Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 Ultra chipset - Bekijk alle specificaties

ECS KN1 Extreme (V1.0) Review

ADH_ED 9 juli 2008, laatste update op 9 juli 2008, 900 views

ECS KN1 Extreme (V1.0)

Pluspunten

• Features
  • 3x IDE
  • 6X SATA
  • Bijgeleverde USB wireless adapter bij een goedkoop moederbord

Minpunten

• Plaatsing Zalman koeler
  • Relatief onbekend merk (in ieder geval hier)

Layout Score: 4
Een review over een socket 939 moederbord. Ik hoor u al denken: "Die had beter een AM2 plank kunnen aanschaffen". Absoluut mee eens, maar omdat ik nog een X2 4800+ Toledo had liggen en het zonde vond om deze niet te gebruiken heb ik na reviews te hebben gelezen dit moederbord aangeschaft. Maar goed, laat ik alles even in min of meer chronologische volgorde doen.

Verpakking

Het moederbord wordt geleverd met veel extra's. Zeker als je kijkt naar de goedkope prijs. Naast het moederbord levert ECS de volgende goodies:

- 6 SATA kabels (in een bijpassende oranje kleur)
- de standaard FDD en IDE kabels
- USB wireless adapter
- Tophat BIOS (backup BIOS)
- Netwerkkabel
- Frontpanel voor een kaartlezer (helaas wit, heb een zwarte kast)
- Splitter van 1 molex voeding naar 2x SATA voeding
- IEEE1394 uitbreiding, aan te sluiten op het moederbord

En uiteraard een boekje, driverscd's en schroefjes.

Het aansluiten van het geheel

Het moederbord in de kast krijgen is een koud kunstje. Hierover zal ik ook niet te veel woorden aan vuil maken. Waar wel de nodige creativiteit is vereist is het monteren van de koeler. Ik vermoed dat bij een standaard koeling de tweaker niet al te veel problemen ondervind, maar met mijn Zalman heb ik toch wat kunst en vliegwerk uit moeten halen. De bijbehorden aansluiting van Zalman zorgde ervoor dat het geheel niet al te stevig vast zat. De oplossing (je bent tweaker of niet) was relatief simpel: De backplate van het moederbord en de bijbehorende schroefjes boden wel soelaas en zodoende zit het geheel mooi stevig vast.

Het moederbord zelf

Kleurrijk. Ik denk dat deze niet zou misstaan in een casemod. Het kleurgebruik biedt verder niet al te veel extra, omdat de tweaker toch wel weet waar alles in te pluggen. Wat verder opvalt is een opvallende koeler voor de northbridge. Een klein torentje wat goed koelt en nog belangrijker: Een lage geluidsproductie heeft. Wat verder opvalt is de groene koeler die vlakbij de voltage regelaars is geplaatst. Ook deze doet zijn werkt prima en zonder al te veel geluidsproductie.

Het moederbord heeft de volgende aansluitingen:

- 6X SATA aansluiting (met RAID mogerlijkheden)
- 3x IDE (met RAID mogelijkheden)
- 1x FDD
- 1x PCIex 16x
- 2x PCIex 1x
- 3x PCI

Waarschijnlijk is dit een mooi plankje om eventueel in een fileserver te gebruiken. Er zijn in ieder geval genoeg aansluitmogelijkheden.

Verder zit er een standaard Realtek audio op die in combinatie met een 4.1 surroundset zijn werk prima doet. Ik ben geen audiofiel, maar het geluid is met spellen gewoon prima. Nog een extra: bij elke PCI poort zit een blauwe led. Grappig, maar de toegevoegde waarde weet ik niet. In combinatie met de kleuren van het moederbord geeft dit toch wel een hoog kermis effect.

