IIyama ProLite E431S-S (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver) Review

Jan Pietersz. 4 december 2005, 2.193 views

IIyama ProLite E431S-S (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver)

Pluspunten

• Ghosting
  • Het scherm in geheel

Minpunten

• Externe voeding
  • Geen DVI-kabel meegeleverd

Toen ik een m'n eigen pc kreeg (Pentium Pro) zat daar nog een CRT-monitor bij, maar die nam de helft van m'n bureau in beslag. Toen ben ik naar een LCD gaan kijken. Deze is het toen geworden.

De resolutie is goed. Het is een 1280 bij 1024 scherm. Dat is normaal voor een 17'' scherm en werkt lekker. De letters zijn nog goed leesbaar maar niet te groot. De responstijd is 16ms. Ik speel best wel veel spellen maar heb nog nooit last gehad van ghosting, of het is zo weinig dat het zeker niet storend is. De speakers die erin zitten zijn klein en van redelijke kwaliteit. Er komt bijna geen bas uit, maar als je af en toe is wat muziek luister zijn ze goed genoeg. Er zit een VGA- en DVI-aansluiting in. Helaas zit er standaard alleen een VGA-kabel bij. Dat is wel jammer, maar ik heb er niet zo veel last van.

De kleurweergave van het scherm is goed. Het zijn mooie kleuren en in foto's natuurgetrouw. De standaard kleurinstellingen zijn voor mij goed, maar als zie je niet bevalllen kan je ook nog veel in het menu regelen (helderheid, contrast, tempratuur, gamma, scherpte). De zwartweergave is bij tekst en in contrast met andere kleuren goed, maar bij films in breedbeeld zie je wel dat de zwarte balken boven en onder een blauwe waas hebben. Als het scherm helemaal zwart is, is het ook wel echt zwart.

Ghosting is er bijna niet. Ik speel regelmatig "snelle" (race, shooters) spellen maar heb er nog nooit last van gehad. Ik heb wel eens met een programma zwarte en witte blokken snel over het scherm laten gaan. Dan is er wel ghosting, maar in de praktijk heb je er geen last van.

Ik heb het scherm nu al ruim een jaar en heb nog helemaal geen dode (sub)pixels. Dat vind ik erg positief, je hoort ook wel eens verhalen dat er gelijk al een heel aantal inzitten.
Update: Na bijna 2 jaar nog steeds geen!

De behuizing is van plastic, maar is niet goedkoop. Het heeft een heel klein beetje een ruw oppervlak en voelt stevig aan. Wel is de bovenrand een klein beetje krom naar boven. Ook staan de zijkanten iets bol. De voet is zwart en laar het scherm aardig stevig staan. Het scherm is vertikaal kantelbaar en niet in hoogte verstelbaar. Je moet wel oppassen met een houten bureau, er zitten namelijk wat punten onder die erg diepe krassen maken. Ik heb hem nu dus maar op een oude muismat staan. De voeding is extern. Hij is gelukkig niet zo groot. Er zit een ledje op dus je kan contoleren of hij aangesloten staat. Alle kabels zijn redelijk lang.

Of de vormgeving goed is vindt iedereen natuurlijk anders, maar ik vind het wel goed. Het scherm heeft redelijk dunne randjes en een beetje chique uitstraling. Dat de speakers er nog onderzitten vind ik niet zo'n probleem want ik heb ze nog een tijd gebruikt.

De prijs van het scherm was toen ik hem kocht nog hoog maar nu is hij al voor ¤270,- te krijgen. Dat is een zeer nette prijs voor een goed scherm. Ik heb ook zeker geen spijt van mijn aankoop, zelfs met de hoge prijs toen.

Heb jij ook een IIyama ProLite E431S-S (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver)?

Oeps..ik vergeet een belangrijke vraag. Ik heb nu een iiyama vision master pro 452 (CRT 19 inch). Wanneer het scherm lange tijd aanstaat (2 - 4 uur) wordt het zoals gewoonlijk redelijk warm. Na het uitzetten van het scherm (en computer) kraakt het scherm nog na. De PC staat op mijn kamer en het is redelijk irritant als je dan wilt slapen en het scherm maakt nog lawaai door het afkoelen van het materiaal. Heeft een LCD-scherm hier ook last van, of wordt deze minder warm? :z

PS mooie monitor-voet :)
haha, niet onbelangrijk idd.
Hoef je bij deze iiyama niet bang voor te zijn. Ze hebben bij mij ongeveer een half jaar op ca 3 meter van m'n hoofd af gestaan als ik in bed lag en ik heb er nooit wakker van gelegen :)
(is natuurlijk ook gerelateerd aan de slaapbehoefte :o )

maar serieus: geluid is no problem.
Hij maakt idd geen enkel geluid.

Verder prima review.
Ik ben van plan om binnen kort ook een LCD-scherm te kopen. Ik heb het verhaal met plezier gelezen, maar probeer iets preciezer te zijn..."kabels zijn redelijk lang", etc. Is het scherm bijvoorbeeld ook te verstellen/kantelen?
Kabels (schatting uit m'n hoofd, heb ze hier niet, maar vanmiddag nog aangesloten dus wel recent ;)): monitor-adapter is ca 0,5 meter en adapter-contactdoos ca 1 meter.

Wat betreft kantelen: standaard kun je alleen verticaal kantelen, niet draaien ofzo.
Zelf heb ik er een andere voet onder gezet, namelijk: http://www.dataflex.nl/popups/51302hires.htm
Ik gebruik zelf de 431S-B, ofwel de Black-uitvoering. Ik kan je survey alleen maar bevestigen!
Overigens vind ik het persoonlijk geen nadeel dat de voeding extern is. Ik heb die troep liever onder m'n bureau dan erop :).
Ik gebruik hem zelf in een dual-monitor setup (twee keer hetzelfde scherm), en daarbij is het eigenlijk wel jammer dat (zoals je terecht opmerkt) de randen ietsje bol staan. Hierdoor kun je ze niet goed strak tegen elkaar zetten.

Verder heb ik één dode subpixel, die er direct al in zat en niet binnen de voorwaarden viel. Kon hem helaas niet omruilen. Het is jammer, maar ik vind het niet echt storend.

Ik heb ze aangeschaft in november 2003.