Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon) Review

Dekaasboer 3 juni 2013, laatste update op 3 juni 2013, 774 views

Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon)

Pluspunten

• Degelijk gemaakt
  • Zonnekap incluis
  • Erg scherp
  • F2.8 hele range

Minpunten

• Lastig schoonmaken
  • Kunststof bij aansluiting filters

AF-snelheid Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Gebruikerservaring
Het gaat hier om mijn gebruikerservaring. Er zijn meerdere reviews online welke de lens op een statief in een speciale testomgeving ontleden. Daar schrijf ik dit artikel echter niet voor.

Mijn ervaringen hiervoor waren een Sigma 18-200 en een 50mm 1.8 op een eos 300d. Een hele enkele keer mag ik nog wel eens met een paar Canon L lenzen spelen.

Ik had de mogelijkheid om voor een prikkie een eos5d body over te nemen. Hierbij hoort ook een fulframe lens.

Ik houd niet van flitsen en mijn budget was niet al te ruim. Met een all/round zoom bereik kwam ik op de Tamron uit. Ik gebruik de lens nu al een tijdje recreatief.

Gevoel- bouwkwaliteit.
Ik zat tijdens het typen nog meermaals op de lens te tikken om te checken wat voor materiaal het is. Het is een zeer stevige kunststof met een stuctuur die doet denken aan een geverde metalen lens. De lens voelt ook volledig ingezoomd degelijk aan.

Ik vind het zelf wel minder dat ook de schroefrrand waar de filters opgaan ook van kunststof is. Hierdoor moet je altijd goed oppassen dat je de scroefdraad niet beschadigd met het wisselen. Zelf heb ik er 98% van de tijd toch een UV/filter op.

Het rubber op de stelringen vind ik geven veel grip en een goede controle. De verschillende texturen op de stel en de focusring helpen om het onderscheid te maken.

Het nadeel is hier wel dat dit rubber lastig schoon te houden is. Zeker dat van de stelring. Het is aan te raden om hier af en toe met een borsteltje overheen te gaan.

Focussen- scherpstellen
De focus is aanzienlijk rapper dan mijn oude lens maar kan natuurlijk niet tippen aan een L-lens. Echter heb ik ook met snelle objecten nooit het gevoel dat ik iets tekort kom.

Het motortje is bij het stellen zeker hoorbaar maar heeft gelukkig niet een hoog jank geluit. Ik vind het niet storend.

Gelukkig heeft de lens geen last van dat hij in of uitzoomt onder invloed van zwaartekracht. Mijn oude Sigma wou tijdens het wandelen nogal eens helemaal uitschuiven. Dit betekent geenszins dat het inzoomen stroef gaat. Lekker soepel en precies.

Beeldkwaliteit
Waar ik vooral van onder de indruk ben is de scherpte van deze lens. Ik fotografeer eigenlijk altijd met f4 of hoger en dan is het echt een genot om mee te werken.

Het diafragma van 2.8 komt goed tot zijn recht in de wat minder belichte situaties maar hier merk ik wel dat aan de randen de lens minder sterk wordt.

Waar ik vroeger in mijn foto's vrij eenvoudig cromatische abberatie zag tegen het licht en vignettering bij volledig inzoomen ben ik dat bij deze lens nog niet tegengekomen.

Foto's
Dan nu wat foto's. Deze heb ik zojuist uit de losse pols in de achtertuin geschoten.Ik moest wel iets croppen omdat ik ze anders niet geupload kreeg. Er is verder geen nabewerking gedaan.

75mm f3.8 1/100 iso200

75mm 1//100 f3.63 iso200

28mm 1/125 f7 iso200

30mm 1/320 f6 iso200

75mm 1/320 f5.38 iso200

Heb jij ook een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon)?