Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0 Review

vdkleijn 20 juni 2013, laatste update op 20 juni 2013, 1.202 views

Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0

Pluspunten

• Voordelig
  • Snel

Minpunten

• Felle blauwe led
  • Fluittoon adapter
  • Quality control?

In deze review probeer ik de vrij goedkope DigiNote externe behuizing te beoordelen, en met behulp van foto's duidelijk te maken wat de voor en nadelen van deze behuizing zijn.

Omschrijving van het product

De DigiNote USB3.0 naar SATA behuizing is een van de goedkoopste externe behuizingen die in de pricewatch staat. De eerste indruk bij het openmaken van de verpakking is zeer positief, alles is netjes verpakt en zit stevig in de doos waardoor schade tijdens het transport vrijwel onmogelijk is.

In de verpakking vindt je de volgende spullen:
• Behuizing
• 4 schroeven om de schijf mee te monteren + 2 om de behuizing dicht te maken
• USB3.0 kabel van circa 1M lengte
• Netadapter (12V, 2A)
• Montagehandleiding

Wat wel opvalt is dat de behuizing zelf anders is dan het plaatje wat in de pricewatch staat, het is een vrij eenvoudig vormgeven behuizing in hoogglans zwart. Op zich ziet hij er best mooi uit, alleen de fabrikant heeft besloten het serienummer prominent op de voorkant te plakken wat natuurlijk jammer is.

Op de achterkant vindt men verder de USB3.0 poort, aansluiting voor de netadapter en een aan/uit schakelaar. Het ledje wat de bedrijvigheid toont bevindt zich op de bovenzijde, en is een blauw exemplaar.

Inbouwen van schijf

Het inbouwen is simpel te doen, je hebt alleen een kruiskop schoevendraaier nodig en natuurlijk de HDD zelf. Het schijnt dat het apparaat schijven tot 2TB ondersteund, ik heb zelf een 500Gb exemplaar gemonteerd. Dit ziet er dan uiteindelijk zo uit:

Prestaties

Hetgeen het natuurlijk allemaal om gaat, de snelheid en betrouwbaarheid. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet zo heel veel zeggen behalve dat 25GB aan Time Machine backup zonder problemen werd gekopieerd. Daarbij werd de behuizing handwarm, maar dit ligt natuurlijk voor een groot deel aan de gebruikte schijf. Ik zou je adviseren een 5400RPM exemplaar in te bouwen, die zijn het meest geschikt om in een slecht geventileerde behuizing te werken.

De prestaties zijn goed, zie onderstaande foto:

Overige zaken

• Mijn exemplaar heeft last van een schroefgat wat niet goed getapt is, daardoor ging het schroefje er scheef en niet helemaal lekker in. Dat is dan wel jammer, want verder is het een mooie behuizing voor een mooie prijs! Maar wellicht dat dit gewoon pech hebben is, en de rest van de behuizingen wel goed is, ik vond het in ieder geval niet de moeite waard om daarvoor de behuizing terug te sturen.

• De adapter is een exemplaar wat een hoge fluittoon maakt als hij bijna geen stroom hoeft te leveren (=als de schijf zelf uit is), dit kan storend zijn als je er dicht op zit. In mijn geval is het niet echt een probleem gezien ik alleen af en toe een backup draai m.b.v. deze behuizing.

• De blauwe led is vrij fel.

• De controller (chip die USB3.0 naar SATA vertaalt) is van ASmedia.

Je vraagt je bijna af hoe het mogelijk is om een dergelijke nette behuizing te maken voor dit bedrag, maar het lijkt aardig gelukt. De snelheid is prima en de bouwkwaliteit ook gewoon oké. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een simpele behuizing met USB3.0 controller.

Heb jij ook een Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0?