Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40F86B Review

basb 14 juli 2008, laatste update op 14 juli 2008, 1.285 views

Samsung LE40F86B

Pluspunten

• Algemene beeldkwaliteit erg goed. Contrast/zwartwaarden voor een lcd-tv erg goed
  • Kast is best mooi ontwerp.
  • Al geheel, gewoon een erg goede tv voor een hele leuke prijs kunnen kopen.

Minpunten

• Net zoveel andere lcd-schermen een energievreter.
  • Zapsnelheid
  • Beperkingen van analoge aansluitingen/signalen worden genadeloos afgestraft doordat de tv zo goed is dat je deze fouten ook kan ziet, gij zult dus digitaal aansluiten
  • Dolbi digital/dts wordt niet via hdmi doorgestuurd naar versterker via de optische uitgang van de tv.
  • Traag! weergave loopt achter op de input van dvd-speler of de wii, met name bij laatste bijzonder storend. Eerste geval kan gecompenseerd wordt met lipsync-feature op de speler of versterker(als ondersteund wordt door je apparatuur)

Ik heb deze TV nu ongeveer een maand, voordat ik deze kocht heb ik een paar weken lang diverse winkels afgelopen en diverse tv' s met elkaar vergeleken. De beeldkwaliteit was vergelijkbaar met andere goede full hd-televisies, maar dit scherm sprong er vooral uit, omdat deze voor een lcd-scherm erg goed zwart kan weergeven. Het is zeker niet zo zwart als een crt-tv of wat de meeste plasma' s kunnen, maar gewoon aanzienlijk beter dan de concurrentie.

m.b.t helderheid, kleuren. ghosting valt er weinig te vertellen, het is ongeveer net zo goed als de betere hd tv' s van andere merken en beter dan vorige genraties hd-tv' s.

Zoals over "heel" internet te vinden is, heb ik dezelfde klacht: Zappen gaat traagggg, gelukkig kijk ik tv via digitale ontvanger en hoef ik alleen te zappen tussen de ingangen(dvd, wii, tv-ontvanger).

Beeld kwaliteit via analoge aansluitingen is aanmerkelijk minder dan wanneer je dvd kijkt via hdmi kabel. Het beeld is niet slecht, maar ook via een goede component kabel is het minder goed dan via hdmi. Aan te raden is dus alles digitaal te houden en de analoge kabels voor zover mogelijk uit te faseren :-) Bij het testen viel me op dat component geen beter resultaat geeft dan een goede scart kabel.

Algemeen punt voor wie van schietspelletjes en dergelijke houdt op wii/playstation enz. In elk geval dit lcd-scherm is daar veels te traag voor. Koop een grote crt-tv als je veel games speelt via een console. Dit scherm loopt mintens 3 frames achter op wat de console aanbiedt(60-80ms). Ook heb ik nu geregeld lipsync problemen. Veel vaker dan toen ik nog een crt-tv had staan. Ik vrees dat dit voor alle grote lcd-schermen geld.

• philips dvp5980 (dvd-speler met hdmi)
  • samsung dcb-h360r(digitale kabel-tv)
  • marantz sr-7400 (versterker)

Heb jij ook een Samsung LE40F86B?

Mijn ervaring (met deze, 46" model, en andere LCD TV's) is dat Component en HDMI ongeveer even goed beeld geven.
Alleen kan de gemiddelde DVD speler niet upscalen via component (vanwege HDCP), dus als je een goede speler hebt dan is het zeker interessanter om deze via HDMI aan te sluiten.

HDMI, Component en VGA geven ongeveer dezelfde (uitstekende) kwaliteit. Waar het kan dus altijd deze aansluitingen gebruiken. SCART (afhankelijk van type signaal), Composiet en Svideo is vaak duidelijk minder, maar in vergelijk met andere LCD TV's die ik heb gezien toch ook behoorlijk goed te noemen. Heb je echter de mogelijkheid tot aansluiting op eerste 3, doe dan zeker dat.

Wat betreft je minpunten:
> Net zoveel andere lcd-schermen een energievreter.
Deze TV is met zijn LED backlighting juist heel zuinig in vergelijk met andere LCD's, en zeker in vergelijk met plasma's.

> Zapsnelheid
Klopt, en daar wil ik nog wel het niet al te handig input-switchmenu aan toevoegen ;)

> Beperkingen van analoge aansluitingen/signalen worden genadeloos afgestraft
Ligt dus meer aan het type input dan aan analoog/digitaal. SCART, Composiet en Svideo is niet denderend, maar dat komt ook omdat het signaal niet denderend is.
Component en VGA zijn ook analoog, maar uitstekend (in principe even goed als HDMI) vanwege de hogere bandbreedte. Sluit je echter een HDCP enabled DVD speler aan op component, dan werkt upscaling op de speler niet, wat een minder resultaat geeft.

