Specificaties OEM-licentie voor 1 user - Bekijk alle specificaties

Microsoft Windows XP Home (NL OEM) Review

Regeneration 27 juli 2008, laatste update op 19 augustus 2009, 4.366 views

Microsoft Windows XP Home (NL OEM)

Pluspunten

• Stabiel
  • Lage systeemeisen (voor nu)
  • Prestaties, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn goed

Minpunten

• Nog geen noemenswaardige

Stabiliteit Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Review: Microsoft Windows XP Home

Windows XP Home logo
Afb. 1. Windows XP Home logo.
Klik op de afbeelding voor de bron.

In deze review zal ik mijn ervaringen vertellen over het besturingssysteem Windows XP. Sinds juni 2008 heb ik ervaring met een office PC'tje die ik zelf heb samengesteld. Deze office PC is heb ik laten assembleren door een webshop met een installatie van Windows. De relevante specificaties van de PC zijn als volgt:Waarom dit besturingssysteem?
Er was hier thuis behoefte aan een kleine office PC en als het zou kunnen een kleine, zuinige en stille en snelle office PC. De wensen waren niet hoog voor het systeem. Er moeten wat office taken kunnen worden uitgevoerd. Hij is dus niet bedoelt voor games, films te kijken of foto- en videobewerking. Verder is het zo dat niet iedereen die gebruikt maakt van de PC even handig daarin is. We hadden dan ook liever niet iets nieuws, maar iets waar iedereen wat bekender mee was. De keuze die dan overblijft is dan Windows. De keus tussen Windows Vista en XP was snel gemaakt omdat Vista toch wat hogere hardware vereisen stelt viel de keuze op XP. Aangezien er verder ook niets speciaals werd vereist, lijk me Windows XP Home prima te kunnen voldoen.

Deze office PC wordt door iedereen hier en huis wel gebruikt. Dit is dus niet mijn primaire systeem, dat is nog steeds de Dell 9200 met Windows XP MCE 2005. Ik schijf deze review omdat ik er ook ervaring mee heb, hoewel nog niet zo lang. Ik heb een groot deel van de programma's moeten installeren en werk er af en toe ook mee. Daarbij komt nog dat er nog vraag was naar een review over Windows XP Home. Misschien nog voor een keuze tussen XP en Vista of misschien om mijn verhaal te horen. Voor beide gevallen schrijf ik deze review. Hoewel ik nu al kan zeggen dat hij niet veel anders is dan mijn Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 productreview. Verder moet ik ook zeggen dat ik niet echt een expert ben op het gebied van besturingssystemen.

Systeemeisen
De Systeem eisen waren als volgt:
MinimumRecommended
Processor233 MHz300 MHz or higher
Memory64 MB RAM128 MB RAM or higher
Video adapter and monitorSuper VGA (800 x 600) or higher resolution
Hard drive disk free space1.5 GB or higher
DrivesCD-ROM drive or DVD drive
Input devicesKeyboard. Microsoft Mouse or compatible pointing device
SoundSound card. Speakers or headphones
Voor hedendaagse systemen zijn de systeemvereisten erg laag. In het begin was het wellicht iets anders. Windows XP is namelijk in 25 oktober 2001 al gereleased. Maar ook een van mijn vorige PC die in eind 2000 was aangeschaft voldoet zelfs aan de eisen (766 MHz Celeron processor, 20 GB harde schijf en 64 MB SyncDRAM wat later nog was naar 192 MB SyncDRAM). Deze office PC (zie inleiding) zit dus ver boven de systeemeisen maar dat is ook wel logisch. Dit systeem had ik dus ongeveer 7,5 jaar na de release van het Windows XP besturingssysteem aangeschaft.

Stabiliteit
Windows XP Home werkt erg stabiel bij mij tot nu toe. Hij is nog niet vastgelopen / BSoD gekregen. Moet ik wel erbij vertellen dat dit besturingssysteem slecht twee maanden in gebruik is. Toch verwacht ik dat de stabiliteit hetzelfde is als mijn ervaring met Windows MCE: zeer stabiel dus.

