Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver) Review

Spiritos 10 juni 2013, laatste update op 11 mei 2015, 735 views

Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)

De meest comfortable en audiophiele hoofftelefoon die ik ken voor het mixen (en luisteren naar non-bass-heavy muziek).

Pluspunten

• Comfort (velours voering, geen spanning op het hoofd en omsluiten de oren.
  • Robuuste uitvoering. Alles voelt stevig en degelijk aan.
  • Extreem heldere highs en een goed gebalanceerde soundstage.
  • Prijs/ kwaliteit verhouding is uitmuntend. Bij bax-shop zijn ze momenteel voor nog geen 150 euro te bestellen.
  • De jack plug zit met een schroefdraad bevestigd dus dit zorgt voor een solide bevestiging.
  • de curved draad ivoorkomt dat je per ongeluk met een abrupte beweging de jack uit zijn ingang trekt.

Minpunten

• De draad (aan de linker oorschelp) is niet afneembaar. Dit blijft altijd een zwak punt dus voorzichtig met opbergen.
  • Het zijn vrij grote headphones en niet inklapbaar dus het is lastig om een goede headphone bag te vinden. Daarbij zijn ze bedoeld voor studiogebruik dus zal het weinig voorkoment dat je ze mee wil nemen.
  • Heel heldere highs. Hier moet je van houden. Voor klassiek en jazz is dit ideaal maar als je meer van volle bassen houdt kan dit wellicht een punt van aandacht zijn.

Ik was op zoek naar een koptelefoon die ik voornamelijk wilde gebruiken voor het afmixen van tracks in mijn DAW wanneer het gebruik van monitors niet mogelijk is bijv, door nachtelijke sesssies. Hierdoor kwam ik automatisch uit op open headphones omdat dit een betere soundstage geeft. Na veel speurwerk op het web kwam ik uiteindelijk op de DT 990 Pro uit. Uiteraard de 250 Ohm versie. Alhoewel de toevoeging van een DAC ongetwijfeld nog meer recht zal doen aan de kwaliteit moet ik zegen dat het gebruik icm met mijn extrene audio interface (de Steinberg UR-44) meer dan voldoet aan mijn verwachtingen.

Het comfort is door de velours voering geweldig en ondanks het feit dat ik een redelijk groot hoofd heb kan ik het uren dragen zonder dat er iets van irritatie ontstaat. Wel kan het wat warm worden maar dit geldt eigenlijk voor alle hoofdtelefoons. Het feit dat deze open zijn maakt de airflow bovendien beter dan wanneer je voor gesloten cans gaat.

Ik heb ze in laten branden met white noise en frequency sweeps voor een periode van 100-150 uur en ik kon duidelijk een verschil horen in die zin dat de extreem heldere highs waar deze cans bekend om staan wat minder schel werden en ook de middentonen wat minder muddy leken.

De bassen zijn uitstekend in balans naar mijn smaak maar als je op zoek bent naar zware bassen a la Dr. Dre's moet je toch op zoek naar een andere model. Zoals duidelijk mogen zijn, zijn dit studio headphones en mikken daarbij toch op een ander publiek. Ook het feit dat ze open zijn en 250 Ohm maakt ze uiteraard minder geschikt om aan te sluiten op een mp3 speler zonder amplifier.

Deze headphones geven een natuurgetrouw oftewel vlak beeld en dat is wat je zoekt in een studioheadphone wanneer het gaat om te mixen. Door het open design zijn ze uiteraard niet geschikt voor tracking.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)?

Hoe klinkt het als je deze aansluit aan een telefoon/mp3 speler? Te zwak volume?
Klopt. Het is te doen maar je komt zeker volume te kort om écht te boosten.