Specificaties HTPC, 2 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Minuet 350 Review

Regeneration 11 februari 2009, laatste update op 11 februari 2009, 4.106 views

Antec Minuet 350

Pluspunten

• Slim tower
  • Degelijkheid
  • Fan op 3 snelheden instelbaar

Minpunten

• (Niet bij mij maar eventueel) Inbouw- en koelingsmogelijkheden
  • Vingerafdrukken gevoelig

Kwaliteit voeding Score: 4
Review: Antec Minuet 350

Afb. 1. De Antec Minuet 350 die je zowel staand als liggen kan neerzetten.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Antec Flyer).

In juli 2008 had ik een computersysteem samengesteld en dat door een webshop in elkaar laten zetten. Bij een computersysteem hoort een behuizing. De keuze was gevallen op de Antec Minuet 350, wat en zogenaamde 'slim tower PC' is. Je kan hem ook als desktop gebruiken door hem 'plat' neer te leggen. Ik zal in deze review mijn ervaringen proberen duidelijk te maken. Echter, aangezien ik het systeem door een webshop in elkaar heb laten zetten kan ik niet veel zeggen over de installatiegemak. Verder heb en zal ik hem ook niet modden dus blijft ik over de modbaarheid ook niets kunnen zeggen. Je kan bovenaan deze review zien met welke hardware ik deze behuizing hebt gebruikt.

Zoektocht
Hoe kan ik tot de keuze van deze behuizing. Bij die beslissing waren een aantal wensen van invloed. Er werden geen hoge eisen aan de PC gesteld, omdat hij moest dienen als een office PC'tje. Wat tekstverwerken, internetten en wat muziek luisteren. De wens was dat de PC niet al te groot zou worden in omvang. Een slim tower PC is dus ideaal, echter het aanbod daarvan is beperkt. Daarbij was een betrouwbaar merk eigenlijk ook wel een wens. Ik vond de Antec Minuet 350 en de pricewatch: Antec NSK1480. Ik las dat Antec een betrouwbaar en kwalitatief goed merk was, dus daar zat het wel goed. Op de Antec site staat er een pdf met een vergelijkingstabel die de verschillen wat overzichtelijker weergeeft. In de Afb. 2. hieronder heb ik de twee behuizingen er even uitgehaald, opdat het dan wat makkelijker vergelijken is.

Afb. 2. Vergelijkingstabel tussen de specificaties van de Antec Minuet 350 en de Antec NSK1480.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Antec vergelijkingstabel).

Ze verschillen niet veel van elkaar. Zo heeft de NSK1480 geen externe 3,5" bay, ondanks dat hij qua formaat iets groter is, maar wel mogelijk om 3 fans te plaatsen die je ook meegeleverd krijgt. Bij de Minuet 350 heb je maar mogelijkheid tot het plaatsen van 1 fan. Ik redeneerde dat met de hardware die er in zou zitten 3 fans niet nodig zou zijn en alleen maar voor extra geluidsproductie zou zorgen. Daarnaast was de Minuet 350 nog een tikje kleiner terwijl alles erin paste wat gewenst was. Zo was ik uiteindelijk tot de keuze van de Antec Minuet 350 gekomen.

Specificaties
Hieronder in Tabel 1. staan de specificaties van de Antec Minuet 350 volgens de Antec site.

Tabel 1. Specificaties Antec Minutel 350 (volgens de Antec site)
Features
  • Slimline piano black Micro PC case with chrome accents
  • 350 Watt 80PLUS® certified power supply
    • Universal input
    • Active PFC and high efficiency design for superior environmentally-friendly operation
    • 80 PLUS® certification means you’ll save money on your power bills
    • 1 x 5.25" external
    • 1 x 3.5"external
    • 1 x 3.5"internal
  • 2 stands included for upright positioning
  • Motherboard: microATX (9.6" x 9.6")
  • Top panel with vents for maximum cooling for CPU & VGA card
  • Unit dimensions:
    • 3.8"(H) x 12.8"(W) x 16.8"(D)
    • 9,4cm(H) x 31,9(W) x 43,9(D)
  • Weight:
    • Net: 12,6 lbs / 5,7 kg
    • Gross: 15,0 lbs / 6,8 kg

Afb. 3. De "pootjes" om meer stabiliteit te
geven als de behuizing als een tower staat.

