Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP770Z5E-S01NL Review

nono_einstein 16 juni 2013, 486 views

Samsung NP770Z5E-S01NL

Pluspunten

• Scherm
  • Touchpad
  • Omgevingslicht sensor
  • Geluid
  • Behuizing
  • Verlicht toetsenbord
  • Phone support (kunnen veel bedrijven puntje aan zuigen)

Minpunten

• Drivers Video kaart
  • Harddisk performance
  • Wel SSD, echter niet bruikbaar voor gebruiker!
  • Aansluitmogelijkheden (ontbreken van)
  • Toegangkelijkheid ssyteem voor uitbreidingen
  • Samsung en 3rd party bloatware (echt veel zooi, maar natuurlijk allemaal te verwijderen)
  • Support op website (nonexistent zonder guidance phone support)
  • Brakke schijf caching software.

Heb deze machine precies 6 dagen in huis gehad.
Het scherm en de baterij zijn geweldig.
Toetsenbord is fijn, muis pad is vergelijkbaar met dat op een apple macbook pro (dus best goed).
Echter, en daar komt ie, helaas: de video driver is brak (kan heel veel niet instellen) en je moet terugvallen op beta drivers om eea fatsoendelijk in te kunnen stellen. Dat is ook direct het moment dat je erachter komt dat Samsung dit apparaat op de site nog niet echt heeft toegevoegd (er is dus in principe geen ondersteuning voor).
Uiteindelijk heb ik eea getest met de beta drivers maar de snelheid die ik zocht was helaas niet beschikbaar met deze hardware (3d visualisaties renderen met matlab).
Het grootste struikelblok was echter de harddisk. Het apparaat staat in de winkel waar ik 'm gekocht had geadverteerd als een systeem met een 1 TB HDD EN een 24 Gig SDD geintegreerd op de schijf. Bij het gebruik wijst echter helemaal niets daarop. De snelheid van de harddisk (en daarmee helaas het hele systeem bij mijn gebruik, veel IO) was zwaar beneden de maat.
Kleine files (enkele kB's) werden uitgevoerd met hoogstens 25 io acties per seconde!
Dit betekend dat bijvoorbeeld bij het open hebben van een editor, excel, chrome (een poaar tabbladen) het 12 seconden duurt voordat de taskmanager tevoorschijn komt (die je geregeld oproept omdat het systeem bevroren lijkt...) Dit alles was voor mij niet acceptabel, komende van een 7 a 6 jaar oude dell lattitude 820 was dit geen vooruitgang.
Ik heb hierop dan ook Samsung gecontacteerd en gevraagd of het zin had het apparaat om te ruilen omdat er vast iets mis zou zijn.

Na bellen met de Samsung helpdesk krijg ik te horen om me goed te informeren in het consumentenrecht zodat ik het apparaat terug kan brengen en mijn geld terug kan krijgen! Men gelooft dus kennelijk zelf ook niet in dit apparaat!

Ik heb de betreffende retailer gebeld, een afspraak gemaakt om de problemen te bespreken en de retailer had een ter zake deskundige geregeld. Na testen op een tweede apparaat zijn we er achter gekomen dat de 24 GB SSD inderdaad beschikbaar is maar door Samsung gereserveerd is voor recovery en test console ! Ook de disk performance op het showroom model was traag zodat ik uiteindelijk zonder problemen het apparaat heb kunnen omwisselen voor iets anders. (Een ASUS)
Nog een klein puntje voor diegene die het apparaat hebben of gaan kopen: er is een extensie die standaard wordt geleverd en een soort drive caching doet. In combinatie met de niet al te snelle schijf is dit echt dodelijk. Het is ook totaal onduidelijk waarom Samsung dit programmaatje op het systeem zet, het is iets uit de windows 3.0 tijd ;) In ieder geval lozen die hap en het wordt er allemaal weer iets sneller op (scheelt eigenlijk best wel veel!)

Heb jij ook een Samsung NP770Z5E-S01NL?

Hoi,

toch ff reageren op je mail.