Stabiliteit, overklokken en prestaties

Hoewel ik deze plank nog niet lang heb ik weining problemen gehad met de stabiliteit. Hij is in ieder geval nog niet vastgelopen. Mocht dit wel gebeuren zal ik uiteraard mijn review aanpassen :)

Overklokken heb ik nog niet zo precies naar gekeken. Vroeger probeerde ik wel van alles om de PC zo snel mogelijk te krijgen, maar ben nu meer van het credo: Als het maar werkt. Wat ik wel in de bios heb gezien is de mogelijkheid tot het aanpassen van de voltages, FSB, HT frequentie, geheugentimings. Toch denk ik dat de overklokker zijn heil zal moeten zoeken bij de merken die hier meer op gericht zijn of bekender zijn.

Over de prestaties kan ik nog te weinig zeggen. Zoals net gezegd heb ik hem nog te kort om iets zinnigs te zeggen. Mijn eerste indruk is dat hij voor mij snel genoeg is. Spellen laden lekker snel, Windows start snel op. Dit kan natuurlijk ook komen door de dual-core kracht. Met een normale 64 bit processor weet ik niet hoe hij zich verhoud. Eerdaags maar eens wat benchmarks gaan doen :)

Mocht er nog iets missen in mijn review, laat het weten en dan probeer ik het aan te passen

ADH_EDit 9-7-08: 3dmark 2005 score toegevoegd. Ik ben geen benchmarkwonder, dus of dit een monsterscore is, of dat ik een andere tool zou moeten gebruiken weet ik niet. Als er suggesties zijn om dit mobo eens goed te bestuderen en te benchen dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een ECS KN1 Extreme (V1.0)?

ECS is niet echt een onbekend merk hoor, sterker nog, ik denk dat iedere tweaker wel eens met een ECS heeft gewerkt. Het probleem alleen is dat ze doorgaans budget borden maken en de kwaliteit van veel van die bordjes stukken beneden die van de 3 grote merken (Asus, MSI en Gigabyte) ligt. Maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.

Ga je kijken naar de retailmarkt dan zul je ze niet zo heel veel zien, maar in OEMsystemen worden ze nogal wat gebruikt, net als in budgetsystemen die veel computerwinkels hebben staan.
Klopt. Ik had er inderdaad wel van gehoord, maar niet in positieve zin. Het is toch zo dat de oudere series planken veel problemen veroorzaakten?

Door de positieve reviews heb ik hiervoor gekozen ( en het feit dat de keuze beperkt is en ik niet 2e hands wilde kopen). Tot op heden ben ik tevreden genoeg.

@Terw_dan: Mocht ie ooit stukgaan, zou je dan interesse hebben? :P Paarse mobo's zijn er in mijn beleving niet veel.
Die oude dingen gaven idd veel problemen, al waren veel dingen elco gerelateerd, iets dat meer mobo's hadden overigens, dat is iets wat je tegenwoordig weinig meer ziet. Heeft dit bordje overigens solid elco's of niet?

En mocht hij stuk gaan, deze kleur heb ik nog niet, dus ja :P
Solid Elco's? Als je me eerst kan uitleggen wat dat is dan kijk is wel even op het mobo.
Als je naar de foto's kijkt zie je dat het board gewoon electroliet elco's heeft. :)
Maar met goeie electroliet elco's is niks mis, liever dan slechte solid caps.

[Reactie gewijzigd door Mod_Aap op 9 juli 2008 12:35]

Het is net zoiets als DFI je ziet er niet veel van maar iedere tweaker heeft er wel eens 1 gehad of willen hebben. o mee willen prutsen :)

zo te zien zijn het geen solid elco's

het zijn die ronden zwarten uitstekende dingen die je over je board heen vindt meesten hebben een lichten streep aan de zijkant moet maar eens lezen wat er op staat.
Nooit problemen met ECS plankjes gehad hier, 3 verschillende modellen gehad waarvan er 2 nog steeds in gebruik zijn. 1 in de PC waar ik nu op zit (ECS K7S5A V3.1) en een ander bij een klant van me.
Het zijn en blijven budget planken, je moet er dan ook geen hele hoge verwachtingen van hebben. Maar mijn bordje draait al bijna 6 jaar zonder enig probleem.
De simpliciteit van de plankjes heeft als voordeel dat er relatief weinig stuk kan gaan.

