Specificaties Actie, Horror-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

The Last of Us, PlayStation 3 Review

Titan_Fox 14 juni 2013, laatste update op 15 juni 2013, 1.904 views

The Last of Us, PlayStation 3

Pluspunten

• Meeslepende proloog
  • Mooie graphics (in console-termen)
  • Goed geluid
  • Spannend verhaal (gebaseerd op bestaand natuurfenomeen)
  • Uitdagende A.I. (zelfs op "Easy")
  • Vijanden en omgeving motiveert tot plannen
  • Band tussen Joel en Ellie

Minpunten

• A.I. laat soms steekjes vallen
  • Cut-scenes komen soms ongelegen
  • Munitie net een tikje té schaars, zelfs op "Easy"
  • Competentieniveau ondersteunende personages erg wispelturig
  • Sommige personages hebben persoonlijkheid van een stoeptegel
  • Wisselen van wapens zonder extra holsters is omslachtig tijdens gevecht

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Opmerking : Ik heb mijn bevindingen zo algemeen mogelijk beschreven en heb mijn best gedaan om zo min mogelijk te verklappen. Toch moet ik vermelden dat er mogelijk spoilers in de tekst staan. Houd hier dus rekening mee. Bedankt !

Nadat ik de reviews van "The Last of Us" had gelezen was in onder de indruk dat het om een horror-game ging. Gelukkig heb ik me daar in vergist. Ik houd van actie-games die erg spannend en uitdagend zijn; deze titel slaagt daar zeker in. Ondanks dat de "infected" er griezelig uitzien door hun misvormde lichaam, is het niet heel erg akelig.

Het spel zit heel erg goed in elkaar. De A.I. is over het algemeen best goed, hoewel er hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes inzitten. Zo weten de zogeheten "runners" af en toe niet wat ze met je moeten doen. De ene keer komen ze volle vaart op je af; de andere keer breken ze hun aanval af en lopen domweg de andere kant op. Het gevaar van deze "runners" is dat ze andere vijanden motiveren om naar je op zoek te gaan. Voor je er erg in hebt zit er een zogenaamde "clicker" in je nek te knagen, waardoor je overnieuw mag beginnen. Melee-wapens (bij voorkeur een stalen pijp en een aantal "shivs") zijn onmisbaar in zulke situaties.

De bediening is over het algemeen goed, alleen het wisselen tussen je vuurwapens vind ik een tikkeltje onhandig. Je moet bij het pistool het pijltje naar rechts ingedrukt houden, vervolgens "X" vasthouden en dan met de pijltjes boven en onder door je inventaris bladeren. Op een rustig moment is dat nog wel te doen, maar als je in een gevecht zonder kogels komt te zitten en van pistool moet wisselen, is het toch een beetje behelpen. Nadat ik langer heb gespeeld kreeg ik de mogelijkheid om een extra holster te maken, waarmee dit probleem uit de wereld werd geholpen.

Munitie is overigens extreem schaars. Zelfs op "Easy" vind je het maar mondjesmaat. Als je wat vindt zijn het meestal maar enkele kogels. Bovendien zijn deze niet erg effectief tegen menselijke soldaten; die hebben 3 headshots nodig voordat ze dood neervallen. Wat ik ook apart vind is dat die soldaten maar zelden munitie laten vallen, ook al hebben ze al 5 minuten met een machinegeweer op je staan te schieten. Waarschijnlijk is dit met opzet gedaan; je vuurwapen moet je laatste redmiddel zijn als al het andere faalt. Gebruik je pistool daarom ook alleen als het écht nodig is.

Wel heb ik hier wat kritiek over; ik kwam op een begeven moment in een stuk waar ik een flinke hoeveelheid soldaten om zeep moest helpen. Vrijwel mijn gehele voorraad aan munitie ging er aan op. Eenmaal klaar lag het hele speelveld bezaaid met munitie. Echter kwam er direct een onvermijdelijke cut-scene, waarna het hele veld plotseling leeg was van zowel dode vijanden als munitie. Je mag dus weer van voren af aan gaan verzamelen. Daar sta je dan met je goed fatsoen...

Op grafisch gebied zit het wel goed. Dit mag je van Naughty Dog ook wel verwachten. Wel moet ik daar de kanttekening bij plaatsten dat "The Last of Us" er niet (veel) beter uitziet dan Uncharted 3 (wat sowieso al een prachtige game is). Mijn vermoeden is dan ook dat men tegen de grafische limieten van de Playstation 3 of de gebruikte engine aangelopen is. Begrijp me niet verkeerd; voor console-termen is het een heel mooi spel om te spelen.