Afb. 4. De pootjes onder de
behuizing die als een tower staat.

(bron: Antec site).

Bouwkwaliteit en Afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking beoordeel ik als goed. Ik heb niet de computer zelf in elkaar gezet dat is een reden waarom ik het geen zeer goed geef. Zo weet ik niet precies hoe alle componenten in de behuizing in elkaar zitten. Ik kan wel vertellen dat het apparaat solide aanvoelt. Aan de buitenkant zitten voor zover ik heb gezien geen scherpe randen of iets dergelijks. Als je de PC laat staan als een tower staat hij stabiel ook zonder de bijgeleverde pootjes. Je kan hem ook 'platleggen' en als desktop gebruiken. Daarbij wilde ik nog de gunstige plaatsing van de aan- uitknop noemen. Als je de PC als tower gebruikt dan zit de aan- uitknop bovenin. Als je de PC op de grond neerzet (zoals bij mij) het geval is dan kom je makkelijker bij de aan- uitknop. Het is iets kleins, maar het maakt het (voor mij althans) veel beter dan dat de knop in het bijvoorbeeld op midden hoogte zou zitten. Dan nog iets over de aansluitingen achterin, hoewel dit ook wellicht aan het moederbord ligt wilde ik toch even noemen dat de DVI-uitgang erg dicht tegen de rand van de behuizing zit. Het past wel maar dan zit de DVI connector wel strak tegen de behuizing. Tot nu gaat het goed dus is het nog niet zo'n probleem.

Afb. 5. De achterkant van de behuizing, waarbij
de DVI-uitgang erg dicht tegen de zijkant zit.

Afb. 6. De casefan zit bovenop (als je behuizing als
een tower hebt staan) en blaast lucht naar buiten.

Inbouwmogelijkheden
Hoewel ik hem zelf niet de PC in elkaar heb gezet kan ik aan de hand van de specificaties en een blik in de behuizing wel vertellen de inbouwmogelijkheden beperkt zijn, maar als het goed is ben je hiervan op de hoogte voordat je de behuizing aanschaft. Je hebt 1 interne 3,5" bay en 1 externe 3,5" bay en een externe 5,25" bay. Ik heb ervaringen gelezen dat je de externe 3,5" bay in principe (met veel geduld en moeite ;)) kan gebruiken als interne bay voor een harde schijf, maar of het echt de bedoeling is, is een ander verhaal. Verder passen alleen mATX moederborden in deze kast. Daarnaast passen er allen half height / low profile uitbreidingskaarten in deze kast en behoren hoge CPU koelers niet tot de mogelijkheden. Verder zijn de beschikbare connectoren: 1x 20+4 pin, 1x 4 Pin 12V, 2x SATA, 3x Molex, 1x Floppy.

Koeling
De koelingsmogelijkheden van deze behuizing is beperkt tot 1 80mm fan, die je overigens er wel bijgeleverd krijgt. Deze fan zit verder op een niet wat andere plaats dan gebruikelijk. Hij zit namelijk als je heb als tower gebruikt aan de bovenkant en als je hem als desktop gebruikt aan de linker zijkant. De fan blaast lucht uit de kast naar de omgeving. Deze fan kan je op drie snelheden zetten. Bij een lage snelheid zo ook de geluidsproductie en het stroomverbruik lager zijn volgens de handleiding (blz. 6). In de onderstaande Afb. 7 (die ik van de pfd file heb) staat alles in een tabel weergegeven.