Functionaliteit en Gebruiksvriendelijkheid
Ik heb dus al wat ervaring met vorige Windows versies. Waarbij ik nu Windows MCE gebruik. Daarvoor had ik Windows Me en daarvoor heb ik ook enige ervaring met Windows 9x. Alle Windows versie tot nu toe werkten en werken naar mijn mening niet veel anders (van buiten). Ik heb verder geen ervaring met andere besturingssysteem dan Windows, dus vergelijken kan ik niet, maar ik vind Windows op zich naar behoren functioneren. Hetzelfde geld voor de gebruiksvriendelijkheid die is dus ook oké. Hoewel dat laatste wellicht ook met ervaring te maken heeft.

Screenshot van Windows XPAfb. 2. Screenshot van Windows XP.

Prestaties
De prestaties vind ik goed, ook gaat hier het opstarten veel sneller dan mijn PC met Windows MCE. Over het opstarten van deze office PC doet hij in totaal ongeveer 45 tot 55 seconden over en over het afsluiten 25 tot 35 seconden. De "opstarttijd" is ik vanaf het moment dat ik de aan/uitknop van de PC indruk tot dat ik normaal met de PC kan werken. De "afluittijd" meet ik vanaf het op "Afsluiten" klikken totdat de PC werkelijk uit is. Bij het opstarten duurt het ongeveer 45 tot 55 seconden om mijn bureaublad te zien en het Windows opstartgeluidje te horen. In tegen stelling tot mijn Windows MCE kan ik gelijk aan de slag. Ik klik bijvoorbeeld Explorer aan en die verschijnt met normale snelheid. De snelle opstarttijd kan worden verklaard dat deze PC vrij nieuw is en nu nog niet zoveel programma's zijn geļnstalleerd. Hierdoor is de kans dat programmaatjes op de achtergrond geladen hoeven worden, terwijl je die eigenlijk niet perse nodig heb voor het gebruik van de PC, kleiner.

Verder lijkt het alsof deze PC iets sneller reageert. Tekstverwerker als Writer (open office) en Explorer starten bijvoorbeeld wat sneller op: in 2-6 seconden, i.p.v. 5-10 seconden. Ook dit kan liggen aan het feit dat de PC vrij nieuw is en er weinig programma's op staan. Wellicht dat Service Pack 3 deze PC nog iet sneller of stabieler kan maken, nu staat er namelijk nog Service Pack 2 op. Wanneer SP3 door de automatische update binnenkomt zal ik die ook wel hierop installeren, maar het is niet dat ik de prestatie laag vind. Kortom over het algemeen ben ik tevreden over de prestaties van dit besturingssysteem.

Installatiegemak
Ik had Windows XP Home niet zelf geļnstalleerd, maar door de webshop laten installeren. Ook heb ik geen herinstallatie gedaan (of laten doen) dus hier kan ik niets over zeggen.

Ondersteuning door fabrikant
Microsoft bracht (en brengt nog steeds) redelijk vaak updates uit voor Windows XP die bugs en of beveiligingslekken moet repareren. Als je het negatief bekijkt zou het betekenen dat Windows XP slecht is ontwikkeld, maar als je het positief bekijk doet Microsoft daar wel wat aan. Ik bekijk het van de positieve kant. Ook omdat het moeilijk, zo niet onmogelijk schijnt te zijn om software in een keer 100% goed te krijgen. Verder heb ik geen contact opgenomen met Microsoft voor verder ondersteuning. Al met al beoordeel ik de ondersteuning van Microsoft met een goed.

Schema die de belangrijkste edities van Windows XP weergeeft
Afb. 3. Schema die de belangrijkste edities van Windows XP weergeeft.
Klik op de afbeelding voor de bron.

De prijs van dit besturingssysteem was ¤66,99, wat mij acceptabel lijkt. In tegenstelling tot mijn twee vorige reviews over besturingssystemen weet ik nu wel de losse prijs. Hier zou ik dus betere oordeel over kunnen vellen. Een blik in de pricewatch zie ik dat het besturingssysteem op moment van schrijven voor ¤ 66,75 tot ¤ 99,- kan kopen. Uiteraard is dit de "simpele" versie van Windows XP zo heb je nog Microsoft Windows XP Professional (OEM) en het nieuwere besturingssysteem Microsoft Windows Vista. Voor onze wensen vindt ik de prijs momenteel erg goed. Als je geen hoge eisen heb is dit wellicht een van de mogelijke besturingssystemen die in aanmerking komen.

