AKG K 514 MKII (Grijs, Wit, Zwart) Review

Dynion 19 juni 2013, laatste update op 19 juni 2013, 1.986 views

AKG K 514 MKII (Grijs, Wit, Zwart)

Pluspunten

• Prachtige middentonen
  • Design
  • Licht
  • Goedkoop

Minpunten

• Lage Gevoeligheid
  • Lange kabel
  • Koptelefoon heeft soms moeite

Let op! Foto's worden binnenkort toegevoegd
Introductie:

In deze review bespreek ik de AKG K514 MKII. Ik beluister hem vanaf verschillende bronnen en zal hem vergelijken met mijn andere portable audio. Alvast heel veel leesplezier. Het is mijn eerste serieuzere review dus wees alsjeblieft enigszins eufemistisch.

Ik heb deze koptelefoon gekocht bij de Free Record Shop. Deze doet een soort faillissementsuitverkoop waardoor ik hem mee kon nemen voor ¤16,50. Een schijntje dus. Blij als ik er mee was besloot ik hem direct uit te pakken en uit te testen, met een glimlachende medewerker tot gevolg.

Uitpakken!

De eerste stap dus: Uitpakken. Het eerste dat me opviel was de mooie doos. Verder beschrijven hoe ik een doos openmaak vind ik persoonlijk niet heel boeiend, dus we slaan een stukje over en gaan door naar de inhoud van de doos. Hierin zat het volgende

- Veiligheidsinstructie (je mag je dus niet wurgen met het draad)
- Garantiebewijs
- 3,5mm--> 6,3mm. opschroefbaar verloopje
- Koptelefoon
- op internet staat dat er een hoesje bij zit, zat er bij mij niet in.

Bouwkwaliteit:

Dan de koptelefoon zelf. Het eerste dat mij opviel was het ontzettend lage gewicht, het mooie design met een leuk contrast tussen stof en wit plastic en de bizar lange kabel van drie meter. Ik heb sterk het idee dat AKG deze hoofdtelefoon voor thuisgebruik heeft bedoelt. Ik wilde hem juist buiten gebruiken. Kleine tegenvaller dus. Ik heb zelf besloten de kabel samen te binden en in mijn broekzak te houden. Dit kost de AKG punten in gebruiksgemak. De kabel is wel mooi dik en ook de 3,5mm jack vind ik mooi afgewerkt. Ziet er goed uit en de trekontlasting is solide.

Comfort:

Het comfort vind ik uitstekend. Zoals eerder genoemd is de koptelefoon ontzettend licht. Slechts 109 gram! Daarnaast zitten er grote dikke kussens op die lekker om je oor zitten. ik heb hem terwijl ik dit typ al zeven uur op, met alleen het avondeten als pauze.

Gevoeligheid:

De gevoeligheid van deze koptelefoon vind ik dan wel weer een nadeel. Ik heb een gerockboxte IPod classic 5th gen. Die is genoeg om vrijwel alles aan te sturen. Hij heeft mijn Atomic Floyd TwistJaxx zelfs bijna opgeblazen had ik het idee. Bij deze koptelefoon moet de ipod op 90 a 100% volume voor hij op gang komt. Zelfs dan is de basweergave niet zoals je die verwacht. Op mijn Terratec Phase 24FW presteert hij al prima. Het is dan een prettige koptelefoon. Mijn buizenversterker is krachtig zat. Maar als dit de eisen zijn om een budget koptelefoon aan te sturen, dan vind ik dat toch echt erg onlogisch. Het gebrek aan goede aansturing kost hem nog een ster op gebruiksgemak.

Geluid

Dan komen we bij het geluid. Altijd een lastig punt om te beschrijven, zeker gezien het niet voor iedereen hetzelfde is. Mijn bevindingen? De bas is redelijk, erg diep maar niet heel hard. Gelukkig wel voldoende bas voor mij. hij is nog niet heel goed ingespeeld dus ik verwacht verbetering op dit gebied. De middentonen vind ik behoren tot één van de beste die ik ooit heb gehoord. Een piano klinkt subliem en met name de ruimtelijk is prachtig. De hoge tonen heb ik nauwelijks een mening over. Ze zijn er, ze zijn niet slecht, ze zijn niet bijzonder goed. Wat me wel irriteert: het klinkt alsof de koptelefoon moeite heeft bij hogere volumes. Dat mag nooit het geval zijn en ik vind het een flinke fout van AKG.

Ik zal het geluid nog becijferen voor de overzichtelijkheid.
Lage tonen: 7, met mogelijkheid tot verhoging
Midden tonen: 9
Hoge tonen: 6,5

ik moet hierbij wel zeggen dat ik een tweeterfreak ben. Ik ben van mening dat een tweeter de muziek draagt in zijn ruimtelijkheid en helderheid. Ik heb HIFI speakers afgekeurd op dit punt.

Vergelijkingen:

Dan de vergelijking trekken. Laat me eerst wat vertellen over de concurrenten
Sennheiser HD 485. Een iets duurdere koptelefoon (ongeveer 70 euro). Heel gemakkelijk geluid met weinig bas. Niet geschikt voor films maar heel mooi ruimtelijk en zeer goed hoog. Bouwkwaliteit is goed, het design vind ik belabberd

Atomic Floyd Twistjaxx (¤100) Zeer mooi gebouwd met gesleevede bekabeling en sterke metalen oortjes. Geluid is heel zwaar met veel bas. Geweldig bij films en redelijk tot goed bij muziek. Over het gehele spectrum vrij goede oortjes. Ruimtelijkheid is veel, veel minder dan beide koptelefoons.

De voor en nadelen zijn misschien nu al voorspelbaar, maar ik zal ze toch even benoemen

AKG K514 MKII vs Sennheiser HD485
De sennheiser verliest ontzettend op design. Het comfort is vergelijkbaar. De Sennheiser zit lekkerder op je oren, de AKG is lekker licht. Geluidswijs vind ik de Sennheiser winnen. Alles is net wat beter afgewerkt en de HD 485 lijkt nooit moeite te hebben terwijl de AKG soms wat bas verliest. De ruimtelijkheid van de AKG vind ik wel iets beter.

AKG K514 MKII vs Atomic Floyd TwistJaxx
Deze is lastiger om te vergelijken. De TwistJaxx hebben een volledig andere stijl. Bij rustigere muziek, zeker als er een piano inzit wint de AKG, maar bij vrijwel alle andere mogelijkheden vind ik de atomic floyd de winnaar. Films, zware muziek klinkt allemaal net wat voller. De AKG onderscheid de instrumenten wel beter. Op het design ga ik verder niet in. Dat is niet te doen met in-ears vs een koptelefoon.

Conclusie:

Al met al vind ik dit een sublieme koptelefoon voor ¤16,50. Het geluid is netjes, al zijn de hoge tonen niet sprankelend. Het design is een lust voor het oog en de bouwkwaliteit is zeer goed te noemen. Ik denk dat deze koptelefoon ook de volle 40 euro makkelijk waard is!

Heb jij ook een AKG K 514 MKII (Grijs, Wit, Zwart)?