Corsair Vengeance K70 Natural Silver, Cherry Red (US layout) Review

MitchelDZ 14 juni 2013, laatste update op 3 juni 2014, 1.840 views

Corsair Vengeance K70 Natural Silver, Cherry Red (US layout)

Pluspunten

• Volledig Cherry MX Red
  • Verlichting opties
  • Soft-touch polssteun
  • Toegewijde Media controls met volume rollbar

Minpunten

• Hier en daar komen rode accenten terug wat zorgt voor minder vertrouwen in het ontwerp.
  • Connectie van de polssteun had beter gemogen.

Inhoudsopgave

Als iemand honderd euro extra uitgeeft aan een videokaart, kijkt men daar minder vreemd van op dan bij dezelfde uitgave voor een toetsenbord. Ik deel deze blik niet omdat ik het toetsenbord, de interactie met je computer, minstens net zo belangrijk vind. Met deze mening ben ik rond gaan kijken in de hogere prijsklasse van de toetsenborden.

Bij mijn kers-verse computer moest natuurlijk een goed toetsenbord en mijn oog viel al snel op dit product na het zien van de K60, de voorganger van de K70. Na het lezen van een paar reviews op techblogs hakte ik de knoop door.

Stukje geschiedenis
Corsair is opgericht onder de naam Corsair Microsystems in 1994 waar zij voornamelijk Level 2 cache modules ontwikkelde voor OEMs. Toen Intel hun L2 cache opnam in hun processoren, zijn zij zich gaan focussen op DRAM modules met focus op de server markt. In 2002 nam Corsair een interesse in DRAM modules speciaal gericht op overclock-enthousiastelingen. Na een welkom ontvangst is Corsair hun portfolio gaan uitbreiden. Onder andere brachten zij PSU’s, behuizingen, CPU coolers en SSD kaarten uit voor deze specifieke markt en is daarmee uitgegroeid tot een gerespecteerde naam in de hardware industrie.

Intro
De K70; de laatste toevoeging in Q2-2013 van Corsair, in hun Vengeance serie voor de FPS- enthousiastelingen. Het toetsenbord wordt op meerdere techblogs vermeld als “entry level to high-end keyboards”. §129.99 (ten tijde van release) is al een hoop geld, maar er zijn duurdere.

Corsair geeft aan goed geluisterd te hebben naar de consumenten. Ze melden hun designers, met inachting nemende van de feedback, de vrije hand te hebben gegeven om zo een top-of-the-line toetsenbord te creŽren voor de serieuze gamer.
Is dit commerciŽle praat of kunnen we dit bevestigen? Laten we er direct induiken.

De doos
Het bestaat uit een mooi ontworpen slidecover over een dekseldoos wat samen zorgt voor een stevige verpakking. Direct bij het openen krijg je vol zicht op het toetsenbord wat netjes in folie zit. Tien centimeter bubbeltjeplastic beschermd niets als alles los in de doos ligt, maar Corsair doet het hier goed. Alles zit strak tussen het karton wat snel het idee geeft dat het toetsenbord veilig is gebleven in het vervoer.
In de doos:
  • Toetsenbord met bedrading
  • Polssteun
  • Extra toetsen met contour en ruwer oppervlak (A, S, D, W en 1 t/m 6)
  • Keycap puller
  • Garantie informatie
Technische specificaties
Alle toetsen zijn Cherry MX Red switches
Alle toetsen zijn onafhankelijk backlit met drie lichtniveaus (vier als je licht uit meerekent)
Anti-ghosting 20-key rollover
1000hz reporting rate
USB 2.0 passthrough backwards compatible
Goud vergulde aansluitingen
Toegewijde media controls
Windows-key-off knop
Twee jaar fabrieksgarantie

Uitvoeringen
ToetsensoortKleur materiaalLED kleurTactiele reactieHoorbare klik
>Cherry MX RedNatuurlijk zilverBlauwNeeNee
>Cherry MX RedGeanodiseerd zwartRoodNeeNee
>Cherry MX Brown*Geanodiseerd staalgrijsBlauwJaNee
>Cherry MX Blue*Geanodiseerd staalgrijsBlauwJaJa

*Cherry MX Brown en Cherry MX Blue zijn door Corsair pas later op de markt gebracht. Deze release datum vond plaats na mijn aankoopkeuze.

Ik heb gekozen voor de Natural Silver editie met blauwe Backlit. De reden: de kleuren combineerde zich allemaal heel mooi met mijn huidige bureaublad, beeldscherm, muismat en dergelijke.

Update 08 januari 2014:
Corsair heeft op CES 2014 een nieuwe versie van de K70 aangekondigd.
Ditmaal met individuele RGB belichting in de versies: Red, Blue en Brown switches.
bron: http://tweakers.net/nieuw...-rgb-ledswitches-aan.html
bron: Aankondiging officiŽle website Corsair

Update 06 juni 2014:
Corsair heeft de nieuwe revisie van de serie aangekondigd:
"Corsair heeft twee toetsenborden aangekondigd die van Cherry MX RGB-switches voor de toetsen voorzien zijn. Het gaat om de eerste toetsenborden waarbij de mechanische Cherry MX-schakelingen met programmeerbare achtergrondverlichting gecombineerd worden."