Waar ik wel nog wat over zal zeggen is mijn prijsbeoordeling, welke Ik een goede beoordeling heb gegeven. Wellicht hebben sommige zelfs (weer ;)) met enige verbazing naar wat uitleg gezocht die ik hier dan ook zal geven. In het algemeen vind men namelijk de prijzen die Microsoft voor hun Windows besturingssystemen vraag verschrikkelijk hoog. Nu is de prijs, zoals eerder gezegd, ¤ ¤ 66,75 tot ¤ 99,- voor dit besturingssysteem. Ik zal zeker niet ontkennen dat dit toch een redelijk bedrag is, echter velen staan er misschien niet bij stil dat je PC toch snel een paar jaar gebruikt. Een jaar heeft 365,25 dagen (schrikkeljaar meegerekend). Stel je gebruik het besturingssysteem 2 jaar dan zijn dat 2 x 365,25 = 730,5 dagen, 66,99 euro / 730,5 = ¤ 0,0917043 per dag. Met andere woorden dat is minder dan 10 eurocent per dag en dat na twee jaar! Ik verwacht hier echter toch wel minstens 4 jaar over te kunnen doen. Dan zou dat zelfs ongeveer 0,092 / 2 = 0,046 euro per dag zijn.

Uiteraard zijn wij tweakers en kopen we zo nu en dan wat nieuwe hardware en dan heb je wellicht snel met het beleid van Microsoft te maken of je het systeem nu nog onder OEM valt of niet. Ook zijn de retail versies die je wel (legaal) op meerdere computers mag installeren flink duurder. Tja, er zitten dus wel wat haken en ogen aan, maar voor de wensen van deze PC is een OEM versie meer dan genoeg. Ik denk niet dat de PC zal worden ge-upgrade. In mijn situatie maakt dat dus gewoon een goede beoordeling voor het besturingssysteem.

Microsoft Windows XP Home (32 bit, OEM, SP2) is een besturingssysteem van Microsoft die lage systeemeisen heeft en de prijs bij deze aankoop zeer acceptabel te noemen is. Ik heb sinds slechts twee maanden dit besturingssysteem, maar het systeem werkt tot nu toe stabiel en heeft goede prestaties. (Wellicht dat ik later nog met een update kom.) Ik heb verder geen ervaring met andere besturingssystemen dan Windows, maar ik vind over het algemeen de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid goed. Mijn algemene beoordeling is dan ook een goed. Ik zou dit besturingssysteem aan diegenen willen aanraden die een lichte en stabiele Windows besturinssysteem zouden willen. Ik ben tot nu toe tevreden ben met dit besturingssysteem.

Changelog
26-07-2008 -- Review geplaatst, typefoutjes verbeterd.
27-07-2008 -- Klein stukje in "Waarom dit besturingssysteem" toegevoegd, naar aanleiding van de vraag van Pruts0r.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Home (NL OEM)?

@ Rodericktweaker
Helemaal mee eens, SP3 en XP-original zijn eigenlijk compleet verschillende systemen. Opmerkingen als een systeem van 8+ jaar oud slaan nergens op (zeker omdat het er maar 7 zijn :) ). Daarnaast moet je toch wel een redelijke tweaker zijn om met Ubuntu uit de voeten te kunnen (zal het zelf ook nog wel eens gaan bekijken, moet alleen nog verzinnen waarom).

@ review
Ondanks de lovende woorden hierboven, ben ik minder te spreken over deze review. Zeker als ik zie waartoe je in staat bent bij je fantastische review over 1707FP (had daar een grote reactie op geschreven die vervolgens door mijn @$# laptop hier in Zuid-Frankrijk in de bittenbak verdween (hoop dat dat bij deze reactie niet gebeurd)).

Niet dat het een slechte review is, verre van dat, maar geen 4 sterren imo.

Enkele opmerkingen:
Om met de flauwste te beginnen:
Changelog
26-07-2008 -- Review geplaatst, typefoutjes verbeterd.
De eerste reacties zijn van 4 juli....... :?

