Specificaties 512MB GDDR5 • 2x DVI-I, S-Video - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Review

Sparks.nl 13 juli 2008, laatste update op 3 september 2009, 1.933 views

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5

Pluspunten

• Snelheid
  • prijs!!
  • Erg stil bij handmatige instelling fan naar 30-32%. Een profiel aanpassing werkt nog beter.

Minpunten

• Stroomverbruik
  • Formaat
  • Heeft een snelle processor nodig voor optimale resultaten

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Bij binnenkomst van de kaart had ik eerst een enorme teleurstelling.
Bij de kaart blijken namelijk GEEN adapters voor molex aansluiting (voeding) te zitten. Ik had dus nog GEHEEL NIETS aan de kaart. Na dit te hebben opgelost kon ik de kaart alsnog gebruiken.

Wat als eerste opvalt is dat de kaart een standaard ATI/AMD kaart is, er zit zelfs geen logo of niets op van Club3D. Het inbouwen koste me weinig moeite en ik had ook voldoende ruimte in mijn Antec 1200.

Het eerste wat me opviel na het aanzetten is dat de kaart inderdaad erg heet wordt (80-83 graden C IDLE!!). Een oplossing was echter ook snel voorhanden. Het bleek namelijk dat de kaart slechts op 22% draaide van zijn max toerental bij Idle en 26% bij Load. Na een aanpassing in het profiel (de xml file zelf) kan ik nu handmatig kiezen tussen 30, 35, 40, 45, 55, 65, 75 en 100% van het toerental. Ik zelf heb hem nu default op 30% staan. Na een paar uur Idle is de kaart nu 38C, dat is meer dan 40C minder. Op de 30% stand hoor ik de kaart in mijn 1200 niet boven de rest uitkomen (en die hoor ik wel, dus bij een stille kast kan het zijn dat je hem wel hoort).

Qua prestaties ben ik wel en niet tevreden. De kaart is zelf erg snel en zeker voor het geld. Het blijkt echter wel veel uit te maken wat voor processor je hebt. Ik zelf heb een dualcore Atlon64 (@2.9GHz). Met 3DMark2006 kom ik tot zo'n 10900 (OVERCLOCKED! naar 780/1090). Met een quadcore kan je 15000 punten halen. Ter referentie, een 4850 haalt op een quad 12000 punten.
Dan het positieve. Crysis is op very high dus gewoon speelbaar, af en toe heb ik vertraging maar niet vaak. Zet dan echter geen AA aan want dan heb je wel een probleem.

Qua driver heb ik het gevoel dat hier nog heel veel te halen is. Omdat de kaart zo snel is valt het bijna niet op dat de driver in feite erg brak is. Ik denk dat hier veel te halen is.

Overclocken heb ik wel getest, maar nog niet voldoende om echt een mening te kunnen geven. Het maximum van 790/1100 heb ik echter wel gehaald (stabiel??).

Update 03-09-2009:
Overclocken gaat dus prima met deze kaart. Zonder enige moeite draait de kaart 860/1160 (geen aanpassing aan voltage. 24/7 gebruik heb ik ingesteld op 850/1000.

• Core i7 920
  • Gigabyte X58-UD5
  • 6GB Mushkin 1600MHz
  • Samsung Spinpoint F1 1TB
  • Corsair 750W (900W getest hardwaresecrets)
  • Samsung 226BW
  • Logitech Z5500
  • Windows 7

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 512MB GDDR5?

Ik had er helaas ook geen sticker op :S wat ik juist zo mooi vond aan deze kaart nu heb je zo'n lelijk rood ding maar goed.. Iemand die weet waar je alsnog bijv. van dat soort stickers of ja hoe je het ook noemt kan halen ??

Verder haal ik een 17.8xx score in 3DMark06 met 'n Q9450 op 3.6 mhz.

[Reactie gewijzigd door Sjempoe op 15 augustus 2008 21:30]

Snelle cpu nodig...
Sowieso dat is bij alle GPUs. Dus dat is niet echt een minpunt imho. Ik heb atm op mijn pc ook een dikke bottleneck. een X2 3800+ met een 8800GTS :).

Although volgende maand ga ik toch maar upgraden. Q9550 en een HD4870 512 mb. Dus dan kan ik zelf mijn ervaringen ook delen.