Audio-Technica ATH-M50 (Zwart) Review

Skylark 21 juni 2013, laatste update op 4 april 2015, 5.898 views

Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)

Na 2 jaar niet meer wat het was. En dat is typisch iets van nu... Helaas!

Pluspunten

• 1. Stevig gebouwd ( behuizing)
  • 2. Zeer goed geluid, mooie bas!
  • 3. Heel erg comfortabel voor ik denk vrijwel ieder formaat hoofd.
  • 4. Stevige kabel en stevige connector.

Minpunten

• 1. Namaak leer, begint na 1 jaar al met scheuren
  • 2. Na anderhalf jaar is een driver/spoel gaan aanlopen, Wat aangeeft dat het ding technisch te snel slijt.

Na ruim 3 jaar de Sennheiser HD212pro te hebben gebruikt werd ik het zo langzamerhand wel zat dat de kabel het nooit langer dan een jaar volhoudt. Heb er 4 nieuwe kabels voor moeten kopen.

Tijd voor een nieuwe koptelefoon. Echter in de 3 jaar dat ik mijn Sennheiser gebruikte is mijn eis aan kwaliteit voor geluid steeds hoger geworden. Ik luister dagelijks naar Kef Carlton III speakers sinds een half jaar. En dit soort geluid vindt je niet snel in een koptelefoon voor weinig geld.

Dus veeleissend als ik ben duurde het lang voordat ik een geschikte koptelefoon vondt voor onderweg. Een koptelefoon die goed werkt met mijn Creative Zen X-Fi 2 MP4 speler. Maar ook nog eens goed klinkt voor een audiofiel.

De max was zo'n 180 euro.
Ik heb echter B&W's, Sennheisers en Grado's beluisterd voor dit geld ( en nog enkele andere koptelefoons uit deze en hogere prijsklasses) maar kon bij geen van deze op Grado na zeggen dat ik te spreken was over de geluidskwaliteit. Grado gebruikt echter geen gesloten over-ear oorschelpen. dus teveel geluidsoverlast van buiten op de fiets.
Dan is er Beyerdynamic. Ik ben bekend met de Beyerdynamic DT990 pro welke ik weleens leen van een vriend voor gebruik in mijn thuisstudio. Deze heeft dezelfde prijsklasse maar heeft een 250ohm impedantie. Prima in de studio. Prachtige eerlijke geluidsweergave in zuivere details. Maar op een MP-3 speler? Zuiver, maar niet erg veel volume.

2 maanden geleden beluisterde ik de Audio Technica ATHM50 bij Concerto in Amsterdam waar hij werd aangeboden voor 150 euro. de 38ohm impedantie was een goed begin en de rest volgde snel.
Op mijn creative heb ik nog nooit zulk geluid gehoord.

Ik had hem nog niet gekocht. maar na nog even doorzoeken wist ik dat ik voor dit geld geen betere koptelefoon ging vinden. ( niet met mijn eisen)

Dus 3 weken geleden terug naar de concerto. En nogmaals zeker een half uur staan luisteren.
Ik ben een groot fan van eind jaren 60 en begin tot eind 70er jaren Rock. ( Psyrock, Progrock, enz.)
Op mijn Kef's klinkt dit fantastich. Op een koptelefoon bijna nooit.
Maar de Audio Technica heeft me laten genieten van Camel, Genesis, Pink Floyd en de hele meut waar ik gek op ben op een gedtailleerd niveau wat ik niet gewend ben van een koptelefoon van dit geld. ( op de Beyers na)

Het maakt niet uit wat je erover luisterd. Zolang het tenminste Flac of hoger is. Want luister geen MP-3 over deze koptelefoon. Dan kun je hem net zo goed niet kopen.
Luister je iets in flac of wav, Wat voor muziek het ook is. De ATHM50 is werkelijk geweldig op een audiofiel niveau van het laag tot in het hoog.

EDIT: Na 2 jaar gebruik...

Alle voordelen komen voor dit geld tegenwoordig natuurlijk met nadelen over een korte tijd...

