Dell XPS 12 (221X-9737) Review

solenoid 16 juni 2013, 1.144 views

Dell XPS 12 (221X-9737)

Pluspunten

• Afmetingen
  • kantelbaar scherm
  • Keyboard

Minpunten

• Fan
  • Touchpad
  • Voeding aansluiting
  • Gesture support in windows 8

Introductie
Ik reis dagelijks 3 uur met de trein. Mijn huidige laptop is te zwaar in gewicht en batterij gebruik om als portable behoud te worden. Een tijd terug heb ik een android nexus 10 tablet gekocht en dit bevalt prima. Een kruising tussen laptop en tablet leek mij de juiste weg.

Sinds de dos tijd werk ik al met microsoft dus een overstap naar windows 8 is een logische keuze. Ik heb eerst windows 8 op mijn huidige laptop ge´nstalleerd.

De laptop met tochscreen is een de dell xps 12. Full HD screen met tochscreen, verlicht toetsenbord, 2 x usb 3.0 en een displaypoort. 256 Gb SSD en 8 Gb ram. Een soort Apple Airbook maar dan met een hogere resolutie en touchscreen.

De xps12 hardware:

Scherm
Mooi helder, hoge resolutie en met touch. Eenvoudig te kantelen waardoor de laptop als tablet gebruikt kan worden. Prima systeem. De energie besparing is wel beperkend ingesteld. Brightness is standaard op 50% gezet is goed voor de batterij maar slecht voor leesbaarheid in de trein of buitenlucht. Met enige aanpassingen is dit op te lossen.

Fan
Als de xps12 opstart is hij dood stil. Als windows 8 de machine overneemt begint de fan al te draaien van langzaam tot snel. Duidelijk aanwezig, voor mij zeer storend. Elke actie wordt meestal beloond met het sneller laten draaien van de fan.

Touchpad
Vanaf de eerste dag deed het touchpad raar, de muispointer blokkeerde af en toe. Je vinger van het touchpad af halen en dan nogmaals proberen is de oplossing. Echter met het verwijderen van de dell touchpad driver werkt alles normaal. Je verliest wel de gestures waardoor de laptop wat minder gebruiksvriendelijk word.

Hier lijkt het probleem te zitten: de gestures worden door software geregistreerd waardoor het afhankelijk is de beschikbare cpu resources. Het werk niet perfect, soms registreert het touchpad niet correct wat snel frustrerend werkt.

Dell bood met een nieuwe driver en bios aan maar zonder veel resultaat. Ondertussen is het touchpad vervangen maar zonder enige verbetering.

Ik heb een bluetooth muis (Microsoft sculpt) gekocht met een windows 8 knop. Touchscreen en muis zijn duidelijk een beter ergonomische combinatie. De persoon die bij Dell verantwoordelijk is voor de touchpad keuze mogen ze ontslaan.

Keyboard
Toestenbord is verlicht en werkt prettig. Een van de betere ultrabook keyboards die ik gebruikt hebt.

SSD
Snelle samsung ssd (265 Gb). Als ik de laptop dicht klap en even laten weer wil gebruiken is hij binnen een seconde bruikbaar. Toch valt het me tegen hoe snel te laptop uit zijn langere slaap komt. Ik heb verschillende instelling geprobeerd maar de laptop heeft soms ruim 10 seconden nodig om wakker te worden als hij een tijd uit heeft gestaan.

Batterij
Ik heb niet de laatste generatie Intel chip dus gaat de batterij z'n 4,5 uur mee. Genoeg om mijn reisscheem te overleven.

Aansluitingen
2 x usb aan de rechterkant samen de displaypoort en stroom aansluiting.

De voeding kabel steek z’n 4 cm uit, wat niet past bij z’n kleine laptop. Hierdoor is de breedte van 32 naar 36 cm gegaan. Dell had beter voor een haakse aansluiting kunnen kiezen of goed naar Asus of Apple kunnen kijken.

Er zit aan de linkerkant een verlichte powerknop die je door een slide beweging activeerd.

Een standaard koptelefoon aansluiting, volume knoppen, handige batterij lading meter en als laatste een knop om het automatisch roteren van het scherm aan of uit te zetten.

Een bluetooth muis en toetsenbord (rapoo e6100) geven me genoeg poortruimte voor een HDD en USB stick.

Onscreen keyboard
Het onscreen toetsenbord communiceert niet met de windows software. Hierdoor gebeurd het regelmatig dat het over je invoer valt. Een goede spel of voorspelling van je invoer bestaat bij microsoft niet. Hier is gekozen voor een zuiver functionele uitvoering van een onscreen keyboard. Ik hoop dat je hier in de toekomst maar aan kan instellen, layout, hoogte en breedte zou wenselijk zijn.

Internet Explorer
Internet explorer 10 is een schizofrene browser geworden. Gestures voor terug en vooruit worden in de metro mode wel ondersteund maar zijn in desktop mode afwezig. Dit geeft het mij het gevoel dat Microsoft in windows 8 de desktop niet optimaal op elkaar heeft afgestemd.

Chrome (als mogelijk alternatief voor ie10)
Chrome is minder touch enabled dan ik dacht. Het lijkt er op dat de Chrome ervaring op android/IOS nog niet is vertaald naar de windows versie. Pinch zoom mis ik het meest, dit werkt echter al jaren op android.