Uiterlijk, afwerking en gebruik
Bij het vastpakken van het toetsenbord vastpakt zei ik: "Ja, dit is kwaliteit." Het oppervlak van het toetsenbord bestaat uit geborsteld aluminium. Dit geeft een rigide geheel wat uiteindelijk in duurzaamheid vertaald.
De gladde zwarte toetsen lijken er boven te zweven. Een effect wat goed benadrukt wordt door het blauwe backlit licht wat op meerder standen is in te stellen. Toch lijken ze stevig bevestigd want de toetsen wiebelen niet en voelen alles behalve fragiel aan.
Onderop zeven non-slip rubbers plus twee pootjes die van uit het midden naar rechts en links klappen. Met het voelbare gewicht komt dit toetsenbord zeker niet van zijn plek.

Boven de PrintScrn, Scroll Lock en Pause knoppen zitten drie knoppen. De rechter zet de windowskeys uit en de linker twee controle geven over het licht.
De rechter van de twee lichtknoppen bepaalt het lichtniveau in 4 standen; -Uit/65%/75%/100%.
De linker schakelt tussen geheel verlicht of gedeeltelijk verlicht. Door het inhouden van deze linkeknop kunnen knoppen worden toegevoegd of verwijdert aan de gedeeltijke verlichtingsstand. Vreemd genoeg knippert de knop rood wanneer de selectie bewerkt kan worden. Een kleur wat totaal niet bij het kleurschema blauw/zwart/zilver van het toetsenbord past.
Door deze linker knop te combineren met een Ctrl toets gaat de verlichting in een soort push-to-light-up stand. Dit is een leuke 'gimmick' maar voegt verder weinig praktische waarde toe wanneer je typt in het donker.

De polssteun is van een soft-touch materiaal wat uitermate prettig aanvoelt. De kleur komt tevens mooi overeen met die van de toetsen; niets is lelijker dan twee kleuren zwart op een product.
Hoewel het bij het typen mijn handen goed ondersteund, bied deze polssteun in de ASDW houding geen ondersteuning. Iets waar de polssteun van de K60 geheel op gericht was.
De steun zit vast door twee kleine connecties wat het geheel optioneel maakt maar tegelijkertijd een kwetsbaar punt oplevert.

De mediakeys, gepotitioneerd boven het numpad, zijn compact en geven een heldere feedback wanneer je ze indrukt. Plug and play, er hoeft niets in gesteld te worden want alles werkt zonder drivers. Wat dan wel weer de tegenpool creŽert dat je niet kan kiezen welke software je wilt bedienen als je er meerdere hebt open staan. Een voorbeeld: je bent muziek aan het luisteren via Spotify en druk op pauze. Spotify stop niet want nu begint iTunes er doorheen te spelen omdat je die open had staan om je iPhone te syncen met je foto's.

Aan de achterkant (rechts van de draden vanuit gebruikersoogpunt) zit een slider met 4 standen. Corsair geeft aan dat deze bedoelt is om het toetsenbord te laten functioneren in vrijwel elke BIOS. Verder zal deze vrij weinig gebruikt worden en hiervoor is hij goed genoeg weggewerkt.

Direct ernaast zit een USB 2.0 poort. De connectie van deze poort stoort niet met het signaal van het toetsenbord omdat het elkaar niet kruist. Aan de achterkant loopt dan wel een kabel maar eigenlijk zijn dit dus twee separate kabels als 1 gesleeved tot iets verderop. Daar splits de kabel weer in tweeŽn; een voor het toetsenbord en een voor de USB poort. Het onderscheid van de twee is duidelijk aangegeven op de blauwe connectoren.

Bij het toetsenbord zijn een paar unieke toetsen inbegrepen. Deze zijn ook bij deze blauwe backlitversie, rood. Dit patroon van het kleurschema storend rood geeft mij de indruk dat de rode versie eerst ontworpen was en dat ze gewoon blauwe lampjes hebben ingebracht en de body niet gekleurd hebben. De toetsen een blauwe kleur geven had hier, in mijn mening, een betere design keuze geweest.
De toetsen hebben een ruwer oppervlak wat voor meer tractie moet zorgen. De 1,6,A,W en D hebben een contour wat Corsair bedoelt heeft voor het makkelijk vinden van de toetsen wanneer de ogen op het scherm gericht moeten blijven. Een praktische oplossing voor een probleem wat slechts een enkeling zal hebben wanneer je regelmatig FPS speelt.
Wanneer de hand in de normale ASDW positie rust, zal je zien dat de ringvinger op de linkerrand van de A ligt. Dit heeft te maken met het feit dat de W verder naar links zit op 'alle' toetsenborden dan de S. Om prettig met deze toetsen te kunnen spelen heb ik de normale A toets moeten gebruiken om een prettige houding te vinden. Dit werkt maar is natuurlijk jammer vanuit het ontwerp.