Ook op het geluid valt niks aan te merken. De dialogen zijn goed ingesproken en weten te boeien. De muziek is subtiel aanwezig om je op spannende momenten een onbehaaglijk gevoel te geven, maar is niet overdreven aanwezig. Zo hoort het naar mijn mening ook; muziek moet ondersteunen, niet alles overstemmen. Je kunt overigens zelf kiezen welk geluidsspoor de voorkeur geniet;

- "Stereo" (in speaker- en koptelefoon formaat)
- Dolby Pro Logic II
- Dolby Digital 5.1
- DTS.

Ook kan de grootte van de center-speaker worden ingesteld (voor het dialoog) en kan het dynamisch bereik worden aangepast. Kortom; genoeg instellingen om de juiste sfeer te creëren.

Het enige dat me een beetje tegenvalt is hoe sommige personages zijn uitgewerkt. Met Joel en Ellie zit het wel goed. De band die zij opbouwen is fascinerend en zorgt er ook voor dat je je bindt met deze personen. Anderen lijken juist helemaal geen gevoel te hebben en maakt het lastig om sympathie te voelen (wat een belangrijke aspect is in dit spel). Nu snap ik wel dat het geen pretje is om in zo'n wereld te moeten leven, maar bij sommigen is dit gevoel wel erg overdreven aanwezig.

Wat wel een redelijke ergernis van me is, is dat sommige cut-scenes op onhandige momenten zijn ingevoerd. Dit gebeurt vaker als er een situatie ontstaat waar direct handelen belangrijk is (bijvoorbeeld als er een horde infected op je af komt) en je (soms eindeloos) moet wachten tot de ondersteunende personages een bepaalde actie hebben voltooid (iets doorsnijden, ergens doorheen klimmen, een ladder op zijn gelopen etc.). Dit gaat af en toe zo tergend langzaam dat ik me echt zit op te vreten.

Dit is ook het lastige aan de game; de ondersteunende personages zijn getalenteerd genoeg om talloze infected overhoop te schieten of in elkaar te beuken, maar bij de meest simpele taken staat ze te treuzelen of lomp te doen. Ik ben der mening dat dit de grootste moeilijkheidsfactor is, wat uiteraard ironisch is. De personages die jou ondersteunen zorgen af en toe voor meer ellende dan de infected of vijandelijke soldaten.

Ik heb nu een uurtje of 14 gespeeld en ben ondanks de schoonheidsfoutjes helemaal verslaafd aan "The Last of Us". Ik geef het een 8,5 uit 10. Zeker een aanrader !

Heb jij ook een The Last of Us, PlayStation 3?

Persoonlijk vraag ik mij af hoe goed je oordeel kan zijn na 2 uur gamen. Ik weet de totale lengte van de game niet, maar als die een beetje normaal is voor dit soort games dan heb je nog geen eens een vijfde van het totaal gespeeld
Ik heb enkele aanvullingen toegevoegd aan mijn review naar mate ik verder ben gekomen in het spel. Ondertussen heb ik er dik 7 uur opzitten.

In eerste instantie vallen bepaalde zaken nog niet heel erg op. Naar mate het spel vordert vind je toch steeds meer dingetjes die wat minder positief zijn. Sommige (zoals onhandige tijdstippen voor cut-scenes) kunnen op de verkeerde momenten tot ergernis leiden.

Daarom heb ik ook enkele minpunten toegevoegd die ik op een later moment ben tegengekomen. Echter wil ik niet te zeer in detail treden omdat ik wil voorkomen dat er te veel spoilers in mijn review zitten.
Hoe is het geluid op een surround systeem? Is het realistisch, variërend en van hoge kwaliteit? En zorgt dat ook voor spanning? Geluid is vaak iets dat men snel over het hoofd ziet maar vind ik erg belangrijk?

De game gaat hier sowieso over een paar weken binnen komen wanneer ik vakantie heb maar ben toch nieuwsgierig. Ben allemaal hyped :)
Okee, laat ik heel eerlijk zijn. The Last of Us is een hele goede game. De scores van 9,5 - 10 die verschillende websites geven vind ik wel schromelijk overdreven. Er zitten de nodige fouten in het spel die de score wat drukken. Deze heb ik boven vermeldt. Dit is ook de reden dat het spel een 8,5 krijgt van me. Ik heb weliswaar een aardig aantal minpunten opgenoemd, maar deze worden toch bij verre overstemd door alle positieve zaken.

Door zulke hoge scores te geven krijg je het risico dat studio's op hun lauweren gaan rusten en mogelijk minder goed hun best gaan doen. The Last of Us is zeker een van de beste spellen die ik heb gespeeld, maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering.