Conclusie XPS 12:

Mooie laptop waar na een paar weken best wel gelukkig mee ben. Windows 8 en toch kan beter, heeft mogelijk tijd nodig (en een andere CEO). Dit beschadigd echter de gebruikers ervaring van de xps12 wel en dat is jammer.

Minpunten:
De xps 12 heeft een onbetrouwbare touchpad driver, slecht doordachte voeding aansluiting maar vooral een niet goed geoptimaliseerd touch enabled OS.

Off-topic:

Over windows 8

Windows 8, adobe, office 2013 gebruik ik regelmatig. Door de slechte integratie van office met windows 8 zit ik veel in de desktop mode. Misschien dat Windows 8.1 dit kan verbeteren. Ik heb eerst start8 gebruik maar ben nu toch met de metro interface begonnen. Door het gebruik van een Microsoft sculpt muis kan ik snel tussen het menu en de desktop schakelen.

Software: Office 365
Skydrive is een ramp, Microsoft gaat ervan uit dat elke netwerk verbinding toegang tot de internet server van skydrive geeft. Elk document word eerst naar de skydrive gepushed, zonder internet duurt het wel even voordat office door heeft dat dit niet kan. Ik heb skydrive gedeinstallerd en office direct naar mijn hardisk laten schrijven. Het sync probleem heb ik met goodsync opgelost, deze schrijft nu rechtstreeks naar mijn server toe incl. versie beheer.

De office pakketten hebben en speciale touchmode waarin de afstand tussen menu iconen groter word gemaakt. Je verlies dus een deel van je schermruimte (in hoogte) en dat is irritant werken. Je kunt de menu inklappen als je het niet nodig hebt. Als je in een Office Word document a4 volledig scherm zet dan is er redelijk veel ruimte aan de zijkant. Het is jammer dat office geen optie geeft om je menu zelf te verplaatsen om zo de loze ruimte nuttig te gebruiken.

Word, excel en powerpoint werken redelijk. Toch is het toevoegen van meer ruimte tussen iconen en menu opties is te weinig om Android of IOS te benaderen. Publisher is een volledige ramp op een touchscreen. Het programma weigert elke vorm van scaling op plaatjes of tekst vlakken.

Hopelijk heeft de opvolger van steve ballmer meer oog voor Apple and Google als het om moderne gebruikers ervaring gaat. Anders zou Microsoft een soort IBM kunnen worden door zich volledig op de zakelijke wereld te richten.

Backup:

Ik gebruik al jaren Acronis true image maar op de XPS werkt dat niet goed. De optie om buiten windows 8 (pro-os-boot of usb stick/cd) te booten werkt niet goed. PRe-os-boot werk niet en de usb/cd geeft onleesbaar beeld. Na 3 wekenarconis helpdesk heb ik paragon geinstalleerd. Dit werk maar ging me te traag. Als laatste is nu macrium reflect aan de beurt. Dit pakket is snel en kan vanuit windows 8 een image incr/diff backup naar mijn FTP server streamen.

Heb jij ook een Dell XPS 12 (221X-9737)?

Je zit serieus Windows 8 te beoordelen op een hardware review? Ook zou ik je feiten even checken, net als je spelfouten en je cijfertjes kloppen niet helemaal. Weinig serieus te nemen zo dit.
Wat mij betreft is de XPS12 een perfecte mix van ultrabook en tablet. Jammer dat (nog?) niet alles goed werkt. Vanaf begin af aan doet het apparaat raar wat betreft touchpad, beeldscherm en wifi-verbinding. Dell heeft me kunnen helpen met de touchpad, maar de overige problemen zijn helaas (nog?) niet opgelost. In de loop van de tijd wordt me wel duidelijk dat ik niet de enige ben die problemen heeft met WiFi en het beeldscherm. Het ligt blijkbaar aan de wireless adapter van Intel:
* http://en.community.dell..../p/19499618/20334344.aspx
* http://en.community.dell..../p/19497638/20326010.aspx
* http://communities.intel.com/message/193091
* http://communities.intel....ad/31090?start=0&tstart=0

Met name de laatste link met 561 reacties is weinig hoopgevend. Wat ik uit de oplossingen van Intel lees is dat het neer komt dat je als gebruiker vooral veel zelf moet tweaken tot er een definitieve oplossing komt. Ik heb inmiddels de nieuwste driver van intel (15.8.0) ge´nstalleerd. Die is weer nieuwer dan wat Dell aanbied. Daarnaast lijkt de verbinding een stuk stabieler te werken (maar helaas ook trager) als de n-functie uitstaat. Een suboptimale en tijdelijke oplossing. Ik wacht nog op een definitieve oplossing van Dell, maar de Technical Support is de laatste maanden weinig behulpzaam. Ik ben dan ook bang dat het apparaat weer retour afzender gaat.

Mijn advies is niet kopen tot deze problemen zijn opgelost. Let wel op bij de aanschaf van iets vergelijkbaars van andere merken dat deze volgens de reacties op de Intel community met dezelfde klachten te maken hebben wanneer gebruik wordt gemaakt van deze Intel-adapter!