HP Proliant ML110 G5 (455948-425) Review

kries 14 juli 2008, 1.130 views

HP Proliant ML110 G5 (455948-425)

Pluspunten

• Stil, compact

Minpunten

• Geen parralelle poort, geeb floppy controller

Features Score: 3
Net systeempje. Zeker voor die prijs. Ik heb er een extra disk bijgekocht om een mirror te maken. en 2 GB extra geheugen. Systeem is lekker stil, door een passieve CPU koeler. Server2003 draaid er prima op. Voor dat geld kun je geen serversysteem uit losse onderdelen samenstellen...
In de documentatie stond een moeilijk verhaal om bij de instrallatie van de RAID driver iets te doen met virtual floppy, of een floppyimage benaderen via het netwerk. Dit was echter niet nodig, de Server2003 CD met SP1 heeft de benodigde driver reeds. Dus ik kon zo het systeem installeren na het maken van de mirror.

Heb jij ook een HP Proliant ML110 G5 (455948-425)?

het aller belangrijkste positieve punt mis ik. Voor dit geld (¤ 345 - ¤ 390,= incl. verzendkosten) krijg je één jaar on-site garantie. Als je daar één keer gebruik van zou maken, leiden ze op het systeem al een gigantisch verlies. Dat noem ik een service van de bovenste plank.

Als ik aan een server denk, denk ik toch wel aan een ander systeem dan degene welke hier beschreven is. Ik mis in je review enig detail over het systeem, dus heb ik het zelf maar opgezocht (tegen mijn gewoonte in overigens, het hoort gewoon in een review te staan!!!). In mijn ogen staat een server voor:
  • een apparaat met extreem grote betrouwbaarheid (op dat punt scoort het systeem niets bijzonders),
  • voldoende videokaart (geen hoogvlieger) (dit klopt),
  • (zeer) snelle schijven (dit heeft het systeem dus juist niet!!!),
  • goede netwerkverbindingen (scoort net aan voldoende)
  • back-up faciliteiten (niet standaard aanwezig)
  • RAID systeem (minimaal RAID 1, idealiter RAID 5 of 6) (niet verder gecontroleerd, maar het systeem wordt maar met één schijf standaard uitgeleverd!)
  • Een server processor (op dit punt voldoet het systeem)
De lijst is niet uitputtend, maar ik poog een indruk te geven (had je eigenlijk in je review moeten doen!).

Al met al vind ik je uitspraak dat je voor dit geld zelf geen server kunt bouwen ook erg dubieus. Als het een echte server zou zijn (hoewel HP hem wel als zodanig verkoopt) zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Nu heb ik daar mijn twijfels over......
Uhm, ik heb nu nog niet een idee wat voor systeem het precies is, foto's oid, uitgebreider omschrijving?
Dit is idd wel heel erg beknopt, sys specs zouden al niet verkeerd zijn.
Ik mis elke vorm van onderbouwing...zoals "Voor dat geld kun je geen serversysteem uit losse onderdelen samenstellen" Hoe veel was je bijvoorbeeld voor het systeem, geheugen en disk kwijt en waarom lukt dat niet met losse onderdelen.

Verder zou het aardig zijn om aan te geven hoe de compatibiliteit met het geheugen is (vaak goedkoper als je non-HP neemt).

Vertel ook eens waar je hem voor gebruikt of gaat gebruiken.

Tot slot...zie bovenstaand commentaar.

offtopic:
Goed dat je een review gemaakt hebt !
Inderdaad een erg beknopte review, ik zou ook wel willen weten wat voor geheugen erbij is geprikt.
Sluit me bij de andere aan, veel te beknopt.

Ik vindt het trouwens schandalig dat HP deze doorsnee doos als 'server' weg durft te zetten.
Het louter hebben van een Xeon CPU en ECC geheugen is niet voldoende om een machine tot server te promoveren, zoals PJerry al aangeeft ontbreken de echte dingen die er toedoen.
Het is eerder een instap workstation waarop software RAID nog wel te pruimen is, en als server kwalificeert zich de machine zich maximaal als 'huis,tuin en keuken' server (WHS/FreeNAS)