Afb. 7. Tabel met de drie Fan standen met de bijbehorende specificaties.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Antec Manual).

Zelf heb ik de fan op de laagste stand staan, dat bespaard onnodig gebruik van stroom en heeft een hoorbaar lagere geluidsproductie. Als ik mijn hand vlak boven de fan houd dan is de lucht koeltjes te noemen onder normale belasting. Daarbij is het wel zo dat de hardware zeker niet high-end is en er worden er geen zware applicaties gedraaid, maar het geeft wel aan dat het met 1 fan op de laagste stand wel kan bij normale belasting van het systeem. Aangezien 1 fan mogelijkheid niet veel is maar wel toereikend voor low-end PC beoordeel ik de koeling op voldoende.

Vormgeving
Over het algemeen vind ik de vormgeving aardig geslaagd. De zijkanten van glanzend zwart wat als nadeel heeft dat vingerafdrukken en stof duidelijk zichtbaar zijn. Het voorkant is zilvergrijs met wat chroom accenten en ook dat chroom is wat gevoeliger voor vingerafdrukken. Het voorkant ziet er wel iets goedkoper uit, maar dat is niet zo'n probleem. Het combineren met een DVD brander is wat moeilijker omdat die vaak of zwart of wit zijn. Ik had hier eigenlijk niet bij stilgestaan en bij toeval een zwarte brander erin laten zetten, maar of een witte kleurige brander er beter uitziet bij een zilvergrijze voorkant durft ik niet te zeggen. Zwart staat nog aarig in overeenstemming met de zijkanten van de behuizing. Het blauwe aan/uit ledje geeft trouwens nog een aardige effect.

Afb. 8. De voorkant van de Antec Minuet 350.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Afb. 9. Het effect van het blauwe aan/uit ledje.

Installatiegemak
Ik heb het systeem niet zelf in elkaar gezet dus kan hier eigenlijk weinig over zeggen. Wel heb ik de behuizing opengemaakt en dat is in ieder geval niet moeilijk. ;) Er zit een kruiskop schroefje die wat groter is dan de andere hieraan kan je waarschijnlijk makkelijker zien dat dit het schoefje is om de zijpaneel te openen. Je schuift het zijpaneel iets naar de achterkant van de behuizing en dan kan je hem eraf halen. Wat de rest van installatie betreft kan ik je helaas niet veel zinnig op zeggen.

Afb. 10. Het interne van de behuizing met hardware.

Modbaarheid
Ik heb en zal de behuizing niet modden dus hier kan en zal ik niet veel zinnigs over kunnen vertellen.

Kwaliteit Voeding
In deze behuizing zit een 350 Watt voeding meegeleverd, die een zogenaamde 80 Plus certificaat heeft. Dat houd in dat hij efficiëntie heeft van minstens 80%, wat beter is voor het milieu en portemonnee. De voeding heeft tot nu toe geen problemen gegeven en doet braaf zijn werk, hoewel er geen high-end hardware in de kast zit die veel power vereisten. De warmte die hij produceert is dan ook erg gering onder normale belasting. Wat betreft geluidsproductie is het dus ook minimaal, hoewel ik dat niet goed kan waarnemen omdat de 80 mm casefan er toch al bovenuit komt, terwijl de casefan ook erg stil zijn werk doet. Verder ben ik uit navraag erachter gekomen dat de voeding een afwijkende formaat heeft en waarschijnlijk dus niet met losse verkrijgbare voedingen te vervangen is. Niet dat ik dat laatste trouwens van plan was. Verder heb ik de hoeveel ampere de desbetreffende voeding kan leveren op elk apart voltage in Tabel 2. hieronder gezet. De voeding is dus voor zover ik kan beoordelen goed te noemen.