> Dolbi digital/dts wordt niet via hdmi doorgestuurd naar versterker via de optische uitgang van de tv
Het is heel ongebruikelijk om van je TV te verwachten dat deze een signaalconversie doet van HDMI (coaxiaal digitaal) naar Optisch digitaal. Gewoon je DVD speler rechtstreeks optisch of coaxiaal aansluiten op je versterker.

Nog een nadeel: slikt geen 720p (1280x720) en 1366x768 met een PC over VGA. Wel 1024x768 en 1920x1080 (native). Waarom 720p niet is me een raadsel, gaat namelijk prima over de andere inputs (component & HDMI).
BASB:
Ik ben het net als CHEETAH ook niet eens met jouw stelling dat de TV te langzaam zou zijn voor schietspellen. Ik heb er een PS3(HDMI),XBOX1(Component) en PC(HDMI) op aangesloten en nog nooit last gehad van vertraging.(En ik ben kritisch as hell)
Ik heb overigens ook de 46" maar dat is dan ook het enige verschil met de 40".

Ik vermoed dat jij niet de juiste instellingen van je tv gebruikt. Zet alle hulpmiddelen zoals Digital NR, DNIe, 100Hz Motion, Movie Plus etc eens uit en probeer het dan nog eens.
Al deze functies zijn voor games niet nodig. Overigens heb ik ze allemaal uitstaan, ook tijdens tv(digitaal)/DVD/BluRay kijken.

Het enige nadeel wat ik heb ervaren is dat de line out een vertraging heeft. Wellicht is dat de lipsync problemen waar jij over praat. Maar goed, als je gewoon je line out van je DVD speler etc op je versterker aansluit dan heb je daar geen last van.

en Zappen...niet echt snel maar niet zeker niet vervelend-langzaam ofzo.

Conclusie:Een Super TV, zeker zijn geld waard. Als je iets meer geld uit kan geven dan koop je zijn opvolger of de 52" LE52F met zijn absurd hoog contrast. :-)
Deze tv heb ik al een hele tijd, ook de 40" uitvoering en ik heb nog geen vertraging gemerkt met games.
Daarbij heb ik Quake 3 geprobeerd op de PC, aangesloten via DVI -> HDMI met een Nvidia 8800 GTS, Race Driver Grid, UT3 en nog wat andere games. En het loopt toch perfect.
En deze games speel ik ook nog op een gewone Sony CRT monitor.

Hetzelfde voor Burnout Paradise en Metal Gear Solid 4 op de PS3, nergens lag of wat dan ook. Ik heb wel alle technische beeldverbeteraars uitgezet omdat het beeld er via HDMI dan gewoon het beste uitziet.

Wat betreft het zappen. Ik heb een Logitech 525 afstandbediening, en daarmee kun je direct de ingangen selecteren. Dan hoef je er niet doorheen te zappen.

[Reactie gewijzigd door Frijns.Net op 15 juli 2008 09:39]

Kleine update op traagheid van het scherm:

Kennelijk zie ik eerder dan de meeste mensen dat een scherm niet goed reageerd. Mijn inschatting van 60-80ms is zelfs nog aan de lage kant, zelfs wanneer alle beeld verbeterende functies uitgezet zijn. Ik blijf ondanks highend versterker en alles op hdmi 1.3a lipsync problemen hebben. Met dvd/blu-ray gaat het net, met de digitale ontvanger(ook samsung!!) blijft het ellende. Het is bijv. goed merkbaar met wii sports baseball, probeer nog maar is een bal te raken wanneer deze door de computer geworpen wordt met 150+km/h. Noway dat je dat gaat lukken behalve door puur geluk. Je kunt niet op tijd reageren als je eerst kijkt of de bal in is of wijdt is. Met crt-tv' s kan ik dat, na enige oefening, wel.

Ik heb me 30 inch samsung monitor de deur uitgetrapt in verband met inputlag. Het leek continu met online shooters alsof anderen aan het cheaten waren. Nu heb ik een lg scherm met 0-7ms latency en ik sta ineens een stuk hoger in de score lijsten en heb nu geen last meer van alsof het lijkt dat iemand vals speelt. Beel kwaliteit die ik nu heb is wel aanmerkelijk slechter, maar ik doe geen fotobewerking waardoor dat voor mij weinig uitmaakt.
Betreffende je update:
Vreemd, daar heb ik namelijk helemaal geen last van met mijn 46F86.
* (HD)DVD speler via HDMI: geen probleem mee
* Xbox360 (en PS2, beide via versterker) over Component: geen probleem mee
* PC over VGA: geen probleem mee

Hoe heb je je apparatuur aangesloten?