Je geeft mooi de minimum en recommended eisen aan voor XP. Ik moet me echter niet voorstellen dat je een systeem neemt die net voldoet aan die eisen. Ik denk dat je met heel andere ogen tegen die eisen aan zult kijken. Je systeem zal niet vooruit te branden zijn, daarnaast denk ik dat MS het aantal up-dates dat op XP verschijnt in het begin een "beetje" onderschat heeft. Daarnaast gaan die up-dates niet erg netjes om met de diskruimte; er blijft nogal eens onnodige rommel staan. Dit merk je vooral als je weer eens een verse installatie van XP uitvoert. Op mijn computer met een E6600 met (afhankelijk van het moment) 2 of 4 G geheugen kost dat ongeveer een half uur. Het afwerken (alle mogelijke programma's installeren en tweaken) houdt mij nog enekele dagen (met tussenpozen natuurlijk) bezig..... Maar ja daar kun je Windows niet de schuld van geven.

Dat een vers syssteem snel opstart is bekend. Windows zelf is ook wel vrij snel, het zijn de aanvullende applicaties die roet in het eten gooien, evenals de verschillende services van Windows die je danwel aan of uit hebt staan. Hier heb je gelijk een zwak punt te pakken (ik weet niet of dat bij Vista ook zo is), nl. Windows installeert (schakelt in) veel te veel services die je niet nodig het. Je moet echter behoorlijk ingewijd zijn om te weten welke services je uit mag zetten, omdat er soms vreemde (onverwachte) relaties bestaan met andere sevices.
Met andere woorden: Windows start snel op zegt alleen maar wat als bekend is welke services gestart worden, welke applicaties gestart worden (m.n. ook de prefetches) en wat de snelheid van je systeem is. Om alle services te behandelen zal wat ver voeren (maar zou wel interessant zijn! dus als er een tweaker is die daar verstand van heeft..... GRAAG), maar de prefetches en applicaties (te zien in taakbeheer; het aantal en na wat zoekwerk ook welke applicaties) had ik wel graag gezien in je review.
Het afsluiten zegt niet veel; je kunt Windows zo instellen dat hij in enkele seconden afsluit, alleen loop je dan wel enig risico met buffers die nog niet weggeschreven zijn. M.a.w. de meeste tijd die Windows nodig heeft met afsluiten is gewoon wachttijd. Windows zorgt er op die manier voor dat alle openstaande programma's netjes alle gegevens weg kunnen schrijven, zodat ze niet verloren gaan. Meer applicaties open -> langere afsluittijd.

Ik deel je mening niet dat Win 98 bijv. van buiten hetzelfde werkte als XP. Dan heb ik het nog niet over Win 98 1-ed en Win 95, of ben je de (rampzalige) connectivity van die versies vergeten?

Je prijsberekening is een beetje flauw, maar laat aan de andere kant zien dat de kostprijs niet zo hoog is. Relevanter vind ik de prijs van een software pakket (cq. OS) t.o.v. de ontwikkelingskosten. Die kosten zijn gigantisch. Om MS vervolgens aan te rekenen (wat menigeen doet) dat zij een zeer goede marketingmachine hebben, waardoor ze nog een aardige dollar over houden is niet terecht. Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat je 400-600 gulden betaalde voor een "simpele" MS-DOS versie. Laten we maar helemaal zwijgen over de prijzen die neergelegd moeten worden voor OS op midframes en mainframes..... De prijs is gewoon uitzonderlijk laag als je ziet wat je allemaal krijgt voor dat geld. Voor de Linux liefhebbers onder ons: hier mag je het niet mee vergelijken; Linux wordt niet door een commercieel bedrijf ontwikkeld, en waar dat wel het geval is met een open source (zoals bij OpenOffice, door SUN) dan liggen daar weer marketingdoelstellingen aan ten grondslag.

Hier laat ik het maar bij.
Nogmaals ik vind het geen slechte review (ondanks alle opmerkingen) en vind het gedurfd dat je de review hebt geschreven, wat op zich al veel lof verdient.
Bedankt voor je reactie. :) Ik zal hier en daar wat proberen toe te lichten.

Het klopt dat de eerste reacties van 4 juli zijn, toen had ik een 'simpele' review gemaakt, waarbij Diamond_DogG de opmerking maakte dat ik er geen onderbouwing / verhaal had bijstaan. Dar is een van de redenen dat ik wat ben gaan schijven over de besturingssystemen waar ik ervaring mee heb.

