die reden weg doen leek mij geen goed plan, de TV werkt zelf nog prima en ik ben best tevreden met de beeldkwaliteit. Natuurlijk valt het in het niet bij hedendaagse TV's maar als ik een nieuwe TV zou kopen dan zou ik gaan voor een topmodel en dat wil zeggen sparen!
Gelukkig zijn er mogelijkheden voor mensen die hun TV willen uitbreiden qua features. Mijn oog viel op de MK802 Android stick, dit is een simpel en klein apparaatje wat je het beste kunt omschrijven als een tablet zonder scherm. De stick gebruikt dus exact dezelfde hardware en software als een simpele tablet, dat wil zeggen een ARM chip gecombineerd met wat flash geheugen en een Android gebaseerd software pakket. De tablet industrie heeft ervoor gezorgd dat de prijs en beschikbaarheid van deze hardware erg gunstig is op het moment en het grootste struikelblok voor producten uit China, de software, is ook geen probleem wanneer er gebruik gemaakt wordt van Android.

Ik heb de MK802 stick gevonden bij TMart: http://www.tmart.com/A10-...torage-Black_p171135.html

In het verleden al eens een paar keer bij TMart iets gekocht en over het algemeen zijn ze lekker vlot met levering (relatief gezien, het duurt natuurlijk altijd even vanuit China). Het contact wat ik heb gehad met de klantenservice (vrij beperkt) was erg goed, dus eigenlijk geen enkele reden om het niet daar te bestellen. De prijs was in ieder geval ook goed voor het budget wat ik in gedachte had, immers is het niet nuttig heel erg veel geld in een oude TV te steken.

In deze review leg ik de nadruk op de stick zelf en de functionaliteit out-of-the-box gezien ik nog geen kans heb gehad om ermee te tweaken. Natuurlijk zijn hier wel veel mogelijkheden voor gezien de Android basis.

Specs
OSAndroid 4.0
CPU1ghz ARM + GPU 500mhz
Amlogic Meson3 8726M SKT SH + Mali-400MP
Geheugen1GB DDR3 (512 VRAM)
Flash4GB
VoedingMicro-USB 5 volt 2A
Wifi 802.11b/g/n
Micro-HDMI
Afmetingen9 x 3.5 x 1.3 cm (L x B x H)
Gewicht266 g

Wat zit er in de doos?
  • De stick zelf (gelukkig maar)
  • Een voeding, helaas met een US aansluiting. Als we Mike van Mike's Electric Stuff of onze eigen Mux moeten geloven moet je deze voedingen uit China direct weggooien, maar gezien ik zo snel geen vervanging had liggen heb ik deze toch maar gebruikt. :o
  • Een micro-HDMI naar HDMI kabel
  • Een USB naar micro-USB kabe;. De voeding is zo'n standaard USB female geval zodat je de stick direct op je TV kunt aansluiten (al moet je dan even op het limiet letten wat de TV kan leveren). Mijn TV had geen USB aansluiting dus ik maak gewoon gebruik van de meegeleverde voeding.
  • Een snelstart handleiding in gebrekkig Engels, maar goed leesbaar. Niet dat het echt heel erg nodig is, het gebruik spreekt heel erg voor zich, zeker wanneer je bekend bent met Android.
Aansluitingen

De aansluitingen zijn van links naar rechts boven naar onder:

• Micro-HDMI voor beeld en geluid naar de TV
• Micro-SD slot waarmee de opslag kan worden uitgebreid (4GB zit ingebakken, het slot is dus standaard vrij)
• USB host (female USB) waarmee USB apparaten kunnen worden aangesloten, zoals een toetsenbord en muis maar natuurlijk nog veel meer
• Female jack poort waarop een IR oogje kan worden aangesloten, maar deze is standaard niet meegeleverd in de versie die ik heb
• Micro-USB aansluiting om het stickje van stroom te voorzien

Gebruikerservaring

Wanneer we de stick starten zien we het bekende Android startup scherm, de stick draait immers een Android 4.0 gebaseerd software systeem. Dit zorgt ervoor dat bepaalde basis functionaliteiten out-of-the-box al perfect geregeld zijn. Zoals veel tweakers wel weten zijn Chinese producten op het gebied van hardware specs vaak erg goed, maar op het gebied van software en dan voor usability vaak erg slecht. Doordat deze stick Android gebruikt is dit geen enkel probleem meer, iedereen die wel eens met een Android telefoon of tablet gespeeld heeft kan direct ook met deze stick aan de slag.