Ik meen dat ik toch wel een beetje verstand van zaken heb, dus ik begin er toch maar over ;)

Uit de advertentie had ik opgemaakt dat de 24 gig 'ssd schijf' inderdaad, zoals jij zegt, als cache zou worden ingezet.
Bij navraag bij Samsung bleek dat dus NIET zo te zijn.
Wellicht is er een en ander te tweaken indien je opnieuw begint, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee als Samsung de webpagina's (met drivers) van deze laptop nog niet online heeft staan (wellicht staan ze nu wel online, heb ik nog niet getest)

Verder een opmerking over de basiskennis mbt de AMD drivers (leuk dat je het zo stelt); de standaard drivers van AMD willen niet installeren op de Samsung wegens niet compatibel.
De beta drivers, die wellicht niet stabiel zijn en dus voor een productiviteitsmachine niet ingezet zouden moeten worden, ook venwege support vanuit de fabrikant, doen het wel omdat de compatibiliteitscheck daar niet inzit!

Ik noem dit geen basiskennis moeten gebruiken, dit is gewoon slechte product ondersteuning van Samsung uit. Als ik >1000 Eu neerleg voor een laptop verwacht ik perfecte ondersteuning en support. Helaas kom ik er steeds meer door schade en schande uit dat er (te) veel fabrikanten zijn die hier menen duchtig in te moeten snijden. Als ze dan ook nog zelf (!) aangeven dat je gebruik zou kunnen maken van je consumentenrecht om een apparaat wat dus ook volgens de eigen helpdesk buiten verwachting presteert terug te kunnen brengen omdat het toch echt niet beter gaat worden terwijl ik vraag om updates van drivers, geeft mij dat in ieder geval te denken en duurt het nog even voordat ik weer naar Samsung kijk voor een aanschaf. Dit is geen rant, dit is gewoon een simpele optelsom.

Voor wat betreft de Asus:
nee, geen benchmarks gedraaid (anders dan matlab)
Als je ergens iets specifieks weet te staan en wilt zien geef de locatie van de zip door en wellicht kan ik het eens draaien.

[Reactie gewijzigd door nono_einstein op 17 juni 2013 19:49]

Je weet dat er een "Reageer"-knop is he!?

Hoe dan ook: Drivers zullen vast niet installeren omdat de drivers voor Samsung er al op stonden o.i.d.
Ik zou een herinstallatie altijd aanraden bij het aanschaffen van een laptop of OEM desktop, het staat vol zut en je kan je tijd beter besteden dan rotzooi verwijderen omdat de laptop er zo traag door is.

Een nieuwe installatie hoef je niet bang te zijn voor drivergedoe, je kan natuurlijk gewoon de Windows drivers gebruiken (Welke erg goed werken) of drivers voor specifieke hardwaredelen pakken (wat altijd beter presteert dan een "driver" van een OEM fabrikant van 120 MB voor alleen een WiFi-kaartje...)

Hoe dan ook: Vervelend dat de SSD niet als caching SSD heeft gewerkt, in jouw ogen. Mij lijkt dat JUIST het programma dat je verwijderde "omdat het het sneller maakte" de caching regelde.
Het is niet voor niets een "Extensie die een soort van drive caching doet". (Whatever je bedoelde met die benaming).

Ik snap dat het gebruiken van een product >1000 lang niet zo leuk is als er zoveel problemen aan zitten, maar als ik ga rondzoeken op internet kom ik nauwelijks tot geen mensen tegen die dezelfde problemen hebben. Het kan natuurlijk zijn dat Samsung zoiets had van "Ja breng maar terug, het zal wel een maandagmorgenmodel zijn". Dat hebben zij, aangezien ze er 10.000en, misschien wel 100.000en per jaar maken.

Dat die in de winkel traag is lijkt me niet eens zo'n goeie benchmark, de hoeveelheid mensen die eraan zitten, er op spelen en alles wat erop draait van zowel de winkel als Samsung zelf maken die dingen retetraag, dit heb ik met nagenoeg elke laptop die in de Dynabyte (waar ik een aantal jaar geleden werkte) stond ervaren en zal nu nog niet anders zijn.