Over de systemeneisen toentertijd kan ik eigenlijk niet zoveel zeggen omdat ik sinds oktober 2006 ervaring heb met Windows MCE en sinds juni 2008 ervaring met XP Home. Uiteraard ben ik elders wel eens in contact gekomen met XP zoals op school, maar veel meer dan wat Word en internet kwam ik niet. Ik heb dit proberen aan te geven door te zeggen:
Ik heb de snelle installatie ook proberen aan te geven dat het aan de verse installatie mogelijk zou liggen:
en
Wellicht heb ik het hiermee niet helemaal goed verwoord, maar hiermee wilde ik jou punt wel duidelijk maken. Verder heb ik ook in de review gezegd dat ik ook weer niet zoveel verstand heb van besturingssystemen, echter men wilde graag nog een verhaal horen, wat ik dus heb proberen te geven.
Ik deel je mening niet dat Win 98 bijv. van buiten hetzelfde werkte als XP.
Je moet hier wel denken dat ik het echt ook hele globale dingen heb, zoals de taakbalk met het startmenu de vensters die "over elkaar heen" geopend kunnen worden. Veel meer dan wat tekstverwerken en soms wat e-mail en internet met de inbel verbinding deden we toen niet.

Ik moet wel toegeven dat ik me wel kan voorstellen dat er punten zijn dat je in de review mist, echt ik kan niets anders zeggen dat ik daar geen of te weinig ervaring voor hem om dat mee te nemen. Maar van mij nogmaals dank voor je reactie.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 28 juli 2008 10:42]

Je doelt op het volgende?
Ik heb het letterlijk gehaald van een sticker op de PC. Daar staat inderdaad gewoon SyncDRAM op. Zoals Xorpa zegt staat het voor "synchronous dynamic random access memory" volgens Wikipedia en volgens dezelfde wikipediapagina is SDRAM hetzelfde als SyncDRAM.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 27 juli 2008 15:39]

Ik neem aan dat hij SDRAM bedoelt, aangezien SyncDRAM alleen in oude servers word gebruikt

Zeer mooie review trouwens
Synchronous Dynamic Random Access Memory

SDRAM dus :)
Je schijft:
Echter met die specificaties kun je, als je er GNU/Linux op zet makkelijk en Office werk doen, en films kijken en zelfs nog je foto's beheren/bewerken. Denk daarbij aan een eenvoudige distributie als Ubuntu 8.04 of als je een klein beetje ervaring hebt openSUSE 11.0. Draait als een zonnetje en dan draai je ook meteen een nieuw besturingsysteem ipv een van 8+ jaar oud.
Klopt, goed opgemerkt. Misschien was ik dat ook vergeten te zeggen. Niet iedereen die de PC gebruik is zo handig met PC. ;) We hadden dan ook liever niet iets nieuws, maar iets waar iedereen wat bekender mee was. De keuze was dan snel gemaakt: Windows. Dan was de keuze welke Windows, dat werd dan Windows XP Home. Voldoet prima aan onze wensen en is wat minder zwaar dan Vista.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 26 juli 2008 16:57]

Waarom denkt iedereen dat Windows XP zo oud is. Heeft niemand door dat er ook updates zijn uitgebracht in die 7 jaar ?. Ik ken Windows XP in 2003 (met nog weinig updat's). En nu in deze tijd. Echt een enorm verschil (ook kleine uiterlijke veranderingen)

Windows XP is een prima besturingstyheem dat in deze tijd nog prima past/werkt. Ik wil niet hoeven wachten en voor de genen die geen uiterlijke rotzooi willen is het perfect.

Draai XP op een AMDX2 5400 met 3GB PC6400. Nou ik heb nog nooit zo snel een computer zien opstarten (zonder wisselbestand). Maar ook op een P3 mediacentrum dient XP pro SP2 mij perfect.

Prima revieuw dacht ik zo
Ik zal hier wanneer ik wat meer tijd heb wat over vertellen. Had niet verwacht dat er zo grote vraag hiernaar was, aangezien dit besturingssysteem al best oud is.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 26 juli 2008 13:31]

Ik heb geen ervaring met Windows 3.1 dus zal en kan daar geen review over kunnen schrijven.