Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

E-Ten Glofiish X800 Zilver Review

Mafkees 15 juli 2008, laatste update op 25 maart 2010, 1.270 views

E-Ten Glofiish X800 Zilver

Pluspunten

• Alles in 1!
  • Ingebouwde GPS
  • VGA scherm

Minpunten

• Voelt soms langzaam aan
  • 64MB RAM
  • USB 1.1

Eten, of E-Ten?
Sinds een poosje is de E-Ten Glofiish X800 nu in mijn bezit. Toen ik hem besteld had begon ik dingen te lezen op internet waardoor ik toch twijfels kreeg. De ene keer las ik iets over dat de processor te langzaam was of dat het geheugen te weinig was. Daarna las ik dan iets over dat de processor het prima deed en dat het geheugenprobleem op te lossen is door geen E-Ten applicaties te installeren. Uiteindelijk heb ik de bestelling laten bezorgen en ik moet zeggen, geen spijt!

Processor
Ik heb zaken gelezen over de processor waarbij beweerd werd dat de Samsung processor die de X800 gebruikt eigenlijk een opgevoerde 400 MHz processor is. De X500(+) heeft hetzelfde processortype en draait op 400 MHz terwijl de X800 op 500 MHz z'n werk doet.

VGA scherm / video's afspelen
Het scherm ziet er erg mooi uit dankzij de VGA (640x480) resolutie, daar is niet over te klagen. Het nadeel van de resolutie is helaas dat de X800 soms moeite heeft met het bijwerken van het scherm omdat het vier keer zo groot is dan QVGA. Video's afspelen met een resolutie van 640x480 kun je dan ook eigenlijk wel vergeten. Als iemand daar een oplossing voor heeft gevonden en goede kwaliteit heeft, laat 't weten ;-) Ook het gebruik van een hoge bitrate is niet te doen met een VGA resolutie. Je kunt natuurlijk ook gewoon video's met een QVGA resolutie en een redelijke bitrate (~600 kbps) afspelen, dat ziet er ook nog prima uit op een 2.8" scherm. Het schijnt dat dit komt doordat de chip die alles op het beeld tovert te langzaam is. Het geluid gaat prima dus het is de processor niet, die heeft genoeg kracht..

Pre-installed software
Zodra je de X800 uit de doos haalt en voor het eerst opstart, worden er een heleboel E-Ten programma's geinstalleerd die een aanzienlijke hoeveelheid geheugen gebruiken. Om te zorgen dat deze programma's niet worden geinstalleerd kun je de camera knop inhouden tijdens het installeren, hierdoor zal niks worden geinstalleerd. Mocht je er een paar hebben, dan kun je ze altijd handmatig installeren. Zonder deze programma's geinstalleerd te hebben hou je redelijk wat geheugen over. Na het opstarten is er van de 64MB nog zo'n 27MB vrij. Na het gebruik van programma's ActiveSync en Messaging gaat dit echter drastisch achteruit. Na een paar dagen is er dan nog ~20MB over.

GPS
De ingebouwde GPS doet er even over voordat een fix gevonden is. Een van de programma's die automatisch wordt geinstalleerd is het ophalen van AGPS data van internet. Men zegt dat zodra dat geinstalleerd is, het vinden van een fix een stuk sneller gaat. Ik heb dat programma dus niet en moet een een tot twee minuten wachten voordat ik weet waar ik ben. Ik heb daar verder geen moeite mee. Zodra de GPS werkt, doettie het eigenlijk prima.

Camera
De camera is je regular 2MP telefooncamera. Niet goed, maar voor af en toe een fotootje prima.

USB 1.1
Om een of andere reden heeft E-Ten besloten om er geen USB 2.0 maar USB 1.1 in te bouwen, wat erg vervelend is. Het kopieren van een 250MB filmpje duurt op die manier een minuut of 7.

Windows
De E-Ten Glofiish X800 draait Windows Mobile 6 waardoor de User Experience voor de meeste mensen prima is denk ik. Knoppen en opties zijn op de juiste plaatsen neergezet en je verwacht een hardware button te doen wat-ie moet doen. De interface vind ik ook prima, hoewel ik het wel even wennen vond dat het kruisje rechtsboven niet het programma direct afsluit, maar het eigenlijk minimaliseert. Hier heb je overigens leuke oplossingen voor, zoals Spb Pocket Plus, die een contextmenu weergeeft wanneer je het kruisje rechtsbovenin even "ingedrukt" houdt waarmee je alle programma's kan afsluiten, of een bepaald programma.

Heb jij ook een E-Ten Glofiish X800 Zilver?

Leuke review. Je hebt de opmerkingen van mijn bovenburen goed opgepakt! :Y

Vooropgesteld dat ik de meeste MDA/PDA's niet vind uitblinken door schoonheid (Ik heb zelf een Vario MDA van T-Mobile (Q-Tec 9100) met WinMob 5.0) vind ik dit een positieve uitzondering. Niet dat ik hem zo mooi vind als bijv. mijn N95 (de opvolger van mijn MDA), maar hij doet niet zo zeer aan je ogen als mijn MDA :) .