De volgende vraag die men dan natuurlijk stelt is: "OK het gebruikt Android, maar is de play store ook beschikbaar?". Vaak heeft men de vervelende ervaring met goedkopere tablets dat er wel Android op draait, maar de play store niet beschikbaar is. Een Android product zonder play store is zo handig, maar het goede nieuws is dat bij deze stick de play store gewoon beschikbaar is.

Wanneer de stick wordt gestart komt na het volgen van een simpele installatie wizard, om zaken als wifi in te stellen, het standaard home scherm naar voren. Hierop staat de Android mascotte met bril, stropdas en een Japanse lach te springen. :D

Natuurlijk is ook de traditionele interface beschikbaar en zoals altijd bij Android kun je zelf andere home schermen instellen of zelfs nieuwe installeren vanuit de play store.

Deze stick is in het bijzonder erg bruikbaar om op de TV het internet te browsen, dat werkt dan ook uitstekend!

Een ander nuttig gebruik is het communiceren met anderen, bijvoorbeeld via Skype. Dit ging echt boven verwachting goed via deze stick, zelfs een via USB aangesloten webcam werkte direct waardoor videobellen mogelijk werd.

Natuurlijk kan ook een spelletje op z'n tijd niet ontbreken waarbij de Angry Birds een beetje mijn goto game is voor snel vermaak. Tot mijn genot werkt Angry Birds perfect op deze stick en ziet dat er toch wel heel leuk uit op een groot scherm ten opzichte van een telefoon of tablet.

Een ander gebruik voor een stick om op de TV aan te sluiten is, gek genoeg, om er TV mee te kijken. Dan hebben we het natuurlijk over bijvoorbeeld YouTube, deze is out-of-the-box beschikbaar. Naast de promo van Tweakers speelt deze ook andere filmpjes zoals HD demo filmpjes pefect af.

Ik heb ook even enkele benchmarks gedraaid om een indruk te krijgen van de snelheid van de hardware.

Resultaten
Vellamo HTML5685
Vellamo Metal229
AnTuTu2707
AnTuTu CPU843
AnTuTu GPU956
AnTuTu RAM502
AnTuTu I/O406

Hieruit kunnen we opmaken dat de hardware vergelijkbaar is met tablets en telefoons uit 2010. Gezien de snelheid in ontwikkeling van deze hardware is dat inmiddels flink achterhaald, maar in de praktijk eigenlijk ruim voldoende om een vlotte gebruikerservaring te geven. De GPU is een bekende en zeker snel genoeg voor de doeleinden van deze stick.

In de praktijk voelt alles dan ook zeer snel aan en werkt het heel erg prettig in gebruik. Ik heb geen enkele keer een hapering of vertraging gehad in het gebruik.

Ik kan dus iedereen die zit te balen dat z'n dumb TV geen smart TV is deze stick aanraden. Voor een geringe prijs is je TV direct weer up to speed te brengen. Het enige nadeel wat ik heb gemerkt is dat de stick nogal heet kan worden, maar gezien je deze normaal niet aanraakt lijkt me dit geen probleem, de stick wordt in ieder geval niet te heet.

Conclusie: Aanrader!

Update

TMart heeft gezien dat er veel mensen doorklikken vanaf deze review en hebben daarna contact met mij opgenomen. Omdat ze de review heel leuk vinden hebben ze een kortingscode gegeven speciaal voor tweakers!

De kortingscode is: 58f9fb930e

Hij kan wel maar 10x gebruikt worden dus wie er het eerst bij is heeft geluk, hij is ook maar geldig tot 30 juni.

• Samsung LCD TV

Heb jij ook een MK802 Android 4.0 mini pc?