Als deze plankjes goed werken is het gewoon leuk spul.

@dispie: ECS net zoiets als DFI? Waar heb je dat idee opgedaan, want dat vind ik nogal een scheve vergelijking. DFI stond vroeger bekend voor mooie overclockplanken en gamerproducten, en nog steeds maken ze mooi spul. Zo is DFI onlangs ook uitgekomen met een mATX plank met 2 PCIe x16 sloten en een P45 chipset.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 9 juli 2008 13:43]

DFI en ECS zitten in heel verschillende marktsegmenten. DFI is highend overclock spul en daardoor (te) duur. ECS zit in de budget lijn en daardoor stukken betaalbaarder. Overigens zijn DFI dingen borden waar je idd wel eens mee zou willen prutsen. Ongeacht of ECS goed is of niet zijn dat niet echt borden waarvan je zoiets hebt "ja, daarmee moet ik gewerkt hebben".
Wat ik bedoelde er mee te zeggen:

Is dat de voor veel mensen het even bekent is kwa naam en even slecht te krijgen is in de winkel
ECS is de onderkant van de markt
DFI is de bovenkant van de markt

even leuk om mee te knoeien want als je je ecs opblaast is het jammer maar kosten niet zoveel
als je je dfi opblaast ben je heel erg knap bezich geweest, prijs van DFI valt wel mee tegen woordig wel mee 40 euro onder de Gigabyte x48 dQ6 alleen met betere opties alleen hij is continu overal uitverkocht :(

[Reactie gewijzigd door dispie op 9 juli 2008 14:29]

ECS is de onderkant van de markt
DFI is de bovenkant van de markt

Dat is imho wel erg kort door de bocht. Elk merk heeft wel zijn sterke en zwakke punten. Als ik ga kijken naar mijn vader dan zou hij het wel redden met een Jetway, Asrock of een ECS moederbord, omdat hij niet veel bijzonder met de computer doet dan alleen internetten. Dan volstaat een simpel moederbord met standaard features imho.

Een tweaker zal sneller geneigd zijn te kiezen voor een A-merk. Als bij mij het budget en de keuze wat ruimer was geweest had ik ook liever voor een Gigabyte of Asus gekozen (de Aopen in de pricewatch heb ik niet gekozen, vanwege de features van de ECS en de prijs+goede reviews van de ECS).

Per gebruiker heb je ook verschillende wensen. Een simpele huis tuin en keuken gebruiker kiest een goedkoop simpel moederbord, tweakers en gamers gaan voor het high-end spul. Per divisie (basic gebruikers - high-end gebruikers) heb je dus spelers hoog en laag in de markt.

Ik heb voor deze plank gekozen omdat de features gunstig waren, reviews goed en er een hoop extra's bij zaten. De keuze is ook gekomen vanwege de beprekte keus en mijn budget. En een echte high-end gebruiker ben ik niet. Zolang het maar goed zijn werk doet en ik mijn programma's kan draaien + spellen kan spelen vind ik het prima.

[Reactie gewijzigd door ADH_ED op 9 juli 2008 14:55]

Kwa prijs ligt dit board redelijk laag in de markt

Kwa features doet jouw board niet onder voor de meesten en heeft hij wat dingen die de meeste A merken niet hebben voor die prijs zoals de 3x ide en 2x netwerk en 6x Sata ik vindt vaak bij A merken dat de goedkopere boards flink gestrip worden van alle nuttige dingen.

Ik had dit merk in al me jaren pctjes bouwen nog maar paar keer gezien en heb het ook niet vaak in winkels zien liggen.

Zelfde geld voor DFI heb ik ook pas een paar keer in handen gehad en zie ik ook zelde in winkels liggen of ze zijn altijd weg

Na je review heb ik wel weer een goed board gevonden voor een buget systeem of een back up server voor iemand met nog veel ide schijven.