Ik stelde het trouwens als basiskennis omdat je hoe dan ook deze review op Tweakers.net hebt geplaatst, een plek waar mensen niet bang zijn voor een herinstallatie "Omdat Samsung z'n drivers nog niet op het web heeft gezet".
Drivers zijn op meerdere plekken te krijgen en zijn wel je minste zorg als je zoveel klachten hebt over een premium apparaat van een fabrikant die al vrij hoog aangeprezen wordt de laatste jaren door allerlei bedrijven die deze dingen dagelijks testen/benchmarken en alleen maar goeie cijfers geven.

Het beeld dat je schetst zou dus eenmalig kunnen zijn, maar helaas heb je de hoop al opgegeven en heb je een ander type gehaald zonder nog een gokje te wagen en wellicht een "non-maandagmorgenmodel" te krijgen.
Laatste reactie:

Ik heb Samsung gebeld voor een reactie op het harddisk probleem (25 IOPS is 1985 performance) en daar hebben ze dus inderdaad gereageert in de zin van breng maar terug.

Voor wat betreft de systemen in de winkel ook traag: deze zijn bij de betreffende shop uitgestald met een wachtwoord...

Hoe dan ook, ik vind je reactie te kort door de bocht.
Het zou toch te zot voor woorden zijn als je in een parallel universum een auto koopt om vervolgens eerst de gehele motor te moeten ombouwen om harder dan 50 te kunnen, zeker als die auto verkocht wordt als en voor de prijs van een ferrari? Leuk als je dan een beetje kunt sleutelen, maar dan nog kun je bij jezelf zeggen dat je je geld niet uitgeeft om een sleutelavontuur aan te schaffen, maar om te werken...

heh, kan het tochniet laten;) Ik wil je nog even informeren over de drivecache... Ik heb het programmaatje destijds onder de loupe gehouden omdat ik op zoek was naar de uiterste mogelijkheden van de laptop. Het caching programmaatje deed niets met de (verborgen) partities van de SSD, maar gebruikte de RAM van het systeem als cache.
Klinkt niet alleen wazig, maar is het ook... Zeer spijtig dat ik de naam van het programma niet meer heb, had je het zelf kunnen checken..

anyway,

vr grtn

[Reactie gewijzigd door nono_einstein op 17 juni 2013 19:52]

Ik vind het lullig om te zeggen maar ik heb sterk de indruk dat je niet goed wist wat je kocht en dat je review daarom inderdaad gekleurd is.

1) Het is normaal dat je een caching-ssd niet ziet en niet kunt benaderen. Het programma dat er op je laptop stond was waarschijnlijk Intel Smart Response Technology (SRT), wat de caching regelt. Het is ook normaal dat het een tijdje duurt voordat een caching nuttig is, omdat de software moet leren welke files veel gebruikt worden. Het is ook normaal dat een caching-ssd niet nuttig is bij heftig IO gebruik.

2) Deze laptop is (zelfs nu) nog niet te koop in Nederland. Heb je het echt over de 15" versie, en niet over de 17" NP770Z7E? Als het de 15" is zou dat kunnen verklaren waarom de ondersteuning nog zeer slecht was.

3) Als je typische gebruik IO-intensief is, waarom heb je dan een laptop gekocht zonder SSD, en weet je zeker dat er uberhaupt een caching-ssd in zat? Volgens de specificaties hier, de site van Samsung en reviews hier en daar op het web, zit er namelijk geen caching-ssd in.

4) Heb je op internet gekeken naar oplossingen voor het sneller maken van 3d-visualizaties in Matlab? Er schijnt wel wat mis te zijn met de default instellingen van zowel drivers (hoewel dat over NVidia gaat) als Matlab zelf.
Hoi Jeffrey

1 & 3, ik ben met een lijst van eisen naar verschillende winkels gegaan en heb me laten informeren. In de betreffendenwinkel waar ik de Samsung gekocht heb stond deze als uitvoering met conventionele hdd plus ssd aangeprezen.
Ik heb hier specifiek om gevraagd aan de verkopers. Het werd ook als een echte ssd aangeprezen naar aanleiding van mijn io intensief gebruikersprofiel. Ik weet (natuurlijk) niet of Samsung de betreffende winkels verkeerd ge´nformeerd heeft of de betreffende winkel mij verkeerd ge´nformeerd heeft. Ik ben er in ieder geval van uit gegaan dat bevestigende antwoorden op specifieke gerichte vragen door een ter zake kundige verkoper minstens zo zwaar zouden moeten wegen als een literatuur studie thuis :) misschien dat ik daar fout zit?