Tabel 2. Antec Minuet 350 "MT350" voeding
max. vermogen: 300W
+ 12V2 18A
- 12V 0.8A
+ 5V SB 2.0A

Alleen de kast kostte ¤ 81,10 met btw zonder verzendkosten. Voor vergelijkbare prijs kan je een mini tower met voeding of zelfs mid tower met voeding kopen, maar aangezien de wens was dat het formaat van de behuizing klein was, is de relatief hogere prijs wel te rechtvaardigen. Daarbij is de kwaliteit goed. Er waren als ik me goed herinner webshops die hem voor iets minder aanboden, maar aangezien ik het systeem door een webshop in elkaar liet zetten werd alles bij één webshop besteld en keek ik naar het totale prijs. De gemiddelde prijs van deze behuizing maar ook de minimunprijs is in de tussentijd zelfs iets gestegen als je kijkt in de pricewatch: Antec Minuet 350. Daarbij was dit dus een goede investering geweest achteraf gezien.

Afb. 11. De Antec Minuet 350 liggend.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Afb. 12. De Antec Minuet 350 liggend.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

De behuizing is klein zoals de wens was en doet gewoon braaf zijn werk. De behuizing is degelijk gebouwd. Veder zijn de inbouwmogelijkheden beperkt maar daarvan ben je op de hoogte voordat je tot koop overgaat. Deze kast is dan ook niet bedoeld om hem vol te stoppen met veel hardware. Helaas kan ik niet veel over de installatiegemak (en helemaal niets over de modbaarheid) zeggen. De koeling is ook wat beperkt met 1 fan maar moet genoeg zijn voor low-end configuraties. Zelfs op de laagste rotatiesnelheid, van de 3 te kiezen snelheden, koelt de fan stil en goed. De vormgeving is mooi alleen wel wat vingerafdrukken gevoelig, wat een klein minpuntje is. Verder doet de voeding tot nu toe zijn werk goed, zonder problemen. Dan de prijs deze is netjes te noemen voor het geboden. Als je een 'slim tower' behuizing zoekt dan is deze zeker een goede kandidaat. Kortom deze Antec Minuet 350 voldoet aan mijn wensen is en beoordeel ik als een goede behuizing.

Changelog
11-02-2009Review geplaatst.

Heb jij ook een Antec Minuet 350?

Mooie review :)
Maar als je hem staand zet en je duwt er een cd/dvd in de drive valt de DVD dan niet eruit? :P
Tuurlijk niet, er zit een soort kop op die de dvd vastpakt en wat optilt
Daarom maakt het vrij weinig uit of hij nou rechtopstaat of ligt.

Al is schuin niet de meest handige oplossing omdat dan de zwaartekracht niet recht naar beneden is, maar onder een hoek.
Zelfde reden waarom je een harde schijf beter niet scheef kunt doen.
Bedankt voor het compliment. :)

Nee, een CD / DVD valt er niet uit. Als het goed is kunnen (bijna) alle nieuwe los verkrijgbare DVD drives verticaal gebruikt worden. Er zitten 4 kleine pootjes in de lade en houden de CD / DVD zeg maar die voorkomen dat de CD / DVD eruit kan vallen. :) Ik denk dat een horizontaal geplaatste DVD drive eigenlijk wel het beste is, omdat bij verticale plaatsing toch zo af en toe de CD / DVD er wel uitvalt en dat zal je bij een horizontaal geplaatste DVD drive niet zo snel hebben. Volgens mij heb ik hier een vorbeeld gevonden waarbij ik hier rood omcirkelt heb wat volgens mij zo'n pootje is.

@ painkill, wat je bedoel met "een soort kop op die de dvd vastpakt en wat optilt" snap ik eigenlijk niet helemaal. :P Het betreft hier niet de drives die je (vaak) in laptop ziet, als je dat middelste met de "kop" bedoeld wat ik hier in rood omcirkelt heb.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 11 februari 2009 21:28]

Is ook niet echt een kop, meer het ding wat de dvd laat draaien.
Weet even niet het goede woord.