Een VGA scherm lijkt mij een luxe. Dat daar de nodige consequenties aanzitten mag duidelijk zijn. Jij hebt tenminste nog een 500 MHz processor (MDA moet het met 185 MHz stellen, als ik me niet vergis) zodat het apparaat nog wel het een en ander aan kan. Je moet daarbij niet vergeten dat we wel verwend zijn met onze snelle PC's van vandaag de dag. Een vergelijking met zo een apparaat is ook niet eerlijk. Je zou trouwens ook niet zo blij zijn als er zo een snelheidsmonster in zou zitten. Elk uur je apparaat aan het stopcontact hangen is ook niet alles.... :P .

De USB 1.1. zullen ze waarschijnlijk wel ingebouwd hebben om de processor enigszins te ontzien, maar dat het behelpen is, is duidelijk. Niet alleen is het veel trager (factor 40), maar bovendien worden een aantal protocollen ook nog niet eens ondersteunt (bijv. bi-directioneel).
Ik neem aan dat je de film op je externe geheugenkaartje laadt. In dat geval zou je de film ook op een andere manier over kunnen zetten dan via de USB 1.1 aansluiting. :*)
De E-Ten Glofiish X800 draait Windows Mobile 6 waardoor de User Experience Windowish is, wat ik altijd erg makkelijk vind.
Dit zegt mij niets, zou je dat even toe kunnen lichten? :?

In mijn MDA heb ik na opnieuw opstarten ca. 24 MB vrij. Dit loopt terug naar gelang je meer programma's hebt gedraaid. Ook al heb je die programma's afgesloten. Windows (of de applicaties) heeft (hebben) er blijkbaar moeite mee om de gereserveerde geheugenruimte terug te pakken (geven). Dit was dus onder WinMob 5.0 ook al zo. Het is geen nadeel van je E-Ten, maar van Windows/apllicaties. Overigens doet zich dit probleem ook veeal voor op je "gewone" PC onder Windows, maar daar valt het wat minder op omdat je meer geheugen ter beschikking hebt. :(
User Experience is bij Windows over het algemeen goed. Alles is op redelijk logische plekken geplaatst en je verwacht knoppen te doen wat ze zouden moeten doen. Tevens kun je alles op verschillende manieren uitvoeren. Zo kun je een mailtje bijvoorbeeld verwijderen door het contextmenu te gebruiken, maar ook door Opties -> Delete uit te voeren.

ActiveSync is volgens mij een van de meest geheugenvretende programma's. Ik heb inderdaad ook het idee dat Windows moeite heeft met het teruggeven van geheugen. Ik hoef niet vaak opnieuw op te starten, meestal blijf ik ergens rond de 18MB vrij hangen wat wel redelijk is.

Ik zal User Experience nog iets aanpassen, ben beetje vergeten hoe je een fatsoenlijke review schrijft, excuus :P
Het is makkelijker voor de lezers om een review te maken die rustig opgebouwd word en waarin verteld word Wat voor een product het is, Als ik Zonder de titel van de review gelezen te hebben, zou ik niet kunnen opmaken uit je kopje waar je review nou precies over gaat. Probeer duidelijke Vet gedrukte letters te gebruiken. Daarnaast zijn Foto's ook altijd welkom!
Ik heb een aantal titels toegevoegd, bedankt voor je feedback :) Momenteel even geen camera bij de hand maar ik zal er vanavond (ik zit op Nederland -9 uur) wat toevoegen.
Een korte maar duidelijke inleiding zou ook leuk zijn. Voor de rest best uitgebreide en duidelijke review! Congratz ;)
Sorry maar ik kan niet zo makkelijk uit je tekst opmaken waarom de prijs en betrouwbaarheid lager gewaardeerd worden.
verder hele overzichtelijke review.
Goed punt. In my opinion is het een duur apparaat, hoewel het de laatste tijd wel minder is geworden. Ik heb 'm bij Expansys USA gekocht voor 600 dollar, dus da's ongeveer 400 euro. De prestaties van het apparaat zijn minder dan wat ik ervan verwacht had. Dit zijn algemene dingen zoals het scrollen door een programmalijst in Windows wat soms haperig gaat, net als het afspelen van video wat niet soepel gaat met grotere/betere kwaliteit video's. Ook de GPS module doet er even over voordat een fix is gevonden zonder dag ik allerlei extra programma's heb geinstalleerd.

De betrouwbaarheid is misschien te wijten aan Windows. Ik heb meerdere keren gehad dat de telefoonfeature compleet vastliep en ik opnieuw moest opstarten. Vandaag kon ik een gesprek niet meer ophangen. Ik belde naar een computer die mij moest doorverbinden en ik drukte een cijfer verkeerd in en wilde ophangen (opnieuw bellen is bij deze service sneller :P), maar dat ging niet meer. Alles werkte verder nog, alleen de telefoon kreeg ik niet meer aan de praat zonder opnieuw op te starten.

[Reactie gewijzigd door Mafkees op 16 juli 2008 07:17]