iRiver iFP-1090M, 256MB (USB 1.1, Radio) Review

FelixAkk 23 januari 2006, 1.729 views

iRiver iFP-1090M, 256MB (USB 1.1, Radio)

Pluspunten

• Licht, compact, stijlvol, en praktisch van design
  • Mogelijkheid van uitgebreide spraakopname
  • Radio en opnemen van radio
  • Zeer heldere display
  • Zeer praktische en duidelijke interface
  • Sublieme geluidskwaliteit en features
  • Lange batterijduur en korte oplaadtijd
  • Goede support van site
  • Firmware upgradeable!!

Minpunten

• Zeer kwetsbare oordopjes
  • Camera lage resolutie en geen ondersteuning voor film opname.
  • Gemis USB2.0 interface
  • Tegengestelde werking beschermhoesje

Geluidskwaliteit Score: 5
Algemene Beoordeling:

Ik been zeer tevreden over de speler. En ben er vrij zeker van dat hij aan bijna alle eisen voldoet voor iemand die wat meer eist van zijn mp3-speler. De geluidskwaliteit is subliem, net als accuduur, bouw, en interface. Het is echter wel jammer dat de resolutie van de camera opzich vrij laag is, en dan je er geen filmpjes mee kan opnemen (6 frames sessie is echter wel mogelijk om iets dergelijks van beweging vast te leggen). Verder stel ik de mogelijk tot het upgraden van de firmware ZEER op prijs, dit vind ik echt een absolute must voor draagbare apperaten als mp3-spelers. (Er hangt dan ook wel een flink prijskaartje aan deze speler)

Featureset:

Die geef ik een dikke 9.5! In mijn mening heeft deze speler bijna alles wat je van een top-kwaliteit mp3-speler moet kunnen verwachten; de ondersteunde bestandsformaten, duidelijke interface (je hebt em na een minuut onder de knie, en daarna is het gewoon uitproberen, eigelijk is handleiding overbodig) praktisch in gebruik, radio, spraakopname, camera, en een ton van instellingen om alles naa eige wens in te stellen, er is gewoon simpelweg overal aan gedacht, ik kan eigelijk geen groot minpunt opnoemen. De enige 2 kleine gemissen vind ik dat het jammer is dat hij geen USB2.0 interface heeft en je er geen notities op kan maken, maar dat laatste hoef je ook niet echt van een mp3-speler te verwachten, maar zou wel leuk meegenomen zijn. (Kans is er dat dit later toch nog word toegevoegd in firmware update sinds meerdere iRiver spelers hiervoor ondersteuning hebben.)

Beeldkwaliteit:

Die vind ik ook heel goed: het is een vrij groot scherm voor een doorsnee mp3-speler. Prima kleurweergave, met genoeg pixels om een uitgebreide en strak gelikte GUI mogelijk maakt. Hij heeft geen problemen met het veergeven van de foto`s kwa kleuren. Het scherm is nog goed te lezen onder de zon, en in het pikkedonker kan je em bekant als zaklamp gebruiken. De camera is ook zeer handig, maar enkel voor close-ups of portret opnames, voor verre afstand is deze niet erg geschikt, en de optische zoom fucntie is eigelijk een beetje nutteloos.

Geluidskwaliteit:

Subliem simpelweg. Ok, als je in een geruisloze omgeving bent kan je ruis op de achtergrond opmerken, maar onder normaal gebruik is daar niks van te horen. Je kan zelf je equalizer instellen, of uit presets kiezen, wat voor flink heftig geluid kan zorgen :p het volume kan tot 40, en en voor normaal gebruik zal 22 ruim genoeg zijn, en dat is al vrij hard. Ik denk niet dat iemand met lief voor zijn eige oren naar muziek zou willen luisteren met het volume helemaal open.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Stijlvol design, 1 van de punten waarom ik hem heb gekozen. Maar dat kan iedereen anders vinden. Alles zit stevig genoeg in elkaar voor redelijk gebruik, niks op aan te merken opzich, plaatsing van knoppen vind ik ook prima en ik denk niet dat daar iemand problemen mee zal hebben. Ik heb echter 2 belangrijke dingen op te merken:

- Er word een beschermhoesje meegeleverd, ik dacht "Hé, das nou een leuk bedacht" maar naderhand had ik die echter toch maar beter niet kunnen gebruiken. Het beschadids de speler juist eigelijk Er komen krassen op de behuizig, het laat erg veel stof achter op de knoppen wat op lange termijn niet erg gunstig zal zijn denk ik. Hij is eigelijk ook te klein voor de speler om goed in te passen, en het maakt gebruik van sommige knoppen moeilijk tot onmogelijk. De speler blijkt uiteindelijk toch beter af zijn in een vrije broekzak zonder bescherming.
- De oordopjes (Senheiser MX300) zijn ERG kwetsbaar. Ik was vroeger bezitter van een iFP-180, met de zelfde oordopjes. Na een tijdje begint zich gekraak op te treden, waarna zo nu en dan 1 kant gaat haperen, of uitvalt voor en tijdje, gevolgt doordat hij er permanent mee ophoud en niet veel later het ook gebeurt met de andere kant. Garantie geclaimd: zelfde gebeurde met nieuwe, en ook met de oordopjes van deze gebeurt het zelfde. Dit is in mijn ogen dan ook het enige echte minpunt van de speler, kwaliteit van oordopjes zelf is duidelijk boven dat van de gemiddelde mp3-speler.

Ergonomie:

De speler is ERG gebruiksvriendelijk. Je hebt vrijwel meteen grip op de interface en na eem beetje klooien en uitproberen heb je het zo onder de knie. In de eerste firmware versie zaten een paar ongemakken. Je raakt namelijk snel gewend aan bepaalde fucnties die zijn toegewezen aan de knoppen, die in sommige schermen (zoals configuratie scherm of foto album) weer compleet anders zijn, hoewel je ook hier snel aan went is dit ook opgelost door de updaten naar nieuwste firmware versie.
Het overzetten van de muziekbestanden is ook een fluitje van een cent. Het programma waarme dit gebeurt (iRiver Music Manager) heeft echter 1 groot nadeel in mijn mening: het draait extreem langzaam op oude of low-budget computers, zoals ik nu heb. Het scrollen door de lijsten duurt echt belachelijk lang, dus onlangs de leuke uitgebreide functies en gelikte interface is dit wel een consequentie.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:

Het geheugen valt niet uit te breiden, toch geef ik dit deel een goede score vanwege 1 belangrijk punt: je kan de firmware van de speler upgraden. Dit is werkelijk een must voor mp3-spelers en draagbare apperaten vind ik. Op die manier blijft hij nieuw zelfs jaren na aankoop. Niet alleen worden fouten en prestatie verbeterd, ook kan je voorstellen doen op de iRiver website, en worden deze mogelijk doorgewerkt in volgende versies. Ik ben ook zeer tevreden over de voortgang in de firmware versies.
Door de firmware te upgraden kan ik mijn mp3-speler nu ook als flash-drive gebruiken zonder drivers of iRiver Music Manager nodig te hebben. Ik hoop echter wel dat bij toekomstige firmware updates de mogelijkheid tot de camera gebruiken als webcam word toegevoegd. Er worden niet echt zeer interesante accessoires megeleverd. Het veiligheidskoord is wel weer handig, maar het beschermhoesje is juist weer af te wijzen.

Mobiliteit en accuduur:

Deze is net zo subliem als de rest van de speler. 30 uur speeltijd genoeg voor een halve week tot een week voor mij. En als ie leeg is: even een na-middagje aan de adapter en hij is weer vol. Ook leuk dat je hem kan opladen van USB aansluiting. De accu is los te koppelen, dus er is mogelijkheid om een 2e aan te kunnen sluiten mocht hij leeg zijn. De speler zelf is heel licht, en is prima om mee te nemen, heb nergens hinder van gehad.

Prijs:

Prijzig spelertje, is het dan ook 100% waard. Maar ik denk dat het niet echt is neergelegd voor iemand die gewoon een doornsee spelertje zoekt. Dit is echt iets voor de veel eisende music junkies, zoals ook op de website van iRiver staat aangegeven.

Heb jij ook een iRiver iFP-1090M, 256MB (USB 1.1, Radio)?