Corsair meld geluisterd te hebben. Buiten het toetsenbord geheel Cherry MX Red te maken, is mij niet echt duidelijk waar ze geluisterd hebben. Dit kan ook te maken hebben doordat ik het gebruik van de K60 nooit heb ervaren. Toch, door de designers vrije hand te geven is er een mooi en functioneel design uitgekomen. Ja, de rode accenten in deze versie zijn niet erg goed doordacht. Maar het stoort niet.
De aanwezigheid van windows-off-key, een numpad en mediacontrols maken het toetsenbord veelzijdig voor gamen, muziek luisteren, data invoeren en dergelijke.
De prijs vindt ik goed; je koopt een zeer duurzaam, fijn in gebruik en mooi ontworpen product. Maar het is geen koopje. Het blijft veel geld. Desondanks zal degene die de knoop toch doorhakt, zeker niet teleurgesteld worden.

RMA proces
Omdat ik met mijn toetsenbord het RMA proces in moest, dacht ik dat dit een mooie toevoeging zou zijn op mijn review. Hopelijk geeft dit enig inzicht in de klanten service van Corsair (speciaal bij Corsair aangevraagd, het is ook mogelijk bij de winkel van aankoop).
*Update 04 november 2013*
De LED's onder de toetsen: q, e c en k zijn helaas overleden. RMA aangevraagd bij Corsair. Toetsenbord gaat binnenkort retour en hopelijk krijg ik dan een vervanging toegestuurd.
Bij het controleren op fora is dit niet een veelvoorkomend probleem.
*Update 24 november 2013*
Na een lange tijd gewacht te hebben, heeft Corsair het toetsenbord vervangen met nieuw toetsenbord. Echter was dit de UK lay-out. Nogmaals naar Corsair toe dus.
*Update 20 december 2013*
Eindelijk de vervanging dan gekregen. Op de doos stond vermeld 'English Version' dus was even schrikken. Maar na het controleren van het EAN bleek het gelukkig toch de US-versie te zijn.

Ja, het proces duurt lang. Toch is de communicatie helder en de zending voor de tweede keer werd betaald door Corsair.
Geen 10, maar het werkt.

Bronnen:

Opbouwende kritiek is uiteraard welkom! :)
Foto’s worden toegevoegd op verzoek.

Updates:
  • Update 04 november 2013 Update RMA proces.
  • Update 24 november 2013 Update RMA proces.
  • Update 20 december 2013 Update RMA proces.
  • Update 8 januari 2014 Update in Uitvoeringen in verband met aankondiging op CES 2014.
  • Update 3 juni 2014 Link naar nieuwe revisie toegevoegd.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K70 Natural Silver, Cherry Red (US layout)?

Haha. Ik zal kijken wat ik kan doen ;)
Zou ook graag wat beeldmateriaal zien ^^
Oh jeme, twee verzoeken kort achter elkaar. Ik ga er werk van maken. Graag jullie geduld aub. :)
Ik heb dit toetsenbord nu ook een aantal maanden. Wat mij opvalt is het volgende:
  • De rij Esc, F1 tot F12 en PrtScn,ScrollLock,PauseBreak zit te dicht op het toetsenbord. Ik druk het regelmatig per ongeluk in. Erg irritant. De gehele rij had wel een centimeter hoger gemogen van mij.
  • De cherry red keys zijn makkelijker in te drukken dan de cherry blacks van de 6GV2. Dus beter voor typen en slechter voor gamen, vind ik persoonlijk
  • De palmrest had van mij langer en hoger gemogen, nu heb ik er persoonlijk er weinig aan. En dit was toch wel 1 van de redenen om dit keyboard aan te schaffen, als opvolger van de 6GV2.
  • Linker Windows key had van mij weggelaten mogen worden.
  • Een extra USB3 connectie op het toetsenbord zou leuk zijn. Had wel gemogen gezien de prijs (130 euro).
Mijn vorige mechanische keyboard was de Steelseries 6GV2 met Cherry blacks.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 9 september 2013 16:23]

Volgens mij is deze keyboard uit productie gehaald, is al weken niet meer beschikbaar.
Wellicht iets met het doodgaan van de blauwe leds!?

Iemand hier meer info over??
Er liggen ten tijde van mijn post nog twee bij 4launch. bron
Dus weet niet hoe je aan deze informatie komt. Kan je een bron posten.
Nee geen bron,

Is gewoon een vermoeden van mij, ik had hem namelijk besteld bij CDROMLAND en daar waren er ook 2 op voorraad maar als snel kreeg ik een mailtje dat ze hem toch niet op voorraad hadden.

Als ik nu in pricewatch kijk is hij alleen bij SiComputers te bestellen met een onbekende leverdatum.

pricewatch: Corsair Vengeance K70 Natural Silver, Cherry Red (US layout)

Ik heb het over de natural silver niet de zwarte.

Ik heb ook even bij wat retailers in de US gekeken en ook daar waren ze niet op voorraad, vandaar mijn vermoeden.

Kan ook komen omdat de RGB variant binnenkort komt.

[Reactie gewijzigd door ferno op 6 maart 2014 21:06]