Persoonlijk vind ik het geluid erg goed. De muziek is heel subtiel aanwezig (niet overstemmend) en de geluidseffecten zorgen er voor dat je een onbehaaglijk gevoel krijgt op de juiste plekken. Vooral in donkere plekken komt het regelmatig voor dat er geluiden achter je ontstaan, waardoor je iedere keer weer het reflex krijgt om je om te draaien. Alles is in goede mate ingevuld. Niet te veel, niet te weinig.

De muziek en geluidseffecten zijn een begeleiding tijdens het spelen, niet de rode draad die je door het spel heen trekt. Erg plezierig.

Wat mij ook bevalt is de lange speeltijd. Op het moment van schrijven geeft mijn actuele save-game aan dat ik er 10 uur en 4 minuten op heb zitten. De totale progressie zit nu op 56%. Ik heb echter geen idee wat dit inhoud; of het percentage een indicatie is van hoelang je nog moet spelen, of dat dit het complete niveau is incl. alle collectables.

Ik had namelijk bij Maffia 2 dat de teller op 62% stond, dus ik dacht dat ik nog 38% speeltijd had. Na de volgende missie was het spel uitgespeeld. Het bleek dat de resterende 35% bestond uit collectables en andere extraatjes bestond. Ik hoop niet dat dit bij The Last of Us ook het geval is. Zodra ik het spel heb uitgespeeld zal ik vermelden hoe lang het spel werkelijk was.

Het is niet zo dat The Last of Us belachelijk groot is, maar je progressie is erg langzaam. Je kunt niet zomaar door de omgeving gaan rennen. Je moet constant denken, vooruit plannen en op onderzoek uitgaan naar hulpmiddelen en collectables die (bijna) vereist zijn om het spel tot een goed einde te brengen. Dit kost best veel tijd, maar dat vind ik ook helemaal niet erg.

Mocht je nog andere vragen hebben kun je me die ook per PM sturen. Hoe dan ook; The Last of Us is absoluut een aanrader. Het is eerder spannend dan echt griezelig, maar ik krijg er hoe dan ook flink de zenuwen van af en toe :-)
"Om je vraag te beantwoorden; er zijn twee soorten surround geluid in The Last of Us. Eenmaal "Dolby Digital" en eenmaal "DTS". Beiden ondersteunen maximaal een 5.1 setup."

Dit is niet geheel waar :) Je kan het spel ook op 7.1-audio instellen waarbij je het dynamische bereik zelf kan kiezen.

Speel dit dan zelf af in een 9.1-formaat en dat klinkt "erg okay" 8-)

[Reactie gewijzigd door Brad Pitt op 4 juli 2013 17:31]

Goed, ik heb het even de doorsnee stervelingen. Ik krijg die opties niet aangeboden. Dat 9.1 formaat dat jij laat zien is overigens Pro Logic II; dat is geen écht surround. Je gaat extra luidsprekers aansturen via een virtueel surround systeem, waarbij je versterker geluid naar luidsprekers stuurt die helemaal niet door het spel ondersteund worden.
Goeie review!
Alleen het puntje over wapens wisselen, dit is tenminste enigszins realistisch, in plaats van alle Rambo's die met 10 wapens op hun rug rondrennen ;)
Munitie valt mee, je moet gewoon meer stealth kills maken (of ze als meat shield gebruiken) of met melee te werk gaan.

[Reactie gewijzigd door Chris Smoove op 21 juni 2013 20:52]

Dat is ook het mentale aan het spel. In het begin vind je bijna geen munitie, maar als je op 3/4 van het spel zit heb je plekken waar je zo veel krijgt dat je plek tekort komt om het mee te nemen. Voelt af en toe wat onsamenhangend.
Sorry maar bij de minpunten staan veel punten die juist geen minpunt zijn maar het karakter van het spel bepalen en mijns insziens het grandioos en meeslepender maken. Het is juist niet de bedoeling dat je a la Drake van Uncharted guns blazing alle vijanden opruimt en daarnaast is het in het echte leven ook niet normaal dat je even snel van wapen wisselt dat je in je rugzak hebt liggen. Er is overigens een upgrade voor.

Sinds ik dit spel gespeeld heb wil ik niet meer anders; echte keuzes moeten maken of je mensen uit moet schakelen, het gevoel hebben dat je moet overleven, schaarste. Ik speel nu vanwege dit spel Uncharted 3 uit en man, wat is dat spel nu ineens kinderachtig en fake geworden.

Iedereen moet dit spel gespeeld hebben, en de graphics zijn wellicht voor consoles, maar toch blaast het op puur estetische gronden de meeste spellen weg. Ook al hebben ze hiervoor truukjes gebruikt, het zag er echt waanzinnig uit.