Ik moet dus toch absoluut toevoegen dat het kunst-leder na 1 jaar al begon te scheuren. Dat is nu nog steeds bezig, niet dramatisch maar toch een kwaliteits-issue

En dan het meest tegenvallende probleem...
De linker basdriver / magneetspoel is aan gaan lopen.
Dit problem heb ik met mijn Kef Carlton's inmiddels ook gehad. Nu hebben we het kwalitatief natuurlijk over 30 jaar verschil. Waar de Kef's nog op hogere standaard in Engeland gebouwd zijn, en aldoende 30 jaar kunnen spelen zonder ook maar 1 probleem. ( Voor een dergelijke speaker wordt dit probleem ook zo, voor weinig geld door een liefhebber opgelost)

Nu is het vergelijken van jaren 80 speakers met een taiwanese koptelefoon van nu misschien ook wel een beetje als een brommer van nu met een Landrover van toen vergelijken...

Maar nu ben ik in de kringloop tegen een Yamaha HP-50 koptelefoon aangelopen.

Jaren 70 Plastic, Het oogt supergoedkoop, maar wel stevig!
made in Japan. Orthodynamic headphones. Staat er in kleine letters op.
Als je het ding ziet, verwacht je eigenlijk helemaal niets...
Het oogt alsof die nieuw nooit meer dan 25 gulden gekost kan hebben.
En dan zet je hem op voor de grap...
Het dingetje speelt dikwijls gelijk aan de ATH M50. sommige bassen gaan zelfs net even verder!
Net even anders in al zijn details, Maar op geen geval ook maar 1 haartje minder. Behalve dus dat de Yamaha al langer op deze aarde rondzwerft dan mijn Kef's en werkelijk menig Beats koptelefoontje of wat je nu dan ook hoort onder de 150 euro, gewoonweg naar de maan speelt.

Waar is die kwaliteit gebleven vandaag? Is wat ik mij dan zo afvraag...

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)?

Mooie review :) Je had nog kunnen overwegen om een kleine amp te kopen zodat je ook koptelefoons met een hoog ohmage aan kunt sturen met een MP3 speler. Ik snap dat dat niet de voorkeur geniet omdat je dan nog een apparaat mee moet nemen, maar het leven is als audiofiel al zwaar zat, dit kan er dan ook nog wel bij :+
Bedankt! :) Hierover begon mijn vriendin ook al, maar ik heb vaak iedere broekzak al goed afgevuld met zooi, die kabel neemt al een aparte zak in beslag en nu de zomer begint loop ik ook alreeds niet meer met jaszakken rond. nog apparaatje erbij zou net iets teveel worden. Met deze koptelefoon is dat dilemma gelukkig ook niet meer aan bod.
Leuke review!

Heb deze koptelefoon zelf ook, en al gaat mijn voorkeur meer uit naar open koptelefoons, zijn dit toch zeer leuk klinkende cans voor buitengebruik waar een open koptelefoon weer teveel last heeft van geluid van buitenaf.

En zoals de poster voor mij al zij zou een kleine amp een goede optie zijn voor de wat hogere ohm koptelefoons.

Een cmoy amp kun je makkelijk zelf maken en is niet duur, ik heb er zelf ook 1 waarvan ik al 2 jaar plezier heb :)
Kan je de kabel en de earpads vervangen?
Ik heb hier toch ook een hd 212 pro liggen, word elke dag gebruikt, toch al wat ouder dan
4 jaar en nog altijd de eerste kabel. Ligt er aan hoe je er mee omgaat natuurlijk ;)
@Henshin
Kabel zit er vrij vast op, Alles is te vervangen maar dit zijn geen plug and play stekkertjes. de oorkussens kun je vervangen, die komen met een beetje frummelen zo los.
@Matthijs95
Dat doe je erg goed, Ik had vaak het ongelukje dat hij achter mn arm of hand bleef hangen bij het afzetten en die dunne kabeltjes braken dan vaak los bij de microjack connector aan de oorschelp. Naja, Vaak. 1x per jaar gemiddeld vindt ik vaak. En aangezien vast komen te zittn in de eindeloos lange kabel van een koptelefoon iedereen wel eens overkomt is het monteren van betere kabels wel praktisch. Tuurlijk kun je overal vreselijk zuinig op zijn en dan zal ook zo'n kabel het wel wat langer uithouden. Ik vondt het wel mooi met die kabels van ze. Ze zijn vandaag de dag ook steeds moeilijker te vinden. mijn A T heeft 1 dikke solide kabel aan 1 oorschelp. geen punt waar het in elkaar ritst zoals bij de Sennheiser. Dus je kunt er niet in blijven hangen. Voor mij ideaal. En eerlijk is eerlijk. De A T klinkt een heel stuk beter. Dus voor mij was het dubbele verbetering.