Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940) Review

inges|IA 4 mei 2005, 474 views

Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• Koelt goed, ook onder belasting
  • Bij verre de beste koeler om je systeem uptegraden zonder er veel geld voor uit te trekken

Minpunten

• Veel geluid bij hoge toeren
  • Toeren zakken weinig bij idle (ook al gebruikje AMD Cool 'n' Quiet)
  • Onduidelijke gebruiksaanweizing

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik vond, in tegenstelling van andere surveys, het inbouwen van de Zalman CNPS7000-AlCu heel erg makkelijk. Ik dacht eerst ook dat het heel moeilijk zou zijn. Dan kijk je op de gebruiksaanwijzing en die is ook niet heel duidelijk. Dan begin je toch maar even te schroeven om gewoon maar even te kijken. Je hebt hem toch al gekocht en je weet dat de boxed cooler past (want die zat er al 3 maanden op). Eerst is het even moeilijk om de standaard koeler er af te halen, maar als dat gebeurd is heb je het moeilijkste gehad. Je moet wel even de achterbraced er af halen en de meegeleverde schroeven gebruiken (die zijn langer, anders past het echt niet). Maar daarna is het heel makkelijk schroeven. Vergeet de meegeleverde koelpasta er niet op te smeren.

De koeler is wel heel erg groot. Dat lijkt soms een probleem te zijn, maar als je moederbord het aankan (de ruimte heeft) is er geen probleem. Al heb ik wel wat meer schroefjes door het moederbord gedraaid voor de zekerheid. Ik vertrouwde het gewicht toch niet echt.

Het geluidsniveau is erg acceptabel bij deze koeler. Zeker omdat ik zelf nog een oude voeding heb die veel herrie maakt en een Club3D GeForce 6600 GT. Deze 2 maken nogsteeds meer herry dan de Zalman CNPS7000-AlCu.

Vandaar dat we nu 1 van die 2 gaan vervangen (denkelijk eerst de koeling van de GPU).

Heb jij ook een Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)?

Ik ben het absoluut niet eens met je negatieve eigenschappen. Dit zijn juist de dingen die zo goed zijn aan deze koeler.

Zalman heeft altijd zowel een super uitleg op internet dmv een filmpje. Daarnaast krijg je ook nog een dik formulier mee waar het gewoon duidelijk op staat wat je moet doen. Heb tot nu toe alles van Zalman, VGA, NB en CPU.

Veel geluid? nou daar heb ik dus helemaal geen last van. Je krijgt een Zalman Fanmate2 mee, waarmee je gewoon het toerental kan regelen, dus geluid hoor ik hier echt niet!