2 ik kan zo snel niet vinden waar je 15 inch vandaan gehaald hebt. Ik heb het in ieder geval over de 17 inch gehad.

4 van matras weet ik dat er een en ander te optimaliseren valt afhankelijk van het wel of niet toepassen van transparante objecten. Maar wat je aan de nadien Driver kant kan doen weetmikmff niet. Als je daar een linkje hebt hou ik me aanbevolen.
Als jouw laptop een 17" was, dan staat je review bij het verkeerde produkt. De 17" heeft als typenummer NP770Z7E, terwijl hij nu bij NP770Z5E staat (let op de laatste cijfer).
Hoi, je zal vast gelijk hebben, ik kan het nu niet wijzigen helaas...
Hoi, heb vandaag de product review van Samsung ativ 8 notebook hier op tweakers gelezen.
blijkt dat ik er toch niet ver naast zat met mijn conclusie!
lees ook in de commentaren eens de reacties van een eigenaar over de caching software van de Samsung notebooks.
was dezelfde die op de n770 stond en dus net zo brak en dus ook zonder gebruik van de ssd.
ik vraag me nu zelfs af of de ssd op de Samsung machines Řberhaupt wel als echte ssd te gebruiken is...
vr gr, mark
Oh?
leg eens uit dan, ik probeer hier objectief mijn ervaringen met dit systeem weer tegeven.
Dat die wellicht niet onverdeeld positief blijken te zijn doen m.i. niets af aan de nieuwswaarde die dit voor eventuele toekomstige kopers kan hebben.
Als je meent me ergens op onjuistheden te kunnen betrappen, of denkt dat ik meningen met waarheden verwissel hoor ik dit graag.

vr gr,

nono
Je zegt dat de SSD niet bruikbaar is voor de gebruiker. Je kan echter gewoon Windows opnieuw installeren en de SSD leeggooien, waarna je hem kan gebruiken als extra ruimte. De reden dat ze hem in het begin onbruikbaar hebben ingesteld is zodat hij gebruikt wordt voor caching van alles wat je aan het doen bent.

Dat je hier een review neerzet, helemaal top! Ik houd van reviews en mensen zien graag een review van zo'n model laptop.
Echter, als je er geen kennis van hebt, begin er dan ook niet over.

Het kan zijn dat de SSD gebruikt wordt voor recovery files, deze zullen echter niet de volledige SSD innemen (meestal is 't maar zo'n 4 GB) waardoor het overgebleven gedeelte gewoon voor caching wordt gebruikt.
De reden dat ze er niet standaard een grote SSD in leveren is omdat het al een duur product is en de combinatie 1 TB HDD en caching SSD een goeie snelheid zouden moeten leveren. Een reinstall zou ik echter altijd overwegen bij een nieuwe laptop, want meestal staat dit vanaf de fabrikant niet goed ingesteld. Kan je de laptop echter niets kwalijk nemen in dat opzicht.

Daarnaast kan je videodrivers natuurlijk ook gewoon van AMD zelf halen, ipv de achterhaalde drivers op de website van de makers van de laptop. Dit is basiskennis, zelfs voor iemand die maar heel af en toe tweakers bezoekt.

Veel plezier met je Asus iig. Ga je die ook nog reviewen?

Edit: ik zie dat je de Asus ook hebt gereviewed. Helaas nog steeds best karig, net zoals deze review. Geen benchmarks, testjes en foto's? Helaas...

[Reactie gewijzigd door Merethil op 17 juni 2013 12:03]

Dit komt meer over als een rant, dan als een review...
Dit had je ook in een reeds bestaand topic kunnen vermelden.